Mikä merkitys on blogin navigaatiolla?

Mikä merkitys on blogin navigaatiolla? Ensinnäkin, mikä on navigaatio?

Navigaatio tarkoittaa polkua, jota lukija kulkee tullessaan kotisivuille tai blogiin. Navigaatio kattaa tyypillisesti nämä osa-alueet:

  • ylämenu
  • sivupalkki
  • alamenu tai alapalkki
  • postauksen navigaatio.

Käydään kaikki läpi yksitellen, ja postauksen lopussa kerron, miksi nämä ovat tärkeitä niin lukijoiden saamiseksi kuin tulojen hankkimiseksi.

Ylämenu (engl. menu)

Ylämenu tarkoittaa sivuston ylälaidassa olevaa linkkilistaa. Joskus ylämenu ei ole näkyvä ollenkaan, vaan tilalla on ns. hampurilainen eli kolme viivaa allekkain. Molemmat tavat toimivat edelleen hyvin.

Tässä kolme esimerkkiä ylämenuista omista blogeistani.


Mikä merkitys on blogin navigaatiolla?



Ylämenu on ensimmäinen linkkilista, jonka sinun lukijasi näkee ja johon hän kiinnittää huomiota. Tätä kannattaa ajatella polkuna, joka ohjaa lukijan suoraan niiden sisältöjen pariin, joista on

A) lukijalle eniten hyötyä

B) maksimaalinen tuottopotentiaali.

Siellä ei siis kannata olla linkkejä sosiaalisen median kanaviin tai muihin epäolennaisiin tietoihin. Ylämenussa suositeltavia linkkejä ovat seuraavat:

Etusivulla sinun on mahdollista ohjata lukijaa eteenpäin ja jopa myydä tuotteita tai palveluja. Blogista lukija pääsee lukemaan lisää, ja tyypillisesti blogipostauksista ohjataan ihmisiä joko verkkokauppaan tai sähköpostilistalle.

Ylämenussa voi olla linkki johonkin yksittäiseen blogitekstiin, jos se tuo sinulle tuloja tai on muuten merkittävä asiantuntijuuden kasvattamisessa.

Ylänavigaatiossa tulee olla linkit myös yhteydenottolomakkeelle, jotta lukija tai potentiaalinen asiakas / yhteistyökumppani voi ottaa sinuun helposti ja nopeasti yhteyttä.

Tietoa- tai aloita tästä -sivulla voit kertoa itsestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi. Vältä kertomasta koko elämänhistoriaasi. Käännä sisältö enemmänkin siihen, miten voit auttaa sen sijaan että kertoisit, mitä teet tai mitä olet opiskellut.

Ylämenuun ei kannata lisätä kaikkia linkkejä. On tärkeää, että linkit ovat yhdellä rivillä. Linkkejä voidaan syventää, jolloin viemällä hiiren linkin päälle sen alapuolelle tulee lisää linkkejä:

Sivupalkki (engl. sidebar)

Sivupalkki on nimensä mukaisesti blogin oikeassa tai vasemmassa sivussa. Olemme tottuneet siihen, että sivupalkki on oikeassa reunassa, joten suosittelen aina pitämään sen siellä. Vasen reuna voi tuntua houkuttelevalta siitä syystä, että se erottuu joukosta.

Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että kävijän silmät hakeutuvat enemmän oikealle kuin vasemmalle. Voi siis olla, ettei lukija edes kiinnitä huomiota vasemmalla olevaan sivupalkkiin.

Tässä on omien blogieni sivupalkit:

Mikä merkitys on blogin navigaatiolla?

Tässä blogissa, jota parhaillaan luet, ei ole sivupalkkia ollenkaan. Kerron kohta, minkä vuoksi ei.

Sivupalkin kolme ylintä kohtaa ovat ne, joihin kiinnitetään eniten huomiota. Sivupalkissa olevilla elementeillä ja niiden järjestyksellä on siis merkitystä.

Tyypillisesti aivan ensimmäisenä on bloggaajan tai yrittäjän lyhyt esittely. Niin se oli itsellänikin. Mutta kun kirjoitin tätä postausta, muistin että järjestyksellä on merkitystä ja siirsin sen alemmas.

Sivupalkkiin lisätään yleensä uusimmat postaukset sekä uusimmat kommentit. Uusimpia postauksia ei kuitenkaan kannattaisi lisätä, sillä lukija näkee ne joka tapauksessa, kun hän siirtyy Blogi-sivulle.

Sen sijaan sivupalkkiin kannattaa lisätä Suosituimmat tai Luetuimmat postaukset. Se nostaa vanhempia mutta edelleen ajankohtaisia postauksia esiin, ja pystyt ohjaamaan niihin lukijoita helposti. Tämä myös auttaa sinua näkemään, mitä blogissasi luetaan. Pystyt tämän tiedon perusteella kaupallistamaan luetuimmat postaukset helposti.

Lue myös tämä: Poista nämä 5 asiaa sivupalkistasi välittömästi

Huomionarvoista on myös se, että sivupalkki on minulla kaikilla muilla sivuilla paitsi etusivulla. Tähänkin on olemassa erityinen syy, josta kerron lisää toisessa postauksessa.

Olen myös tehnyt strategisen päätöksen, ettei tässä blogissa ole sivupalkkia ollenkaan. Tämä johtuu siitä, että haluan antaa mahdollisimman yksinkertaisen lukukokemuksen blogissani. Samalla testaan, onko sivupalkilla enää nykyään merkitystä.

Alamenu tai alanavigaatio (engl. footer)

Alamenulla eli footerilla on oma pieni merkityksensä. Vaikka moni ei tulekaan aktiivisesti alamenuta lukemaan, se käydään läpi, jos blogista tai kotisivuilta etsitään jotain tiettyä asiaa.

Esimerkiksi itse tarkistan aina, onko alamenussa kategorioita, tietoa affiliate- tai referral-ohjelmasta tai linkkejä maksuttomiin materiaaleihin.

Tässä on omien blogieni alamenut:

Mikä merkitys on blogin navigaatiolla?

Alamenun sisältö kannattaa miettiä koko sivuston ja blogin käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi tässä blogissa alamenu on todella pelkistetty, sillä sivustolla toimii vain blogi ja verkkovalmennus.

Tiiakonttinen.fi-blogissa sen sijaan alamenuun on lisätty yritystäni koskevia tietoja sekä kiteytetty olennaiset linkit.

Aloitablogi.com-blogin alamenu keskittyy puhtaasti blogiin. Sinne on lisätty somekanavien linkit, kommentit sekä uusimmat postaukset.

Postauksen navigaatio

Postauksen navigaatio tarkoittaa tapaa, jolla lukija pääsee siirtymään vaivattomasti postauksesta toiseen. Tyypillisesti postauksen lopussa on linkit joko seuraavaan tai edelliseen postaukseen tai siellä suositellaan lukemaan lisää. Tässä omien blogieni esimerkit.




Mikä merkitys on blogin navigaatiolla?

Varsinaiseen postaukseen voidaan myös lisätä navigaatio. Itse käytän tätä tapaa todella paljon, sillä olen kokenut sen huomattavasti tehokkaammaksi kuin postauksen alalaidassa olevan navigaation.

Postauksessa oleva navigaatio toimii omissa blogeissani näin:

  • Etsin aiheeseen sopivia postauksia (enintään 2).
  • Lisään linkit loogisiin kohtiin postauksessa.
  • Olet saattanutkin törmänä näihin aika ajoin. ⬇️

Lue myös tämä: Kierrätä sisältöä – Sitouta yleisöäsi ja säästä samalla omaa aikaasi

Tärkeää on, että lukijaa ohjataan eteenpäin. Jos lukijalle ei kerrota, mitä muuta hän voi lukea, hän saattaa poistua blogista kokonaan.

Navigaatiovaihtoehtoja ei kannata kuitenkaan antaa liikaa. Mitä enemmän vaihtoehtoja on, sitä vaikeampaa päätöksenteko on.

Miten menujen ja navigaatioiden tulisi toimia?

Kuten jo aikaisemmin sanoin, menujen ja navigaation tulisi ohjata lukijaa aina eteenpäin ja sellaisiin sivuihin tai postauksiin, joilla on merkitystä.

Ajattele ohjausta tunnelina. Ohjaat ihmisiä lukemaan tiettyjä postauksia tietyssä järjestyksessä, jotta he lämpenevät joko lataamaan maksuttoman liittymislahjasi tai ostamaan tuotteesi/palvelusi.

Navigaatiolla tulisi olla selkeä tavoite. Haluatko, että ihmiset liittyvät sähköpostilistallesi? Vai toivotko, että he ottavat sinuun yhteyttä? Vai haluatko kenties saada heidät ostamaan jonkin edullisen tuotteen?

Kaiken mitä blogissasi teet, tulisi olla strategisesti mietitty. Ihan sama pätee ihmisten ohjaamiseen postauksesta toiseen. Miksi tämän postauksen lukeminen on tärkeää ja miksi siitä ohjataan lukemaan jokin toinen postaus? Näitä sinun tulee kysyä itseltäsi.

Linkkien, menujen ja navigaation tulisi olla luonteva osa blogisi sisältöä. Jos esimerkiksi ohjaisin sinua tämän postauksen jälkeen lukemaan postausta miten aloitat bloggaamisen, se ei ole loogisin vaihtoehto, koska oletettavasti sinulla on jo blogi olemassa.

Järkevämpää on ohjata sinua lukemaan postausta, jossa kerron, mitä sivupalkissa ei kannata olla tai mitkä asiat saavat lukijan poistumaan blogistasi pikavauhtia, koska ne ovat loogisia jatkoja tälle postaukselle.

Navigaation oikea käyttö tehostaa sinun myyntejäsi ja tuo sinulle automaatiolla tuloja. Tarkan ja käytännönläheisen menetelmän siitä, miten tämä toimii konkreettisesti, opetan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkovalmennuksessa.

Nyt tiedät mikä merkitys on blogin navigaatiolla. Miten sinä olet toteuttanut oman blogisi navigaation?