3 vinkkiä miten saat asiakkaat ostamaan

Tänään annan sinulle 3 vinkkiä miten saat asiakkaat ostamaan tuotteitasi ja palvelujasi. Osa yrittäjistä ajattelee, että asiakkaiden ostokäyttäytymistä on mahdotonta ennustaa. Siksi useat yrittäjät ajattelevat, että saadaksesi asiakkaat ostamaan, pitää olla

  • todella onnekas
  • kymmenien tuhansien eurojen mainosbudjetti
  • tuote, joka viedään käsistä ja myydään loppuun aina

Noh, toki näistä voi olla apua mutta olen henkilökohtaisesti rakentanut liiketoiminnan, jossa olen tehnyt useana vuotena yli 100 000 euroa myyntiä ilman onnea, kymmenien tuhansien mainosbudettia tai tuotteita, jotka vietäisiin käsistä.

Älä siis huoli, ei näitä sinullakaan tarvitse olla.

Entä pitääkö olla manipulaation mestari, tyrkyttävä ja tuputtava myyntimies, jotta saa ihmiset ostamaan?

Onneksi ei!

Myynti voi ja saa olla hauskaa, lempeää ja rentoa. Sellaista, ettei se edes tunnu myynniltä. Mutta ennen kuin saat asiakkaasi ostamaan, on otettava muutama askel taaksepäin.

3 vinkkiä miten saat asiakkaat ostamaan

1 | Tunnetko Saarisen Heikin?

Saarisen Heikki on hyvä mies. Ahkera ja tunnollinen. Hieno yrittäjä. Tekee pitkää päivää kuten kaikkien yrittäjien kuuluu tehdäkin. Silti kauppaa ei tahdo oikein tulla. Tiedätkö mitä Heikki myy? Tai missä hänen konttorinsa sijaitsee? Entä mistä tiedät onko hän juuri oikea ihminen auttamaan sinua?

Niin. Saarisen Heikki on toiminut samalla tavalla kuin iso osa muistakin yrittäjistä. Hän istuu päivät pitkät konttorilla, odottaa kuumeisesti, että asiakkaat soittaisivat, tulisivat ja hän saisi ihmiset ostamaan.

Huomaatko missä ongelma piilee?

Kukaan ei tiedä Saarisen Heikistä mitään.

Usko tai älä mutta yrittäjänä et voi vain aggressiivisesti odotella että asiakkaat tupsahtavat luoksesi.

Ei siis riitä, että sinulla on kotisivut ja sosiaalisen median profiilit, hienot logot ja brändivärit. Ei riitä, että yritykselläsi on puhelinnumero ja yhteydenottolomake.

Nämä ovat kyllä tarpeellisia mutta vasta siinä vaiheessa kun sinä itse uskallat kertoa itsestäsi asiakkaalle.

Sinun on siis otettava ensimmäinen askel ja mentävä potentiaalisen asiakkaan luo. Sinun on tehtävä itsesi tunnetuksi potentiaalisille asiakkaillesi.

2 | Osta tästä hyvä leka. Se on vahva ja kestää isältä pojalle!

Jos näkisit tuon kaltaisen mainostekstin Facebookissa, mitä ajattelisit? Tarvitsetko lekaa? Oletko mies? Onko sinulla jälkikasvua?

Tunnetko yritystä, joka yrittää myydä lekaa sinulle? Tiedätkö missä he ovat ja mitä muuta he todennäköisesti myyvät?

Maksullinen mainonta on ihan ok ja se tuo sinulle myyntiä mutta jos yrität myydä kaikkea kaikille, metsään mennään ja nopeasti. Siksi toisekseen tuo mainos voi olla aivan ensimmäinen kontakti potentiaaliseen asiakkaaseen. Millaisen mielikuvan tuo mainos sinusta jättää hänen mieleensä?

Sen sijaan, että lähtisit välittömästi myymään jotain tuotetta kaikille Suomen miehille, entä jos tutustuisit potentiaalisiin asiakkaisiin hieman paremmin?

Voisit kirjoittaa lyhyen tekstin kotisivuille, mitkä ovat lekan kolme tärkeintä ominaisuutta. Tai millainen leka sopii mihinkin työhön. Tai mitä lekalla ei todellakaan kannata tehdä… 😂

Tämän jälkeen voit lisätä tekstiin muutaman kerran hakusanan tai -lauseen, jotta Googlekin huomioi tekstisi. Kun sinun potentiaalinen asiakkaasi menee seuraavan kerran etsimään tietoa lekoista Googlesta, on hyvin todennäköistä, että sinun tekstisi tulee siellä esille.

Kun potentiaalinen asiakas kokee, että sai tarvitsemansa tiedon sivuiltasi, hän jää tutustumaan sinne pidemmäksi aikaa.

3 | Olet nyt toteuttanut inbound-markkinointia

Kuulostiko heprealta? Sitä se ei onneksi ole. Inbound-markkinoinnin perusideana on, että kerrot potentiaaliselle asiakkaalle sinusta, yrityksestäsi ja tuotteistasi hyödyllisestä näkökulmasta.

Sen sijaan, että kertoisit että lekasi kestää isältä pojalle, olet antanut lisäarvoa kertomalla (ja kenties näyttämällä), millainen on oikea asento lekan käsittelyyn, jotta selkä ei kipeydy.

Potentiaalinen asiakkaasi ei ehkä ollut itse koskaan tullut ajatelleeksi, että lekaa voi käsitellä ”väärällä” tavalla. Hänelle kyllä muistuu mieleen, että aikaisempina kertoina selkä on mennyt jumiin ja nyt hän oivaltaa miksi.

Koska hän on tyytyväinen sinulta saamaasi tietoon JA hän sattumoisin tarvitsee uuden lekan, hän suuntaa tekstissäsi olevan linkin kautta verkkokauppaasi ja ostaa sinulta lekan.

Hetkinen! Mitä juuri tapahtui?

Siis, asiakas osti ilman, että käytit rahaa maksulliseen mainontaan, kliseisiin mainosteksteihin ja tyrkyttävään ja tuputtavaan tyyliin. Miten se on mahdollista?

Niin. Näin helppoa myynti voi parhaimmillaan olla. Tämänkaltaisessa toiminnassa tuotamme aina etukäteen potentiaalisia asiakkaita hyödyttävää sisältöä ja tarjoamme huomaamatta tuotteitamme ostettavaksi.

Kaikki eivät osta heti. Osa tulee takaisin ja lukee toisenkin tekstin. Ja kolmannen. Ja viidennen. Eikä malta lopettaa. Mitä enemmän hän lukee, sitä enemmän hän inspiroituu ja sitä enemmän hän alkaa suunnitella tulevaa remonttia. Ja ennen pitkää koittaa se päivä, kun hän tarvitsee lekan. Ja kenen verkkokauppaan hän silloin suunnistaa?

Sinun.

Koska olet hänelle tuttu ja luotettava kaveri. Olet auttanut häntä ja tuonut hänelle lisäarvoa.

Voi olla, että nämä ovat sinulla jo kunnossa…

Mutta jos kaipaat kipeästi tietoa siitä, miten saat asiakkaat ostamaan enemmän kuin nyt, ei hätää, minulla on sinulle ratkaisu. Lue lisää täältä.