Mitä tarkoittaa blogin käytettävyys ja käyttäjäystävällisyys?

Mitä tarkoittaa blogin käytettävyys ja käyttäjäystävällisyys? Käyttäjäkokemus voidaan jakaa kahteen eri osaan:

  • millaisen mielikuvan blogi ja sivusto luo käyttäjälle
  • miten helppoa sivustolla liikkuminen on.

Millaisen mielikuvan blogi luo?

Millaisen tunteen tai fiiliksen haluat luoda kävijälle? Haluatko, että lukija vain piipahtaa blogissa ja siirtyy sen jälkeen jonnekin muualle (ehkä jopa kilpailijalle)? Vai haluatko luoda rauhallisen tyyssijan, johon on mukava tulla kerta toisensa jälkeen?

Mielikuvan rakentaminen onnistuu sekä tekstillä (blogipostaukset) että ulkoasulla (grafiikka, käytettävyys). Rauhallinen, yksinkertainen ja valkoista tilaa sisältävä sivusto on aina miellyttävämpi kuin informaatiota täyteen ahdettu sivusto, jossa on kuvia ja bannereita siellä täällä.

Mitä tarkoittaa blogin käytettävyys ja käyttäjäystävällisyys?

Varmistaaksesi, että lukija viihtyy sisältösi parissa pitkään, tarjoa hänelle:

  • hyödyllistä sisältöä
  • ajankohtaista ja haluttavaa sisältöä
  • helposti löydettävää sisältöä
  • luotettavaa ja uskottavaa sisältöä
  • käytettävää sisältöä.

Lukijat haluavat ensisijaisesti hyötyä lukiessaan blogia. WIIFM on tuttu käsite pidempään bloganneille. WIIFM = What’s In It For Me? (vapaa suomennos, mitä siinä on minulle). Yhtenä esimerkkinä voidaan käyttää tätä blogia. Jos olet lukenut useita blogitekstejäni, olet jo varmasti saanut hyötyä. Se kannustaa sinua lukemaan lisää postauksia, eikö niin?

Mitä on hyödyllinen sisältö?

Hyödyllisyys on helpointa toteuttaa ratkaisemalla blogipostauksilla pieniä mutta oikeita ongelmia. Voit esimerkiksi kirjoittaa postauksella vastauksen kysymykseen, jota sinun yleisösi kysyy usein. Tämä myös säästää aikaasi, sillä jatkossa kun joku kysyy saman kysymyksen, voit vain hakea blogistasi postauksen linkin ja välittää sen kysyjälle.

Mitä on ajankohtainen sisältö?

Ajankohtainen sisältö on joko sellaista, että se on ajankohtaista vielä vuodenkin kuluttua (ns. evergreen-sisältö) tai se on juuri tällä hetkellä pinnalla (trendaava sisältö).

Ajankohtaisuus varmistaa sen, että lukija jakaa postauksia somessa. Varmistathan siis, että postauksissa on some-painikkeet näkyvillä.

Mitä tarkoittaa blogin käytettävyys ja käyttäjäystävällisyys?

Ajankohtaisuutta voi myös parantaa sillä, että nostat blogisi sivupalkkiin suosituimpia tai luetuimpia postauksia. Joissakin lisäosissa voit valita, millä aikajänteellä postaukset nousevat esiin. Voit esimerkiksi tarjota niitä postauksia, joita on luettu eniten 24 tunnin aikana tai niitä, joita on luettu eniten 30 päivän aikana.

Mitä on helposti löydettävä sisältö?

Helposti löydettävä sisältö auttaa lukijaa lukemaan lisää samankaltaista sisältöä. Tämä on kätevä toteuttaa lisäämällä sivupalkkiin tai ylänavigaatioon kategoriat. Monissa blogeissa käytetään vielä arkistoja, mutta itse suosittelen poistamaan ne sivupalkista. Mitä pidempään kirjoitat, sitä pidemmäksi arkisto muodostuu. Yleensä arkistossa postaukset ovat ihan vain otsikkotasolla, ja jos otsikot eivät ole hirmuisen kuvailevia, lukija ei löydä arkistosta etsimäänsä tietoa.

Lue myös tämä: Mikä merkitys blogin navigaatiolla on?

Kun sen sijaan ryhmittelet postaukset kategorioittain, lukija pääsee suoraan lukemaan sen aihepiirin postauksia, jotka kiinnostavat häntä juuri sillä hetkellä.

Mitä on luotettava sisältö?

Luotettava ja uskottava sisältö rakentaa luottamusta sinua kohtaan. Tarvitset tätä siinä vaiheessa, kun haluat myydä tai suositella yleisölle jotain tuotetta tai palvelua.

Mitä paremmin pystyt tuomaan itseäsi ja blogiasi esille luotettavana tietolähteenä ja kanavana, josta lukija saa apua, sitä enemmän lukijat pitävät sinua uskottavana. Tämän jälkeen markkinointi ja myynti on astetta helpompaa ja voit huoletta unohtaa kliseiset markkinointi- ja myyntilauseet. Sinun ei tarvitse enää koskaan tuputtaa eikä tyrkyttää.

Tämä puolestaan sitouttaa lukijan entistä tiiviimmin sinun blogiisi. Lukija voi luottaa, että hänelle ei pakkomyydä mitään. Hän voi itse valita, milloin ostaa ja mitä ostaa.

Stanfordin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan (2002) viisi suurinta luottamuksen rakentajaa ovat:

  • sivuston ulkoasu 46,1 %
  • informaatioarkkitehtuuri 28,5 %
  • kohderyhmälle sopiva informaatio 25,1 %
  • yrityksen motivaatio 15,5 %
  • tiedon hyödyllisyys 14,8 %.

Suosituksia uskottavan verkkosivuston (ja blogin) rakentamiseksi

Stanford Persuasive Technology Labin (Stanfordin yliopisto) kymmenen kohdan suosituslista:

  1. Sivuston tietojen oltava tarkistettavissa helposti. Kolmannen osapuolen lausunto (sitaatti, referenssi, lähdemateriaali) lisää uskottavuutta.
  2. Sivuston omistajana oltava todellinen henkilö. Omistajuus on helpointa näyttää kertomalla henkilön nimi ja kuva. Muita apukeinoja ovat valokuvat bloggaajan arjesta.
  3. Korostettava asiantuntijuutta. Mikäli bloggaaja toimii alihankkijana, on suositusten mainitsemisesta hyötyä luottamuksen rakentamisessa. Maineikkaan yhteistyökumppanin maininta edesauttaa positiivisen mielikuvan rakentamista.
  4. Osoitettava sivuston takana olevan rehellisiä ja luotettavia henkilöitä. Rehellisyyden ja omien sanojen takana seisomisen voi osoittaa kuvin tai tekstillä, esimerkiksi tuomalla esiin henkilön perhetaustoja tai harrastuksia sekä tekemällä juuri niin kuin on luvannutkin.
  5. Helpotettava yhteyden ottamista. Sivustolla tulee olla sähköpostiosoite tai yhteydenottolomake.
  6. Ulkoasun oltava asianmukainen. Sivuston suunnittelijan tulee kiinnittää huomiota ulkoasuun, typografiaan, kuviin ja johdonmukaisuuteen. Visuaalisen ilmeen tulee olla tarkoituksenmukainen.
  7. Sivuston oltava käyttäjälleen helppokäyttöinen ja hyödyllinen.
  8. Sivuston oltava ajankohtainen ja päivitetty.
  9. Mainosten käytön oltava hillittyä. Mainontaa tulisi välttää. Mikäli sivustolla on mainoksia, tulee niiden erottua selvästi sivun omasta sisällöstä. Ponnahtavat mainokset ärsyttävät käyttäjää ja vähentävät uskottavuutta.
  10. Vältettävä kaikenlaisia virheitä. Kirjoitusvirheet ja toimimattomat linkit vähentävät sivuston luotettavuutta. Sivuston tulee olla saavutettavissa ja toiminnassa.

Lue myös tämä: Kuinka monta ponnahdusikkunaa blogissa kannattaa olla?

Liikkuminen blogissa sivulta ja postauksesta toiseen

Mitä helpompaa lukijan on liikkua blogissa ja sivustolla, sitä todennäköisemmin hän palaa takaisin. Sinun tehtäväsi bloggaajana on pyrkiä pitämään lukija mahdollisimman pitkään blogissasi. Tämä onnistuu sillä, että

  • tarjoat hänelle lisää luettavaa postauksen lopussa ja välissä
  • ohjaat hänet sähköpostilistallesi
  • pidät tärkeimmät navigointipainikkeet esillä ja helposti löydettävissä.

Muun muassa nämä tulee olla helposti löydettävissä ylänavigaatiosta:

  • Etusivu
  • Blogi
  • Tietoa ja/tai Aloita Tästä -sivu
  • Kauppa / palvelut / resurssit / työkalut
  • Referenssit tai asiakaspalautteet
  • Ota yhteyttä -sivu.

Mitä enemmän lukija joutuu tekemään töitä blogin lukemisen ja tiedon etsimisen eteen, sitä todennäköisemmin hän siirtyy kokonaan toisen blogin lukijaksi.

Mitä tarkoittaa blogin käytettävyys ja käyttäjäystävällisyys?

Kirjoita kommentti