Kuinka tehdä 2389 euroa blogilla viikonloppuna?

Kuinka tehdä 2389 euroa blogilla viikonloppuna? 2389 euroa kuulostaa suurelta summalta. Ja joillekin bloggaajille se onkin. Moni turhautuu, kun puhutaan näin isoista summista. Osa tienaa muutaman kympin silloin tällöin.

On todella tärkeää ymmärtää, että tällaisten summien saaminen ei ole sattumaa. Sama pätee rahan tienaamiseen ylipäätään. Tällaisten summien saaminen vaatii laadukasta blogia, toimivaa strategiaa sekä tuotteita, joita sinun yleisösi tarvitsee.

Useasti blogit rakennetaan näin:

  • Bloggaaja päättää aiheen, joka kiinnostaa vain häntä.
  • Bloggaaja kirjoittaa aiheista, jotka kiinnostavat vain häntä.
  • Bloggaaja suosittelee tuotteita, jotka kiinnostavat vain häntä, vaikka tuote ei liittyisi loogisesti aiheeseen.

Tämä on ihan ok tapa blogata.

Mutta tämä tapa ei tuo rahaa.

Jos haluat rahaa oman blogisi avulla, sinun kannattaa toimia näin:

  • Muokkaa tai rajaa aihetta sellaiseksi, että se kiinnostaa ihmisiä (uusia ja nykyisiä lukijoita).
  • Kirjoita asioista, jotka kiinnostavat sinun yleisöäsi ja sinua itseäsi.
  • Opeta ihmisille pieniä asioita tietystä aihepiiristä.
  • Suosittele tuotteita, jotka liittyvät samaan aihepiiriin, mistä kirjoitat.

Kannustan myös siihen, että tulojen saamista mietittäisiin laajemmasta näkökulmasta. On helppo ajatella, että rahaa tulee vain yhdestä lähteestä (vrt. palkka). Bloggaajat kuitenkin tienaavat rahaa useasta lähteestä, kuten

  1. affiliate-markkinoinnilla
  2. myymällä itse ottamiaan kuvapankkikuvia
  3. myymällä itse tekemiään verkkokursseja
  4. myymällä itse tekemiään muita digituotteita
  5. myymällä fyysisiä tuotteita esim. verkkokaupan kautta
  6. tekemällä kaupallisia yhteistöitä
  7. kirjoittamalla sponsoroituja postauksia
  8. tuottamalla sisältöä yritysten blogiin, sähköpostilistalle sekä sosiaalisen median kanaviin
  9. myymällä erilaisia palveluja ja omaa osaamistaan 1:1-valmennuksessa tai -sparrauksessa
  10. lisäämällä mainoksia blogin sivupalkkiin.

Mitä useamman lähteen pystyt rakentamaan ja automatisoimaan, sitä helpompaa tulojen hankinta on ja sitä enemmän sinun on mahdollista tienata.

Kun haluat alkaa tienaamaan blogillasi, sinun kannattaa ajatella itseäsi henkilönä, joka tienaa opettamalla ja vaikuttamalla ihmisten mielipiteisiin.

Kuinka tehdä 2389 euroa blogilla viikonloppuna?

Käydään ensin läpi, mistä tuo summa koostuu.

Minun kohdallani se koostuu kahdesta eri verkkokaupasta sekä affiliate-komissioista:

  • 2125,60 euroa kurssimyyntejä
  • 263,64 euroa affiliate-komissioita.

Kursseja oli kaksi erilaista, toiseen osallistui 23 opiskelijaa ja toiseen 12 opiskelijaa.

Affiliate-komissiot tulivat yhdestä tuotteesta.

On tärkeää huomioida, että rahasummat eivät tulleet sillä, että olisin vain istuskellut tietokoneen ääressä ja odotellut aggressiivisesti, että ihmiset ostavat.

Jotta rahaa tienaa, on oltava tuotteita, jotka kiinnostavat yleisöä, mutta myös markkinointia ja myyntiä tarvitaan. Käyn seuraavaksi läpi, millaisia markkinointi- ja myyntitoimenpiteitä tarvitaan viikonloppukampanjaa varten.

Sitä ennen…

Mitä markkinointi on?

Markkinointi on yksinkertaisimmillaan sitä, että kerrot ihmisille tuotteesta. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Markkinoinnista on kuitenkin tullut monille mörkö, jota vältellään viimeiseen asti.

Tämäkin blogipostaus on markkinointia. Opetan ja kerron sinulle asioita, joista on sinulle apua ja hyötyä tulevaisuudessa.

Markkinointia voi olla

  • blogitekstin kirjoittaminen
  • blogitekstin julkaiseminen
  • blogitekstin jakaminen sosiaalisessa mediassa
  • IG-liven pitäminen
  • IG Reelsin tekeminen ja julkaiseminen.

Jos ajattelet, että kaikki sisällöt mitä teet, ovat tavallaan markkinointia, sinun ei tarvitse erikseen miettiä, miten markkinoit.

Millainen sisältö on markkinointia?

Ja ehkä tärkeämpää, onko kaikki sisältö markkinointia?

Ei ole.

Video nukkuvasta kissastasi ei ole markkinointia, ellet kirjoita kissablogia ja suosittele kissalle sopivia tuotteita.

Eli sisältö, joka sopii valitsemaasi aiheeseen, on markkinointia.

Esimerkiksi itse käytän hyvin paljon blogeja markkinoinnissa. (Tällä hetkellä minulla on viisi aktiivista blogia.) Blogipostausten avulla opetan ihmisille uusia taitoja. En siis lataa harteilleni liikaa painetta siitä, pystynkö markkinoimaan riittävästi blogitekstin avulla.

Yksittäisen blogitekstin kyvyllä markkinoida ei ole merkitystä. Kyse on aina kokonaisuudesta.

Sen sijaan, kun keskityn tarjoamaan laadukasta, hyödyllistä ja opettavaa sisältöä, niistä muodostuu kokonaisuutena minun markkinointini ydin.

Ja mikä tärkeintä, kirjoitan vain niistä asioista, jotka liittyvät genreen, jossa toimin. En siis kirjoita täällä joogasta, matkustamisesta, kissastani (tämä postaus on poikkeus) enkä lasteni tulevaisuudesta.

Millaista on strateginen markkinointi?

Strateginen markkinointi on sitä, että suunnittelen blogitekstit etukäteen ja varmistan, että julkaistavat tekstit tukevat tavoitettani.

Esimerkiksi jos kirjoittaisin kissablogia, voisin suunnitella blogitekstit näin:

  • Mikä on blogin ydintavoite?
  • Kuka todennäköisimmin lukisi tekstejäni?
  • Millaisia kysymyksiä heillä on aiheesta, josta kirjoitan blogia?
  • Vastaan yhteen kysymykseen yhdellä blogitekstillä.
  • Etsin sopivia tuotteita ja palveluja sopimaan kirjoittamaani aiheeseen.
  • Lisään tuotteita sinne tänne (en jokaiseen postaukseen).

Kun suunnitelma on tehty, seuraava vaihe on vain kirjoittaa, ajastaa ja jakaa postauksia somessa.

Tarkemmat suunnitelmat, strategiat sekä somejakolukkarin löydät Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksesta. **

Mutta mitä myynti sitten on?

Myynti on auttamista. Ihmisillä on ongelma tai haaste, sinulla on tuote, joka ratkaisee sen. Myynti on vain sitä, että kerrot ihmisille ratkaisusta ja annat heidän tehdä päätöksen, ostavatko he sen.

Et tarvitse aggressiivisia myyntilauseita, eikä sinun tarvitse tuputtaa ja tyrkyttää tuotetta jatkuvasti.

Esimerkiksi muutama rivi tuossa ylhäällä on myyntiä. Tarjoan sinulle mahdollisuuden osallistua Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkovalmennukseen. En pakota sinua ostamaan sitä, enkä yritä pakkosyöttää ”OSTA OSTA OSTA” -toimintoa.

Tämä on se syy, miksi rakastan bloggaamista. Voin kertoa mahdollisuuksista ratkaista ongelma, ja jokainen lukija päättää itse, onko nyt oikea aika ilmoittautua mukaan.

En ole lisännyt kymmentä linkkiä valmennukseen, vaan todennäköisesti lisään vielä yhden tai korkeintaan kaksi postauksen loppuun.

Ei tämä myynti tämän vaikeampaa ole.

Toki samaan hengenvetoon on kerrottava, että se, mitä tapahtuu linkin klikkaamisen jälkeen, on vielä oma askeleensa, mutta puhutaan siitä joskus toiste.

Tässä postauksessa haluan keskittyä menetelmään ja strategiaan, jolla 2389 euron tulot on mahdollista saada.

Mitä myydä?

Sitten päästäänkin siihen, mitä bloggaaja voi myydä.

Kannustan miettimään digituotteiden tekemistä, koska myyntihinnasta suurin osa jää sinulle itsellesi. Esimerkiksi affiliate-tuotteissa komissio on tyypillisesti 1,5–10 %. Jos suosittelet digitaalisia tuotteita, niissä komissio voi olla 10–50 %. Mutta jos teet oman digituotteen, summa, joka jää arvonlisäveron jälkeen, on käytännössä sinun.

Digituotetta, kuten verkkokurssia, ei kannata lähteä tekemään hetken mielijohteessa. Aivan samalla tavalla kuin blogikin, myös digituote tarvitsee taustatyötä, suunnittelua ja toteutusta.

Jos digituotteen lähtee tekemään hetken mielijohteessa, voi käydä niin, että tekee turhaa työtä tai ostaa kalliita ohjelmia, joita ei oikeasti edes tarvitse.

Verkkokurssi kannattaa ensin suunnitella paperilla, sen jälkeen toteuttaa pilottina esimerkiksi sähköpostikurssina, ja vasta sen jälkeen lähteä laajentamaan kurssia ja tehdä esimerkiksi videoita.

Lue myös tämä: Millainen on hyvä verkkokurssi?

Affiliate-tuotteita kannattaa olla vain viisi. Ne kannattaa etsiä rauhassa ja pyrkiä löytämään sekä edullisia että arvokkaampia tuotteita.

Sinulta kuluu joka tapauksessa sama määrä aikaa ja energiaa, vaikka markkinoit edullista tai arvokasta tuotetta. Toisella saat vain parempia tuloksia. Valitse siis tuotteet viisaasti.

Tutki tuotteiden hintoja ja komissioita, sitä mistä komissio muodostuu (linkin klikkaus, liidi vai osto), kuinka pitkään evästeet ovat voimassa sekä mitä mieltä ihmiset ylipäätään ovat yrityksestä.

Miten rakentaa viikonloppukampanja?

On tärkeää ymmärtää, että ihmiset eivät osta sormia napsauttamalla. On aivan eri asia myydä huulipunaa, joka voidaan ostaa hetken mielijohteessa kuin 5 tähden luksusmatkaa Mauritiukselle. Matkan ostopäätös vaatii taakseen paljon asiaan perehtymistä, kun taas huulipuna voidaan ostaa heti.

Siksi on tärkeää ymmärtää, että ennen viikonloppukampanjaa on tehtävä alustavaa työtä ja ”lämmiteltävä” yleisö ostamista varten.

Suunnitteluun kannattaa käyttää vähintään viikko, mutta jos tämä on ensimmäinen kerta, kun suunnittelet kampanjaa, suosittelen käyttämään kaksi viikkoa.

Listaa itsellesi ylös vihkoon kampanjan raamit. (Alla olevat päivämäärät on heitetty hatusta ja niiden tarkoitus on vain olla esimerkkinä.)

  • Myynti päättyy 14.1.
  • Myynti alkaa 12.1.
  • Suunnittelu alkaa 1.1.

Seuraavaksi pura aikataulu päiviin ja päätä, mitä teet mikäkin päivä, esimerkiksi:

  • 1.1. suunnittele markkinointi, mitä, missä ja kuinka usein.
  • 2.1. päätä markkinointikanavat (enintään 3).
  • 3.1. päätä sisällön määrä jokaista kanavaa kohti (esim. blogi 2 postausta, IG 2 Reelsiä + 1 live + 5 feedikuvaa + 7 stooria).
  • 4.1. hahmottele postausten aiheet ja sisällöt. (Älä kirjoita vielä.)
  • 5.1. hahmottele somesisältöjen aiheet ja sisällöt. (Älä tuota niitä vielä.)
  • 6.1. kirjoita postaukset ja ajasta (esim. 8.1. ja 10.1.).
  • 7.1. tee IG-feedin kuvat ja stoorikuvat. (Ajasta valmiiksi, jos mahdollista.)
  • 8.1. kuvaa Reelsit ja editoi ne valmiiksi.
  • 9.1. suunnittele live ja julkaise ensimmäinen feedikuva ja stoori.
  • 10.1. tarkista, että tuotteen linkit toimivat ja että ostoprosessi toimii kunnolla.
  • 11.1. julkaise feedikuva ja stoori.
  • PE 12.1. pidä live ja julkaise feedikuva, 1 stoori ja Reels.
  • LA 13.1. julkaise feedikuva, 2 stooria ja Reels.
  • SU 14.1. julkaise feedikuva ja 3 stooria.

Tämä esimerkkisuunnitelma on tehty todella tiukaksi ja kuten näet, tekemistä riittää jokaiselle päivälle. Siksi suosittelen useasti, että nämä kampanjat ja niiden hahmotelmat tehdään esimerkiksi markkinoinnin vuosikellon avulla. Kun suunnitelma on kerran tehty, varsinaisen markkinoinnin suunnittelu on helpompaa.

Suunnitelmasta on hyötyä myös

  • kaupallisten yhteistöiden markkinoinnissa
  • sekä siinä, että voit toistaa kampanjarakennetta myöhemminkin.

Kun suunnitelma ja kampanja on kerran tehty, sinulla on valmis pohja, jota käyttää. Sinun tarvitsee vain tuottaa uudet sisällöt, ja kampanja on valmis.

Tarkemmat sisältöideat ja miten tuotteet sisällytetään kampanjoihin opetan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksessa. **

Nyt tiedät kuinka tehdä 2389 euroa blogilla viikonloppuna.

Millaisia ajatuksia tämä postaus sinussa herätti?


** Ilmoittautuminen Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennukseen sulkeutuu 31.1.2022 brändiuudistuksen ja valmennuksen päivittämisen ajaksi. Pyrimme avaamaan uudistetun valmennuksen 1.11.2022. Mikäli tulet mukaan valmennukseen ennen 31.1. pääset edelleen opiskelemaan valmennusmateriaalia helmikuusta eteenpäin. Päivitämme uudistetut materiaalit automaattisesti nykyisille ja vanhoille opiskelijoille ilman erillistä maksua.

Kirjoita kommentti