Missä vika, kun blogi ei tuo tuloja eikä saa lukijoita?

Missä vika, kun blogi ei tuo tuloja eikä saa lukijoita? Turhauttavatko vähäiset tulokset? Eikö blogi saa riittävästi lukijoita, ja tuleeko tuloja euro kerrallaan? Tuntuuko, että teet jatkuvasti yhä enemmän ja enemmän töitä blogisi eteen, mutta se tuntuu vain ajan haaskaukselta?

Tuntuuko, että haluat heittää hanskat tiskiin?

Ymmärrän enemmän kuin hyvin, miltä tuo tuntuu. Ja voin lohduttaa, ettet ole tämän tunteen kanssa yksin. Minäkin nimittäin tunnen näin aika ajoin (edelleen).

Kysymys kuuluukin, mitä tuossa tilanteessa kannattaisi tehdä?

Missä vika, kun blogi ei tuo tuloja eikä saa lukijoita?

Useat bloggaajat jatkavat samaa polkua. He kirjoittavat ja kirjoittavat, julkaisevat ja seuraavat Google Analyticsin tuloksia päivästä toiseen. Tai ehkä olet kuten minä ja pidät reaaliaikaista tilastoa välilehdelle auki ja käyt seuraamassa sitä 15 minuutin välein.

Jotkut toiset bloggaajat taas kääntävät strategian täysin päälaelleen. He alkavat kirjoittaa aivan uudesta aiheesta samassa blogissa, uudistavat blogin ulkoasun ja vaihtavat brändin ulkoasua somessa.

Kumpi näistä on parempi vaihtoehto?

Yllätytkö, jos sanon, ettei kumpikaan?

Miksi tuloksia ei tule?

Jos samaistut yllä oleviin ajatuksiin ja tunteisiin, ensimmäinen asia, mitä pitää tehdä, on pysähtyä. On tärkeää kysyä itseltään, MIKSI tuloksia ei tule. Tämä ei tarkoita, että pitäisi heittäytyä marttyyriksi tai alkaa sättimään itseään. Ei missään nimessä.

Kysymyksen tarkoituksena on avata ajatusmaailmaa suuremmaksi. Tässä on muutamia kysymyksiä, joiden äärelle kannattaa pysähtyä.

Tunnepohjaiset kysymykset

  • Tuntuuko minusta siltä, että haluan kirjoittaa tästä aiheesta?
  • Tuntuuko minusta siltä, että saan hyvin yhteyden lukijoihin?
  • Tuntuuko minusta siltä, että välitän aidosti ihmisistä?
  • Tuntuuko minusta siltä, että haluan aidosti auttaa ihmisiä?

Strategiset kysymykset

  • Markkinoinko blogiani riittävästi?
  • Tiedänkö, mistä kanavasta lukijani tulevat?
  • Onko blogilla jokin suurempi tarkoitus kuin vain oman tulovirtani rakentaminen?
  • Jos joku muu kirjoittaisi tätä blogia, lukisinko sitä itse?

Sisällölliset kysymykset

  • Kirjoitanko niistä asioista, joista minä haluan, vai niistä, joita lukijat haluavat lukea?
  • Onko sisällöllä jokin muu tarkoitus kuin vain houkutella ihmisiä blogiin?
  • Erottuvatko postausten otsikot riittävästi?
  • Klikkaisinko itse otsikoitani?

Näiden kysymysten avulla pääset astetta syvemmälle omaan ajatusmaailmaasi. Seuraavaksi käymme läpi muutamia yleisimpiä asioita, jotka voivat olla tulojen ja tulosten saamisen esteenä.

Onko blogiaihe liian kapea tai liian laaja?

Vaikka blogiaiheen rajaus on tärkeää, joskus voi olla se tilanne, että aihetta on rajattu liian kapeaksi. Tällöin aihe ei kiinnosta riittävän suurta määrää ihmisiä. Blogiaiheen rajaus on aina yksilöllistä, ja mitä yleisempi lähtöaihe on, sitä enemmän sitä voidaan rajata.

Esimerkiksi hyvinvointi on todella laaja aihe, joka voidaan pilkkoa esimerkiksi seuraaviin aihealueisiin:

  • terveys
  • henkinen hyvinvointi
  • fyysinen hyvinvointi
  • mielenterveyden hyvinvointi.

Jokaisesta näistä saadaan rajattua vieläkin tiukempi blogiaihe, esimerkiksi näin:

  • fyysinen hyvinvointi
    • naisten fyysinen hyvinvointi
    • miesten fyysinen hyvinvointi.

Ja jälleen aihetta saadaan rajattua lisää. Mutta jos rajaamme aiheen esimerkiksi näin:

  • 20-vuotiaat työttömät naiset, jotka ovat kiinnostuneita joogasta

aihe voi olla liian kapea ja ongelmallinen. Voi olla mahdollista, että 20-vuotiaita työttömiä ei ole riittävästi tai heitä ei kiinnosta jooga. Tällöin on järkevää, että aiherajauksesta pudotetaan jotain pois, jolloin aiherajaus nousee yhden pykälän ylemmäs:

  • 20-vuotiaat naiset, jotka ovat kiinnostuneita joogasta
  • tai nuoret naiset, jotka ovat kiinnostuneita joogasta.

Toisaalta, kuten ylläkin sanoin, jos puhutaan vain hyvinvoinnista, se on niin laaja käsite ja ihmiset mieltävät sen niin eri tavalla, että iso osa lukijoista voi tulkita aiheen väärin. Heille voi syntyä vääränlainen mielikuva siitä, mistä blogissa puhutaan, ja kun he tulevat muutaman kerran käymään, he pettyvät.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksessa opetamme tunnistamaan, missä kohtaa aiherajaus on riittävän kapea.

Menestyvä blogi ei ole enää pelkkä päiväkirja

Totta kai voit kirjoittaa blogissa itsestäsi. Päiväkirjamaisen blogin voi perustaa. Mutta se ei tuo sinulle tuloja. Tämä on tärkeä ymmärtää ja hyväksyä. Jos haluat vain kirjoittaa itsestäsi ja arjestasi, suosittelen pitämään mikroblogia TikTokissa tai Instagramissa.

Menestyvät blogit ovat enemmänkin kokemukseen ja asiantuntijuuteen perustuvia. Riippuen valitsemastasi aiheesta sinäkin voit kasvaa ja kehittyä asiantuntijaksi. Pidän itseäni hyvänä esimerkkinä. Minulla ei ole media-alan koulutusta, mutta olen aina rakastanut kirjoittamista.

Niinpä opettelin, testasin ja kehityin vuosien aikana.

Omia henkilökohtaisia kokemuksia, oppeja, virheitä ja onnistumisia kannattaa aika ajoin tuoda esille blogissa. Se tekee sinusta inhimillisen ja helposti lähestyttävän.

Lue myös tämä: Ilman tätä et menesty bloggaajana

Katkeruus ei ole blogissa hyväksi

Luin kerran erästä blogia, jossa bloggaajan katkeruus oli selvästi tulkittavissa rivien välistä. Vaikka hän yritti käyttää positiivisia sanoja, halveksunta kirjoittamisen kohdetta kohtaan oli selvästi näkyvissä.

Lukijat tulkitsevat tunteita sanojen takana. Sillä on oikeasti merkitystä, millä fiiliksellä kirjoitat, sillä se fiilis tarttuu. Jos kirjoitat sisältöä ”hällä väliä” -tyylillä, teksti on sellaista.

Olen useasti sanonut, että blogin ei tarvitse olla pilvilinnoista kertovaa vaaleanpunaista pumpulia. Mutta joskus asioita kannattaa miettiä kaksi kertaa, ennen kuin ne kirjoittaa. Kirjoitettua tekstiä ei saada koskaan pois.

Onko blogiaiheesi ajankohtainen vain hetken aikaa?

Trendikkäät blogiaiheet menettävät momentumin nopeasti. Voi olla, että blogiaihe oli houkutteleva vuosi sitten, mutta nyt se tuntuu jo menneen talven lumilta.

Pyri etsimään oma blogiaiheesi sellaisten asioiden joukosta, jotka ovat lähes aina olemassa. Ihmissuhteet, raha, terveys, hyvinvointi, työ ja ruoka ovat aina relevantteja aiheita. Ja niistä saadaan silti lohkaistua pienempi aihe, joka kerää reippaasti lukijoita.

Onko ulkoasu kulahtanut?

Blogeihin on saatavilla sekä ilmaisia että maksullisia teemoja, joiden avulla ulkoasua voidaan nopeasti freesata. Jos blogisi ulkoasu on ollut sama jo kolme vuotta, on mahdollista, että se on elänyt aikansa ohi.

Ulkoasun lisäksi kannattaa tarkastella myös sitä, ettei blogissa ole liikaa ”tavaraa”. Lisäosat, vimpaimet ja erilaiset gadgetit voivat saada blogin ulkoasun näyttämään amatöörimäiseltä.

Lue myös tämä: Mikä merkitys on blogin navigaatiolla?

Blogia ei ole kaupallistettu millään tavalla

Yllättävän moni bloggaaja unohtaa tämän. Blogi pitää kaupallistaa jollakin tavalla. Ei riitä, että sinulla on yksi mainosbanneri yhdessä blogitekstissä. Kaupallistaminen tulee tehdä strategisesti ja loogisesti.

Tähän annamme selkeät ohjeet Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksessa. Opetan siellä menetelmän, jonka avulla maksimoit lukijamäärän niissä postauksissa, joissa tarjoat jotain tuotetta tai palvelua ostettavaksi.

Affiliate-markkinointi on yksi helpoimmista tavoista kaupallistaa blogi. Et tarvitse useita tuotteita, vaan riittää, että sinulla on niitä viisi. Kun valitset tuotteet strategisesti, niiden kautta on helppo saada säännöllisiä tuloja.

Ei toimintakehotteita

Jos nyt lopettaisin tämän postauksen tähän, mitä tekisit? Todennäköisesti siirtyisit tästä blogista kokonaan pois. Miksi? Koska en kehota sinua tekemään mitään muuta. Blogissani ei ole sivupalkkia, joten et pääse katsomaan sieltä, mitä muuta kannattaisi lukea. Sivupalkissa ei ole suosituimpia postauksia eikä kategorioita.

Siksi jokaisessa postauksessa kannattaa olla vähintään yksi toimintakehote. Se voi olla ohjaus toiseen postaukseen tai kommentointiin. Se voi olla, että pyydät ihmisiä jakamaan postausta eteenpäin.

Ammattibloggaajat lisäävät postausten loppuun mahdollisuuden liittyä sähköpostilistalle. Se parantaa mahdollisuuksia saada tuloja matkan varrella.

Nyt tiedät todennäköisimmät syyt, missä on vika, kun blogi ei tuo tuloja eikä saa lukijoita.

Miltä ne sinusta tuntuvat?

Löytyikö sieltä jotain, mihin ehkä kannattaa omassa blogissa kiinnittää huomiota?

Kommentoi alle, ja jatketaan keskustelua.

 

Missä vika kun blogi ei tuo tuloja

Näitä jaetaan eniten somessa

Miten tutkijasta tuli bloggaaja?

Sain vastikään palautetta eräältä Paikka kaikelle -blogin lukijalta. Hän kirjoitti ihailevansa ”määrätietoista brändin, konseptin ja toimenkuvan kehitystyötäni”. Olin näistä sanoista ilahtunut, mutta häkeltynyt. Olen kirjoittanut Paikka kaikelle -blogia lokakuusta 2014.

Näin uudistat blogisi viikossa [10 askeleen ohjeet]

Näin uudistat blogisi viikossa ja houkuttelet lisää lukijoita ja asiakkaita. Moni miettii pitkään millainen blogin ulkoasun pitäisi olla, jotta se houkuttelee lukijoita ja asiakkaita. Kaikista tärkeintä on, että blogin ulkoasu

Tee töitä kotona | Rakenna blogista 27 422 euron kuukausitulovirta

Miltä sinusta tuntuisi tehdä töitä kotona ja rakentaa blogista tulovirta, joka tuo sinulle yli 27 000 euroa joka kuukausi? Tässä postauksessa kerron, miten tämä on mahdollista toteuttaa. Lukemalla postauksen loppuun

Milloin blogi kannattaa kaupallistaa?

Minulta kysytään usein, milloin blogi kannattaa kaupallistaa. Ja vastaan aina, että heti kun se on mahdollista ja perustyö on tehty. Niin kauan kuin kohtelet blogiasi harrastuksena, se tuottaa sinulle yhtä

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa. Tiedän sen tunteen, kun on innoissaan jostain. Ei millään malttaisi odottaa, että asiat tapahtuvat nopeasti. Ilmaisia blogeja on helppo perustaa muutamassa minuutissa ja jo 15