Akateemisesti koulutettu bloggaa – Meneekö uskottavuus?
Akateemisesti koulutettu bloggaa – Meneekö uskottavuus? Bloggaaminen mielletään edelleen ”harrastukseksi” ja päiväkirjamaiseksi omien ajatusten julki tuomiseksi. Yhä enemmän yritykset ottavat valtaa blogimaailmassa ja yrittäjät innostuvat ja kiinnostuvat bloggaamisesta siinä missä harrastelijatkin. Mutta mitä tapahtuu, kun akateemisesti koulutettu tarttuu blogiin? Tässä postauksessa kerron sinulle kaksi esimerkkiä bloggaajista, jotka lähtivät rohkeasti kulkemaan omaa polkuaan sen jälkeen, kun he olivat ensin väitelleet tohtoriksi.
Akateemisesti koulutettu bloggaa – Meneekö uskottavuus?
Akateemisesti koulutettu on tottunut katsomaan asioita tieteellisestä näkökulmasta ja pohjaa tietonsa lukuisiin tutkimuksiin. Siksi siirtyminen bloggaajaksi onkin helppoa, jos bloggaamiseen asennoidutaan tutkivasta näkökulmasta. Postauksen tueksi on hyvä etsiä tietoa ja varmistaa tietojen oikeellisuus. Ja jos tykkää numeroista, blogien tilastojen seuraaminen on mitä hauskinta puuhaa!
Markkinointi ja myynti koetaan niin bloggaajien ja yrittäjien kuin akateemisesti koulutettujen mielessä välttämättömänä pahana. Kukaan ei halua myydä ja myynti on vain ammattitaidottomille, eikö niin? No ei. Me kaikki tarvitsemme myyntitaitoa, olipa kyseessä sitten uuden auton idean ”myynti” puolisolle, viikkosiivouksen ”myynti” lapsille tai lounastauon ja -seuran ”myynti” työkaverille. Joissain yhteyksissä voidaan myös puhua vaikuttamisesta.
Jos markkinointiin otetaan tutkiva näkökulma, siitä tuleekin yllättävän mielenkiintoista:
- mikä sai lukijan tulemaan blogiin?
- mikä sai lukijan jäämään blogiin pidemmäksi aikaa?
- miksi tämä lause aiheutti paljon kommentointia mutta tuo lause ei niinkään?
- miksi lukijoita ei kiinnostanutkaan tämä aihe vaan tuo?
Vaikka itse en olekaan akateemisesti koulutettu (olen siis teollisuuden taloushallinnon tradenomi), tästä näkökulmasta katsottuna markkinointi ja myynti on pirun kiehtovaa. Jopa niin kiehtovaa, etten edes malta lopettaa työntekoa ja lähteä nukkumaan!
(Kuva: tut.fi)
Monille tohtorin tutkinto on jotain, mikä tehdään ”itseä varten”. Se on hyvä ja erinomainen lisä ansioluettelossa, mutta yhä useampi kamppailee tämän osaamisen kääntämisessä konkreettiseksi tulovirraksi. Miten vuosien työ saadaan tuottamaan tulosta? Miten sen avulla päästään töihin ja saadaan palkkaa?
Tällä hetkellä Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkovalmennuksessa on mukana ainakin kaksi tohtoriksi väitellyttä yrittäjää. Molemmat ovat tuotteistaneet omaa osaamistaan digitaalisiksi tuotteiksi. Tuotteet auttavat, helpottavat ja parantavat kuluttajien elämää. Toinen heistä on saanut muutamassa vuodessa jo reilut parikymmentä tuhatta euroa myyntiä tekemällä digitaalista liiketoimintaa varsinaisen päivätyön rinnalla.
Toinen on kulttuurihistorian tohtori, jolla on Facebookissa n. 20 000 seuraajaa ja fania. Hänen verkkokurssejaan on myyty satoja kappaleita sen jälkeen, kun hän tuli mukaan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkovalmennukseen huhtikuussa 2017.
Molemmat ovat kertoneet minulle, että bloggaamisen aloittaminen ja blogin kaupallistaminen on tuonut lisää uskottavuutta ja asiakkaita. Blogipostauksia on helppo tukea tutkimustiedolla ja rakentaa vahvaa uskottavuutta sekä henkilöbrändiä niiden avulla. Molempien blogeissa vierailee reippaasti yli 10 000 yksilöllistä kävijää joka kuukausi.
Lue myös tämä: 3 vinkkiä miten saat asiakkaan ostamaan
Voiko suositun blogin rakentaa omaa arvomaailmaa kuunnellen?
Olen saanut paljon palautetta Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkovalmennuksesta. Sitä kuvataan erittäin konkreettiseksi ja käytännönläheiseksi valmennukseksi. Olen purkanut monimutkaiset blogitermit kansantajuiseksi kokonaisuudeksi, jota on helppo seurata, oli koulutukseltaan sitten akateemikko tai yläasteen käynyt. Itseäni kyllästyttää käydä koulutuksia, joissa ei ole minkäänlaista tarttumapintaa tai joissa asiat on esitetty liian yleisellä tasolla. Siksi halusin tehdä tästä valmennuksesta aidosti erilaisen.
Yksi tärkeimmistä tavoitteista itselläni Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkovalmennuksen ja opettamani menetelmän suhteen on, että jokaisella on mahdollisuus rakentaa omannäköinen blogi, joka vastaa omaa sisäistä arvomaailmaa. Kenenkään ei tarvitse laittaa mainosbannereita blogin sivupalkkiin eikä kenenkään tarvitse kirjoittaa tuotepostauksia huulipunista, jollei halua.
Kehittämäni menetelmä onnistuu juuri tässä. Vaikka menetelmä on kaikille sama, jokainen blogi on erilainen, koska sen on rakentanut uniikki ja ainutlaatuinen ihminen. Silloin jokaisella on mahdollisuus kulkea omaa polkuaan ja rakentaa ympärilleen yleisö, joka jakaa saman arvopohjan, ajatukset ja tulevaisuudennäkymät.
Akateemisesti koulutetuille tämä valmennus antaa loistavan lähtökohdan lähteä tuotteistamaan ja kaupallistamaan omaa osaamista esimerkiksi verkkokurssimuotoon. Ja uskallan luvata sen, että noudattamalla verkkovalmennuksessa opettamaani menetelmää uskottavuutesi kasvaa humisten.