Kierrätä sisältöä – Sitouta yleisöäsi ja säästä samalla omaa aikaasi

Kierrätä sisältöä – Sitouta yleisöäsi ja säästä samalla omaa aikaasi. Sosiaalisen median kanavat ovat mainio paikka markkinoida omaa blogia. Tämän tietää jokainen bloggaaja. Ongelmaksi muodostuukin yleensä ajankäyttö. Somekanavia on lukuisia ja jokaiseen kanavaan pitäisi julkaista joka päivä, jopa useamman kerran.

Harvalla bloggaajalla on taloudellisia mahdollisuuksia palkata someassaria. Sisältöä kierrättämällä voit kuitenkin säästää aikaasi ja samalla kasvattaa yleisösi sitoutumista ja kiinnostusta blogiasi kohtaan.

3 vinkkiä materiaalin kierrättämiseen

  1. Valitse itsellesi tärkeimmät somekanavat ja keskity niihin
  2. Hyödynnä olemassa olevaa materiaalia jakamalla sitä eri kanaviin
  3. Jaa samaa sisältöä uudelleen

Kierrätä sisältöä – Sitouta yleisöäsi ja säästä samalla omaa aikaasi

Mikä kanava sopii sinulle?

Facebook, Instagram, TikTok, YouTube… Kanavia riittää, pitääkö niissä kaikissa olla mukana? Kyllä ja ei. Jos et voi olla aktiivinen jokaisessa, valitse kaksi tärkeintä sosiaalisen median alustaa ja panosta niihin. Valitse kanava sen mukaan, missä oma ihanneasiakkaasi on. Tämä on aina tärkein kriteeri. Toiseksi mieti mikä kanava sopii sinun sisällöillesi parhaiten. Jos et pidä ollenkaan videoiden kuvaamisesta, YouTube ei luonnollisesti ole sinun valintasi.

Lue myös tämä: Näin teet sisältökalenterin koko vuodelle

Jaa samaa materiaalia useisiin eri kanaviin

Olet varmasti kuullut, ettei samaa sisältöä kannata jakaa kaikkiin kanaviin. Tämä on aivan totta. Miksi seuraajasi haluaisi seurata sinua kaikissa kanavissasi, jos julkaiset niissä tismalleen samaa sisältöä? Sisällön kierrättämisessä ei olekaan kyse saman sisällön jakamisesta kaikkialle, vaan saman materiaalin hyödyntämisestä useampaan kertaan.

Otetaan esimerkiksi Instagram. Pelkkiä kuvia jakamalla ei Instagramissa saa enää näkyvyyttä. Kuvien lisäksi on jaettava tarinoita, reelsejä ja pidempiä videoita. Melkoinen työ!

Ellet ole nimenomaan Instagram-vaikuttaja, kanavasi tarkoitus on luultavasti markkinoida omaa blogiasi ja ohjata sinne liikennettä. Tämän vuoksi sinun ei tarvitsekaan keksiä kokonaan uutta sisältöä.

Otetaan esimerkki:

Olet kirjoittanut blogipostauksen tietystä aiheesta, jossa annat vaikkapa viisi vinkkiä jonkin ongelman ratkaisemiseen.

1. Kuvajulkaisu

Blogipostauksesi sisältää useita kuvia. Poimi niistä yksi kiinnostava, liitä siihen houkutteleva nosto blogitekstistäsi ja julkaise se Instagram-tililläsi.

2. Vinkkikuva

Valitse viidestä vinkistäsi yksi ja tee siitä tekstitiivistelmä. Voit muokata sopivan pohjan tekstivinkillesi maksutta esimerkiksi Canvassa.

3. Reels

Videoiden tekeminen on usein hidasta ja työlästä. Jos blogisi ei sisällä valmiiksi videomateriaalia, voit kuitenkin julkaista nopeasti tehtäviä yksinkertaisia videoita. Mitä jos lukisit jonkin blogitekstisi vinkeistä videolle? 10-15 sekuntia riittää mainiosti.
Muista toimintakehote: Lopuksi kehotat lukemaan lisää blogista.

Samaa menetelmää voit luonnollisesti toteuttaa missä tahansa somekanavassa ottaen huomioon alustan perusominaisuudet, kuten sen millaista sisältöä kanavalta yleisesti haetaan ja odotetaan.

Jaa päivitettyä sisältöä yhä uudelleen

Ja lopuksi: jos olet kirjoittanut sisältöä jo pitkään, sinulla on varmasti jo laaja juttuarkisto. Pyörää ei tarvitse keksiä toistamiseen. Jaa vanhempia postauksiasi säännöllisesti uudelleen. Uusi someseuraajasi ei ole niitä nähnyt aiemmin, eikä uskollinen lukijasikaan niitä välttämättä muista.

Joskus vanhakin lukija saattaa innostua siitä, että muistutat häntä sisällöstä, jonka hän on kokenut aiemmin hyödylliseksi ja sittemmin unohtanut. Muista kuitenkin päivittää artikkeli tarvittaessa. Tästä tykkäävät myös hakukoneet.  Näin säästät omaa aikaasi ja samalla lisäät liikennettä ja herätät kiinnostusta blogiasi kohtaan!

Millaisia ajatuksia tämä kirje herätti, oletko jo kokeillut sisällön kierrättämistä?