Milloin blogi kannattaa kaupallistaa?

Minulta kysytään usein, milloin blogi kannattaa kaupallistaa. Ja vastaan aina, että heti kun se on mahdollista ja perustyö on tehty.

Niin kauan kuin kohtelet blogiasi harrastuksena, se tuottaa sinulle yhtä paljon rahaa kuin harrastus. Halutessasi oikeasti saada tuloja blogisi avulla (tai rakentaaksesi yritysblogista markkinointi- ja myyntikanavan), sinun täytyy lähteä rohkeasti kaupallistamaan se.

Kannattaa muistaa, että tulojen tai myynnin saaminen blogista ei tapahdu yhdessä yössä eikä välttämättä viikossakaan. Itse tienasin ensimmäiset rahat noin viisi kuukautta sen jälkeen kun aloitin tiiakonttinen.fi blogin. Tosin, minä jouduin opettelemaan kaiken kantapään kautta itsenäisesti, joten sekin on syy, miksi tulojen saaminen kesti niin kauan.

Milloin blogi kannattaa kaupallistaa?

Moni pelkää blogin kaupallistamista, sillä he pelkäävät lukijoiden reaktioita. Ja mitä pidempään on ehtinyt kirjoittaa blogia, sitä vaikeammaksi kaupallistaminen yleensä muuttuu (omassa mielessä).

Tiedän tunteen.

Mutta hyvä uutinen on se, että kaupallistamista voi tehdä pikkuhiljaa, lukijoita kunnioittaen. Olen kehittänyt erityisen menetelmän mm. affiliate-markkinointiin, jossa maksimoimme affiliate-tulot matkan varrella. Opetan tätä menetelmään Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksessa.

Tämän menetelmän avulla blogi ei tunnu ”rahantekokoneelta” vaan kokonaisuus pysyy laadukkaana, monipuolisena ja silti lukijoita hyödyttävänä. Unohtamatta kasvavaa rahavirtaa.

Lue myös tämä: Kuinka aloittaa bloggaaminen [5 tärkeintä askelta]

Yritykset voivat hyödyntää tätä samaa menetelmää omien tuotteiden tai palveluiden myynnissä.

”Mutta en osaa myydä! Enkä halua myydä mitään!”

Ei hätää! ”Myyminen” on oikeasti todella helppoa ja vaivatonta, kun se tehdään oikealla tavalla. Saan lähes viikoittain ihmisiltä palautetta, että ”Miten ihmeessä sinä tienaat rahaa, kun blogissa ei ole kaupallisia yhteistöitä eikä häiritseviä mainoksia?” Tässä piilee se jutun ydin.

”Myyminen” ja ”mainostaminen” on tehty niin lempeästi ja huomaamattomasti ettei se tunnu sinusta eikä lukijasta myynniltä. Kirjoittamalla Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksessa opettamani menetelmän mukaan, toimit automaattisesti samalla tavalla.

Mutta pelkkä kirjoittaminen ei vielä tuo tuloksia. Jotta teksti resonoi yleisösi kanssa, sinun on tiedettävä seuraavat asiat:

1. Kuka on sinun unelma-asiakkaasi?

Unelma-asiakas ei ole ”kaikki 25 – 65 vuotiaat naiset”. Eikä ”kaikki teini-ikäisten lasten vanhemmat”. Nämä unelma-asiakkaat ovat aivan liian laajoja. Sen sijaan, että keskittyisit pelkästään demograafisiin tietoihin, entäs jos ajattelisitkin asiakkaan tietoisuuden tasoa?

Kuinka tietoinen asiakas on ongelmasta ja sen ratkaisusta? Kuinka tietoinen asiakas on sinusta ja palveluistasi? Kuinka tietoinen asiakas on siitä, mitä hänen arjessaan / työssään / elämässään tapahtuu, jos hän ei ratkaise ongelmaa?

Tämä erottaa sinut suoraan kilpailijoista, sillä nyt puhuttelet asiakkaita täysin uudesta näkökulmasta. Se myös antaa sinulle paremman tavan kohdata asiakkaan, sillä nyt pureudut suoraan ongelmanratkaisuun.

2. Keskitytkö yleisön kasvattamiseen?

Huomaa, että jos et jaa omia postauksiasi somessa, et tule myöskään saamaan lukijoita, joista voisi tulla sinun asiakkaita. Vaikka et tarvitsekaan kymmeniä tuhansia lukijoita blogiisi, tarvitset oikeita lukijoita. Niitä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita siitä mitä puhut ja mitä tarjoat.

Mutta blogi on vasta ensimmäinen askel. Blogista sinun on johdateltava lukijaa eteenpäin. Haluatko, että hän menee suoraan  verkkokauppaan (onko hän valmis ostamaan) vai ohjaatko hänet sähköpostilistalle ja lämmität häntä kohti ostotapahtumaa sen kautta?

3. Rakenna useampi tapa kaupallistaa – mutta tee ne yksi kerrallaan

Maltti on valttia. Kun lähdet kaupallistamaan omaa blogiasi, muista että parhaan tuloksen saat sillä että rakennat yhden tavan kaupallistaa kerrallaan. Tiedän, että se on turhauttavaa kun tuloja tulee alussa vähän, ehkä muutamia kymppejä tai satasia. Mutta jos siinä hetkessä lähdet rakentamaan toista tapaa, ensimmäinen tyrehtyy.

Järkevämpää on rakentaa ensimmäinen tapa riittävän suureksi, jotta ei haittaa, jos se hieman vähenee. Henkilökohtaisesti suosittelen aloittamaan aina affiliate-markkinoinnilla, sillä se on edullinen ja nopea tapa kaupallistaa ja lähes kuka tahansa, kuluttaja sekä yrittäjä, voivat sitä tehdä.

Affiliate-markkinoinnissa riittää, että valitset enintään viisi tuotetta, joita suosittelet. Kun toimit Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksessa opettamani menetelmän mukaan, voit kasvattaa jokaisesta tuotteesta 500 – 2500 € kuukausitulovirran.

Jos olet yrittäjä ja sinulla on jo tuotteita, joita myyt, voit tehdä täysin saman omille tuotteillesi.

Lue myös tämä: Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa

4. Mistä tietää mikä on itselle paras tapa kaupallistaa?

Kokeilemalla ja testaamalla.

Henkilökohtaisesti olen päättänyt, etten tee kaupallisia yhteistöitä. Se ei vain tunnu omalta jutulta. Ja koska se ei siltä tunnu, minun ei kannata käyttää siihen aikaa. Tiedän, ettei lopputulos olisi mitenkään laadukas, joten miksi käyttää siihen turhaa aikaa.

Mainosbannereita löytyy omasta blogistani neljästä blogitekstistä. Tällä hetkellä blogitekstejä on julkaistu yli 340 joten se on pieni osa tulovirtaani. En halua lisätä mainoksia useampiin postauksiin, koska minua itseäni ne ärsyttävät ja häiritsevät. Mutta testimielessä olen ne sinne laittanut. Eikä kukaan ole vielä siitä minulle negatiivista palautetta antanut.

Milloin blogi kannattaa kaupallistaa?

Oletko valmis? Ota silloin ensimmäinen askel. Tarjoa jotain tuotetta tai palvelua yleisöllesi. Katso mitä tapahtuu. Miten he reagoivat? Kun tarjosin Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennusta ensimmäisen kerran 900 ihmisen yleisölle huhtikuussa 2016, olin aivan varma että kaikki suuttuvat minulle ja haukkuvat minut alimpaan h****ttiin.

Mutta yllätykseni oli suuri, kun sain toista kymmentä sähköpostia ja yli 10 osallistujaa ensimmäisen vuorokauden aikana.

Älä siis automaattisesti oleta, että kaupallistaminen tuo negatiivisen reaktion. Aina on mahdollista, että yleisösi oikeasti odottaa, että he voivat ostaa sinulta jotain tai kokeilla niitä tuotteita, jotka itse koet hyödylliseksi.

Totuus on, että ei ole olemassa 100% tarkkaa aikaa milloin blogin voi kaupallistaa. Tärkeintä on, että sinulla on siellä sisältöä, josta sinun yleisösi hyötyy ja tarjoat niitä tuotteita ja palveluja, jotka liittyvät kirjoittamaasi aiheeseen olennaisesti.