Miten markkinoit blogiasi ilmaiseksi ja vältät tyrkyttämisen?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten markkinoit blogiasi ilmaiseksi ja vältät tyrkyttämisen? Saan aika ajoin sähköpostia bloggaajilta, jotka kysyvät:

”Miten saan lisää lukijoita blogiin? Olen kirjoittanut ohjeittesi mukaan hyvää ja laadukasta sisältöä, mutta lukijamäärä ei vain kasva. Mikä avuksi?”

Ongelma on selvä. Monet bloggaajat kuvittelevat, että hyvän ja laadukkaan sisällön kirjoittaminen riittää. Siksi blogia kannattaa ajatella ”yrityksenä”. Sitä on markkinoitava, jotta se tulee ihmisille tunnetuksi ja jotta sitä kautta saa lisää lukijoita.

Miten markkinoit blogiasi ilmaiseksi ja vältät tyrkyttämisen?

Varsinkin jos olet aloitteleva bloggaaja, sinun kannattaa rakentaa blogi valmiiksi ja sen jälkeen lanseerata se. Kun saat blogisi ympärille positiivista ja iloista pöhinää, ihmiset oppivat tuntemaan sinut ja tulevat mielellään takaisin blogiisi.

Lue myös tämä: 10 asiaa jotka sinun tulee tehdä ennen kuin lanseeraat blogin

Kun haluat kasvattaa blogisi lukijamäärää, sinun tulee oppia markkinoimaan sitä. Tämä on helppo toteuttaa siten, että keskityt vähemmän omaan blogiisi ja autat muita kasvattamaan omia blogejaan. Tiedän, että se kuulostaa nurinkuriselta, mutta odota hetki.

Tarvitset vähintään kolme väylää, joiden kautta ohjaat lukijoita blogiisi. Yksi tehokkaimmista keinoista on kirjoittaa vieraskynäpostauksia muiden blogeihin ja ohjata lukijoita sieltä sinun blogiisi.

Ennen kuin aloitat vieraskynäpostausten kirjoittamisen, hyödynnä tätä muistilistaa:

  • Etsi 10–15 potentiaalista blogia, joihin voit kirjoittaa sisältöä.
  • Tutki jokaisen blogin 5–10 suosituinta postausta ja pyri löytämään johdonmukaisuuksia siitä, mikä tekee niistä suosittuja.
  • Mieti, miten voit auttaa sekä bloggaajaa että hänen lukijoitaan.
  • Pidä aivoriihi ja kerää jokaiseen blogiin 5–10 blogipostausaihetta.
  • Kirjoita jokaiseen blogiin luonnos yhdestä postauksesta, jotta tiedät pääpiirteittäin, mistä kirjoitat. Jätä varaa muutoksille ja toisen bloggaajan ideoille.
  • Ota yhteyttä bloggaajaan.
  • Pyri aloittamaan keskustelu kehumalla hänen blogiaan ja sisältöään. Lue muutama postaus ja poimi sieltä selkeitä asioita, jotka auttoivat sinua.
  • Kun bloggaaja vastaa, kysy häneltä, ottaako hän vastaan vieraskynäpostauksia.
  • Jos hän vastaa kyllä, kerro, että voisit mielelläsi kirjoittaa hänelle postauksen aiheesta X. (Kerro pääpiirteittäin postauksen suunnitelma.)
  • Kerro, että voit saada postauksen valmiiksi loppuviikkoon (tai alkuviikkoon) mennessä, jos aikataulu sopii hänelle.
  • Etene sen jälkeen samalla tavalla muiden bloggaajien kanssa.

Tässä toinen tärkeä muistilista:

  • Tarjoa parasta mahdollista laatua vieraskynäpostauksiin.
  • Pysy aikataulussa – aina.
  • Anna bloggaajan lukea postaus etukäteen, jos hän haluaa.
  • Voit rytmittää vieraskynäpostauksia siten, että joka viikko 4–10 viikon ajan jossain blogissa ilmestyy sinun vieraskynäpostauksesi.
  • Kun lähdet ohjaamaan lukijoita omaan blogiisi, varmista, että sähköpostilistalle liittyminen toimii oikealla tavalla.
  • Varmista, että lukija saa ladattua liittymislahjan.
  • Varmista, että sähköpostiautomaatio toimii ja että linkit ostettavaan tuotteeseen toimivat.

Riippuen blogisi aiheesta ja kategorioista, pidä huoli, että lukijalla on riittävästi luettavaa, kun hän saapuu blogiisi vieraskynäpostauksen perusteella. Tämä tarkoittaa, että jokaisessa kategoriassa tulee olla vähintään kolme postausta, joista yhden tulee olla evergreen-postaus.

Kun etsit potentiaalisia vieraskynäblogeja, vältä blogeja, joissa:

  • on enemmän vieraskynäpostauksia kuin bloggaajan omaa sisältöä.
  • bloggaaja ei vastaa kommentteihin blogissa tai somessa. Haluat, että bloggaaja, lukijat ja sinä voitte keskustella vapaasti ja luoda yhteistä henkeä.
  • bloggaaja ei aio jakaa postausta somessa tai käyttää siihen muuta markkinointia.
  • aihe ei liity millään tavalla sinun blogisi aiheeseen.
  • bloggaaja käyttää epäeettisiä keinoja tuotteiden myyntiin tai postausten markkinointiin.
  • bloggaaja ei anna sinun lisätä omia linkkejäsi kirjoittamaasi vieraskynäpostaukseen.
  • tai joka ei ole muulla tavalla luotettava, vaikka lukijoita olisikin paljon.

Kun tieto ja taito karttuvat, opit tunnistamaan heti, mikä on hyvä blogi ja mikä ei. Muista, että sinun blogisi tulevaisuus riippuu siitä, kuinka kohdennettua ja laadukasta lukijakuntaa onnistut ohjaamaan omaan blogiisi.

Sosiaalinen media

On tärkeää muistaa, että bloggaamisessa kirjoittamiseen kannattaa käyttää 20 % ajasta ja sisällön markkinointiin 80 % ajasta. Jos lukijat eivät tiedä, että julkaiset uuden postauksen, miten he pystyvät tulemaan lukemaan sen?

Älä jaa uutta postausta joka paikassa samalla hetkellä. Se on sitä tyrkyttämistä.

Sen sijaan suosittelen sinua tekemään ns. somejakolukkarin, jota täydennät joka kerta, kun julkaiset uuden postauksen. Näin sinulla on aina jaettavaa.

Somejakolukkari kannattaa tehdä siten, että jaat yhden postauksen yhteen kanavaan tai FB-ryhmään päivässä. Näin et vaikuta tyrkyltä.

Lue myös tämä: Kierrätä sisältöä – Sitouta yleisöäsi ja säästä samalla omaa aikaasi

Hakukoneoptimointi eli SEO

Hakukoneoptimoinnin avulla lukijat löytävät sinut suoraan Googlen kautta. Juttelin keväällä omien opiskelijoideni kanssa, ja useat heistä sanoivat, että aina kun heillä oli mielessä jokin bloggaamiseen liittyvä kysymys, he menivät Googleen ja jokin minun postauksistani tuli heille eteen.

Hakukoneoptimointi siis toimii, mutta se on pitkäjänteinen strategia. Sen kanssa tulee olla kärsivällinen.

Tärkeää on, että ymmärrät SEOn perusperiaatteet ja hyödynnät niitä mahdollisimman monessa blogitekstissäsi.

Maksullinen mainonta (tiedän, ettei tämä ole ilmaista)

Blogitekstejä voi myös mainostaa rahalla. Se ei tarkoita, että sinulla pitää olla massiivinen budjetti. 5 euroa päivässä riittää mainosti.

Jaa ensin postaus oman blogisi somejakopainikkeen kautta Facebook-sivullesi. Päivitä FB-sivu ja odota, että saat ”Mainosta julkaisua” -painikkeen näkyviin. Klikkaa siitä.

Vaihda painikkeen teksti ”Lue lisää” -painikkeeksi.

Miten markkinoit blogiasi

Valitse kohderyhmäksi ”Sivustolla vierailevat ja samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät”. Tämä tarkoittaa, että ne ihmiset, jotka ovat jollain tietyllä aikajänteellä käyneet FB-sivullasi, tulevat näkemään postauksen mainoksen. Tämä on hyvä asia, koska se on sinulle edullisempaa ja näytät postausta vain heille, jotka ovat jo nyt kiinnostuneita sinusta.

Tämän jälkeen vaihda kampanjan aika 5 päiväksi ja kokonaisbudjetti 25 euroon, jolloin mainosta näytetään 5 eurolla päivässä. Kattavuus ei välttämättä ole kovin suuri, mutta se mahdollistaa sen, että joku seuraajistasi jakaa postauksen johonkin FB-ryhmään, jolloin alat saamaan entistä enemmän näkyvyyttä.

Itse valitsen aina, että postauksen mainos näkyy vain Facebookissa.

Miten markkinoit blogiasi

Kun kaikki on valmista, klikkaa ”Mainosta julkaisua nyt” -painiketta. Tämän jälkeen mainos lähtee tarkistettavaksi, ja jos se on ok, Facebook alkaa näyttämään mainosta. Sellaisia postauksia, joissa puhutaan tuloista, rahasta tai terveydestä, kannattaa välttää.

Nyt tiedät, miten markkinoit blogiasi ilmaiseksi ja ilman tyrkyttämistä. Minkä vinkin sinä otat seuraavaksi käyttöösi?

Miten markkinoit blogiasi

Miten markkinoit blogiasi

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit