Milloin blogi kannattaa julkaista kaikille?

Milloin blogi kannattaa julkaista kaikille? Ethän odota hamaan tulevaisuuteen, jotta saat blogisi julkaistua eli lanseerattua? Nimittäin jos odotat täydellistä hetkeä, joudut odottamaan pitkään.

Minulta kysytään usein, milloin on oikea aika julkaista blogi. Noh, täydellistä julkaisuajankohtaa ei ole. Siksi sitä ei kannata miettiä liikaa.

Postaus sisältää affiliate-linkin | Linkki merkitty selkeästi (*)-merkillä | Lue lisää postauksen lopusta

Ensinnäkin, erotellaan kaksi asiaa toisistaan:

  • blogin tekninen julkaisu
  • blogista kertominen muille.

Blogin tekninen julkaisu tarkoittaa sitä, että jokainen, joka vierailee blogin domainissa, pääsee lukemaan postauksia. Ulkoasu on valmiina ja vähintään yksi postaus on julkaistu.

Tämä ei kuitenkaan vielä tarkoita, että ihmiset ryntäisivät blogiin automaattisesti. Jotta ihmiset löytävät blogisi, sinun tulee itse kertoa siitä aktiivisesti eli markkinoida blogia. Tässä kohtaa puhun yleisesti blogin lanseerauksesta.

Blogin tekninen julkaisu

Blogi voidaan teknisesti julkaista vaikka samana päivänä, kun se perustetaan. Kuten hetki sitten sanoin, on todella pieni mahdollisuus, että kukaan tulisi sattumalta blogiisi samana päivänä.

Kotisivut ja blogi saadaan teknisesti rakennettua noin viikossa. Viikon aikana saat sinne kaikki tarvittavat sivut, kuvat ja navigaatiot. Pääset muokkaamaan ulkoasua ja tekemään siitä siistin.

Blogi tulee ihmisille näkyviin siinä tilanteessa, kun lisäät Blogi-sivun linkin navigaatioon ja yhdistät blogitekstit ja sivun toisiinsa. Tästä on olemassa ohjeet täällä.

Kun kirjoitat ja julkaiset ensimmäisen postauksen, se tulee Blogi-sivulle ensimmäiseksi. Postaukset julkaistaan laskevassa järjestyksessä, mikä tarkoittaa, että uusin on aina ensimmäisenä.

Milloin blogi kannattaa julkaista kaikille?

Blogin julkaiseminen yleisölle eli blogin lanseeraus on toinen asia. Lanseerauksessa pyrimme siihen, että saamme nopeasti paljon kävijöitä blogiin. Tämä vaatii jonkin verran suunnittelua ja etukäteistöitä.

Tässäkin on tärkeää ymmärtää, ettei oikeaa tai täydellistä lanseerausajankohtaa ole olemassa. Jos haluat optimoida ja parantaa lanseerauksen menestyksen mahdollisuutta, kannattaa valita aika, jolloin ei ole muuta suurta tapahtumaa.

Esimerkiksi joulu, lomat ja olympialaiset voivat olla tällaisia. Osa tykkää niistä, osaa ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos sinun yleisöäsi ei kiinnosta, silloin nämä ovat loistavia lanseerausajankohtia.

Lue myös tämä: Kuinka aloittaa bloggaaminen [5 tärkeintä askelta]

Milloin blogi kannattaa julkaista kaikille?

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Lanseerausta kannattaa suunnitella rauhassa. 3–4 kuukautta on erinomainen aikajänne. Aika kannattaa purkaa ensin kuukausiksi, sitten viikoiksi ja lopulta päiviksi.

Kun ensin suunnittelet isot linjat, tehtävien laatiminen ja lisääminen omaan kalenteriin on paljon helpompaa.

Esimerkiksi

  • 3–4 kuukautta ennen julkaisua tehdään tarvittavat suunnitelmat
  • 2–3 kuukautta ennen julkaisua tehdään sisältöjä ja ajastetaan ne
  • 1–2 kuukautta ennen julkaisua aletaan nostaa hypeä somessa
  • 0–1 kuukautta ennen julkaisua kasvatetaan hypeä
  • ja sitten lopulta blogi julkaistaan.

Tämän jälkeen kuukaudet pilkotaan viikoiksi, esimerkiksi

  • 16 viikkoa ennen tehdään markkinointisuunnitelma
  • 15 viikkoa ennen tehdään lanseeraussuunnitelma
  • 14 viikkoa ennen tehdään sisältösuunnitelma
  • 13 viikkoa ennen tehdään somesuunnitelma.

Tämän jälkeen viikot pilkotaan vielä päiviksi ja tehtäviksi, esimerkiksi

  • maanantaina päätetään markkinointikanavat
  • tiistaina päätetään markkinointimateriaalin määrä
  • keskiviikkona päätetään, ketkä auttavat markkinoinnissa (esim. lanseeraustiimi)
  • torstaina päätetään päivämäärät ja lanseerausajat
  • perjantaina tehdään yhteenveto ja tehtävät seuraavaa viikkoa varten.

Suunnitelman vieminen käytäntöön

Kun suunnitelma on tehty valmiiksi, on aika viedä se yksi osa kerrallaan käytäntöön. Tässä sinua auttaa maksuton Airtable-ohjelma (*). Airtablessa on valmiita projektipohjia, joista voit valita itsellesi sopivimman ja muokata sen omaan lanseeraukseesi sopivaksi. Tällä tavoin sinun ei tarvitse aina aloittaa nollasta vaan sinulla on valmis pohja käytettäväksi.

Alla on esimerkkikuva tällaisesta projektista.

airtable

Kuten jo alussa sanoin, projektia kannattaa lähteä toteuttamaan yksi osa kerrallaan. Ensin tehdään isot linjaukset, sitten ne jalkautetaan pienempiin osiin ja lopulta päiväkohtaisiin tehtäviin.

Milloin blogi kannattaa julkaista kaikille? Aloita tänään, lanseeraa 3–4 kuukauden kuluttua

Jotta saat jonain päivänä blogisi julkaistua, työ kannattaa aloittaa saman tien. Käytä viikko aikaa miettiäksesi blogin aiherajaus, yleisö ja kohderyhmä sekä nimi ja domain. Tämän jälkeen voit aloittaa lanseeraussuunnitelman tekemisen.

Samalla kun suunnittelet ja toteutat, voit rakentaa blogiasi kaikessa rauhassa. Saat tehtyä sisältöä automaattisesti. Kun vihdoin lanseeraat blogin, yleisölläsi on enemmän kuin yksi postaus luettavana.

Mutta entä jos joku vie blogiaiheesi nenäsi edestä?

Noh, toki on aina mahdollista, että joku toinen keksii saman aihepiirin ja saman aiheen sisällä blogin. Mutta todennäköisesti he eivät tule saamaan yhtä lailla huomiota kuin sinä, sillä heillä ei ole blogin lanseeraussuunnitelmaa apuna.


(*)-merkityt linkit ovat affiliate-linkkejä. Kun ostat tuotteen affiliate-linkin kautta, saan rahallisen komission tai tuotteen ilmaisen käyttökuukauden. Linkin klikkaaminen ei kuitenkaan aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa vierailla sivulla ja miettiä ostopäätöstäsi niin pitkään kuin haluat.

Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse testannut ja käyttänyt ja jotka olen todennut toimiviksi tai jotka tiedän kokonaisuuden kannalta toimivimmiksi. Älä koskaan osta tuotetta, jos et ole varma, että siitä on sinulle apua tai et ole varma, auttaako se sinua saavuttamaan tavoitteesi. 

Milloin blogi kannattaa julkaista kaikille?

Näitä jaetaan eniten somessa

Miten tutkijasta tuli bloggaaja?

Sain vastikään palautetta eräältä Paikka kaikelle -blogin lukijalta. Hän kirjoitti ihailevansa ”määrätietoista brändin, konseptin ja toimenkuvan kehitystyötäni”. Olin näistä sanoista ilahtunut, mutta häkeltynyt. Olen kirjoittanut Paikka kaikelle -blogia lokakuusta 2014.

Näin uudistat blogisi viikossa [10 askeleen ohjeet]

Näin uudistat blogisi viikossa ja houkuttelet lisää lukijoita ja asiakkaita. Moni miettii pitkään millainen blogin ulkoasun pitäisi olla, jotta se houkuttelee lukijoita ja asiakkaita. Kaikista tärkeintä on, että blogin ulkoasu

Tee töitä kotona | Rakenna blogista 27 422 euron kuukausitulovirta

Miltä sinusta tuntuisi tehdä töitä kotona ja rakentaa blogista tulovirta, joka tuo sinulle yli 27 000 euroa joka kuukausi? Tässä postauksessa kerron, miten tämä on mahdollista toteuttaa. Lukemalla postauksen loppuun

Milloin blogi kannattaa kaupallistaa?

Minulta kysytään usein, milloin blogi kannattaa kaupallistaa. Ja vastaan aina, että heti kun se on mahdollista ja perustyö on tehty. Niin kauan kuin kohtelet blogiasi harrastuksena, se tuottaa sinulle yhtä

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa. Tiedän sen tunteen, kun on innoissaan jostain. Ei millään malttaisi odottaa, että asiat tapahtuvat nopeasti. Ilmaisia blogeja on helppo perustaa muutamassa minuutissa ja jo 15