6 tapaa tienata rahaa muotibloggaajana 2022

6 tapaa tienata rahaa muotibloggaajana. Tässä postauksessa käyn läpi 6 erilaista keinoa, kuinka muotibloggaaja voi tienata rahaa. Bloggaajat eivät enää vain tuota sisältöä omiin blogeihinsa vaan ovat mukana brändien mainoskampanjoissa, kuvaavat yrityksille ja brändeille ja jopa tuottavat omia vaate-, laukku- ja kenkämallistojaan.

Vaikka rahan tienaaminen on vapautunut ja monimuotoistunut, on tärkeää muistaa, että nämä vaikuttajat ovat aloittaneet uransa bloggaajina. He ovat tuottaneet omaa yleisöään kiinnostavaa sisältöä pitkäjänteisesti (jopa 10 vuotta) ja ovat luoneet ympärilleen asiantuntijabrändin.

Aloittava bloggaaja ei voi kuitenkaan hypätä suoraan vaikuttajaksi ja tehdä omaa vaatemallistoaan. Ensin on kerättävä yleisö ja kaupallistettava oma blogi. Yritykset ja yhteistyökumppanit haluavat nähdä, että bloggaajalla on myös tietynlaista yrittäjämielisyyttä ja bisnesvaistoa.

6 tapaa tienata rahaa muotibloggaajana 2022

Yritykset ja brändit haluavat lisää myyntiä eli asiakkaita. Kun bloggaajat ja vaikuttajat pystyvät olemaan apuna tässä, yritykset tekevät mielellään yhteistyötä. Tämä ei tarkoita, että bloggaajan pitää olla itse yrittäjä, mutta liiketoiminnan ja alan tuntemisesta on ehdottomasti apua.

Tätä voi onneksi harjoitella matkan varrella. Aivan kuten kaikki muutkin vaikuttajat ja bloggaajat. He ovat aloittaneet nollasta, opetelleet, kehittyneet ja tulleet paremmiksi.

Ennen kuin pääset tekemään omaa mallistoasi (jos se on tavoitteesi), aloita näillä kuudella tavalla, jotka tuovat sinulle säännöllistä tulovirtaa ja kehittävät bisnesvaistoasi.

1 | Affiliate-markkinointi

Affiliate-markkinointi on helpoin ja nopein keino aloittaa tulojen hankinta. Et tarvitse muuta kuin tietokoneen, internetyhteyden sekä blogin, joka on ollut olemassa vähintään 6 kuukautta. Sen lisäksi sinulla tulee olla säännöllinen lukijavirta, joka mielellään kasvaa kuukausittain.

Affiliate-markkinoinnissa kannattaa ensisijaisesti hyödyntää kotimaisia verkostoja sekä yrityksiä ja brändejä. Tämä sen vuoksi, että esimerkiksi EU:n ulkopuolelta tulevat paketit joudutaan tullaamaan ja niistä maksetaan arvonlisävero. Joskus ostoksen summa jopa tuplaantuu asiakkaalle eli lukijalle. Tämä voi aiheuttaa nopeasti sen, ettei lukija enää viitsi tilata 30 euron arvoista tuotetta, josta joutuu maksamaan yhteensä 60 euroa.

Tämä ei ole myöskään bloggaajalle ja vaikuttajalle kannattavaa, koska komissio tulee vain ostoksen loppusummasta.

Kotimaisia affiliate-verkostoja ovat mm.:

  • Tradedoubler
  • Tradetracker
  • Adtraction
  • Performission.

Jotta affiliate-markkinointi tuottaa rahaa, on tärkeää, että keskityt joko vain kouralliseen tuotteita (esim. asusteet, kengät tai laukut) tai kouralliseen verkkokauppoja. Yleisösi oppii tyylisi paremmin ja nopeammin, kun keskityt vain tiettyihin kauppoihin. Jos haluat laajentaa verkkokauppoja, yksi hyvä keino on tehdä vertailupostaus eri verkkokaupoista ja niiden toiminnallisuuksista, kuten vastuullisuudesta, tilaus- ja palautusajoista, kuluista sekä ostosten helppoudesta.

Affiliate-tuotteita on vaikea lisätä suoraan sosiaalisen median kanaviin. Somealustat ovat tarkkoja siitä, ettei niiden kanavissa harrasteta piilomainontaa. Siksi affiliate-linkit saatetaan estää suoralta kädeltä.

Sen sijaan blogipostaus, jossa on affiliate-linkkejä, voidaan jakaa sosiaalisen median alustalla.

6 tapaa tienata rahaa muotibloggaajana

2 | Mainokset

Mainoksia voi olla useita erilaisia. Esimerkiksi Google Adsense -mainokset ovat ihmisille tuttuja, ja ne tuottavat rahaa yleensä joko klikkausten tai näkyvyyden kautta.

Jotta voit lisätä Google Adsense -mainoksia blogiisi, blogin tulee olla vähintään 6 kuukautta vanha.

Lue myös tämä: Miten paljon Google Adsensella voi tienata rahaa?

Vaikka Adsense ei tuota massiivisesti rahaa alussa, mitä pidempään blogi on olemassa, sitä enemmän tuloja alkaa tulla. Mutta Google Adsense ei ole ainoa keino saada rahaa mainoksista. Kun blogillasi on säännöllinen kävijämäärä, voit alkaa myydä mainostilaa omaan blogiisi.

Mainospaikkoja on tyypillisesti 3–6, ja niiden hinnoittelu menee siten, että blogin ylälaidassa olevat mainospaikat ovat aina arvokkaimmat ja blogin alalaitaa kohti menevät mainospaikat ovat edullisemmat.

3 | Kaupalliset yhteistyöt

Kaupallinen yhteistyö voi olla hyvin monimuotoinen. Bloggaaja voi esimerkiksi saada rahaa siitä, että kirjoittaa omaan blogiinsa postauksen yrityksestä tai yksittäisestä tuotteesta ja markkinoi postausta somekanavissaan.

Brändi tai yritys voi myös itse tehdä sisällöt ja pyytää vaikuttajaa tai bloggaajaa julkaisemaan ne blogissaan tai somekanavassaan.

Kolmas mahdollisuus on se, että bloggaaja saa tuotteen, jonka hän arvostelee ja arvioi.

Kaupallisissa yhteistöissä kannattaa ehdottomasti pyrkiä pitkäaikaiseen yhteistyöhön. Mitä arvokkaampi tuote on, sitä pidempään ihmiset miettivät sen ostamista. Siksi pidempiaikainen yhteistyö on molemmin puolin järkevämpää. Yleisö saadaan sitoutettua lukemaan postauksia ja reagoimaan sisältöön sosiaalisessa mediassa, kun ne ovat esillä säännöllisesti.

Yhteistyö voi olla esimerkiksi 6 kuukauden mittainen ja sisältää kuukausittain yhden blogitekstin ja viisi sosiaalisen median julkaisua.

Suomesta löytyy erinomaisia vaikuttajamarkkinointiin keskittyviä toimistoja, kuten:

  • https://monochrome.fi/
  • https://www.babler.fi/
  • https://asennemedia.fi/
  • https://noord.fi/vaikuttajille/

4 | Koulutukset, verkkokurssit ja e-kirjat

Muotibloggaajat ja vaikuttajat voivat myös opettaa omaa yleisöään. Erilaiset koulutukset, verkkokurssit, e-kirjat ja sparraukset ovat luonnollinen jatkumo blogille. Esimerkiksi muotibloggaaja voi tehdä e-kirjan, johon kokoaa vinkkejä eri vuodenaikojen pukeutumiseen.

Tai hän voi tehdä verkkokurssin, jossa opettaa, kuinka voi löytää parhaan / edullisimman / vastuullisimman tyylin sekä mistä näitä vaatteita voi ostaa.

Digitaalisten tuotteiden tekeminen kannattaa aloittaa pienillä ja helpoilla tuotteilla ja kasvattaa niitä pikkuhiljaa yleisön toiveiden ja palautteiden perusteella. On turha yrittää ensimmäisenä myydä 6 kuukauden muotivalmennusta. Mutta 2 viikon koulutus on helpompi ostaa ja käydä läpi.

Lue myös tämä: Kuinka tehdä 2389 euroa viikonloppuna blogilla?

5 | Valokuvauspalvelut yrityksille ja brändeille

Muotibloggaajilla on yleensä silmää myös valokuvaukseen. He suunnittelevat kuvattavat asut sekä kuvaavat ja editoivat kuvat itse. Tästä muodostuu bloggaajalle ammattitaitoa, josta moni yritys ja brändi voi hyötyä.

Muotibloggaajan ei kannata lähteä kilpailemaan ammattivalokuvaajien hintojen kanssa, mutta hintoja ei myöskään kannata polkea aivan alas. Omalle työlle ja ajankäytölle kannattaa pyytää realistinen hinta. Myös kuvat ja kuvien käyttöoikeus kannattaa hinnoitella realistisesti.

Jos tämä on sinusta kiinnostavaa, ensimmäiseksi kannattaa rakentaa portfolio, jossa on erilaisia ja erityylisiä kuvia. Portfolion voi esimerkiksi rakentaa kampanjatyyliseksi, jolloin yksi kampanja sisältää 5 valmista valokuvaa. Voit itse nimetä kampanjat haluamillasi nimillä.

Voit pitää portfolion digitaalisena tai tehdä siitä pdf-version esimerkiksi maksuttomalla Canvalla.

6 | Sisällöntuotanto yrityksille ja brändeille

Kuudes keino kaupallistaa oma muotiblogi on tarjota yrityksille sisällöntuotannon palvelua. Sisällöntuotanto voi olla joko yrityksen blogiin, uutiskirjelistalle tai sosiaalisen median kanaviin tuotettavaa sisältöä.

Valitse se kanava, joka on sinun suurin vahvuutesi. Jos uutiskirjeiden kirjoittaminen ei ole tuttua, älä tarjoa sitä alussa. Opettele sitä esimerkiksi aloittamalla oma uutiskirje ja kehity siinä pikkuhiljaa.

Voit neuvotella yrityksen kanssa, että olet heillä osa-aikaisena työntekijänä tai laskuttaa erillisen laskutuspalvelun kautta freelancerina.

Nyt tiedät 6 tapaa tienata rahaa muotibloggaajana. Minkä näistä keinoista olet jo ottanut käyttöösi? Entä mihin keskityt seuraavaksi?

6 tapaa tienata rahaa muotibloggaajana