Miten rakennat vahvan perustan blogillesi?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten rakennat vahvan perustan blogillesi? Ja miksi vahvan perustan rakentaminen on tärkeää? Yhä edelleen moni bloggaaja aloittaa blogin väärällä tavalla. Tämä tapa estää heitä saamasta lukijoita ja ennen pitkää tuloja. Törmään tähän samaan vanhaan ajatusmalliin melkein jokaisen uuden bloggaajan kohdalla.

Se on sydäntä särkevää, koska muutamalla muutoksella ja uudella ajattelutavalla saataisiin aivan erilaisia tuloksia. Minulta on muutaman kerran kysytty, pitääkö blogin tuottaa jo rahaa tai pitääkö blogilla olla tietty määrä lukijoita, jotta voi osallistua Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkovalmennukseen.

Ja vastaus on joka kerta:

Ei.

En koskaan valitse opiskelijoita tulovirran tai lukijamäärän mukaan vaan ajatusmaailman eli mindsetin perusteella.

Oikea ajatusmaailma mahdollistaa sen, että bloggaaja on valmis kokeilemaan uusia asioita, heittämään toimimattomat mallit roskakoriin ja on rohkea kulkemaan vastavirtaan muihin bloggaajiin nähden.

Koska vaikka ”kaikki muut” bloggaisivat tietyllä tavalla, se ei takaa, että he saavat sillä tuloksia.

Ymmärrän hyvin, että isot tulot ja nopeat tulokset houkuttelevat. Mutta totuus on, että se on vain toinen puoli bloggaamisesta. Jotta tuloja ja ylipäätään mitään tuloksia on mahdollisuus saada, bloggaamisen ja blogin perusta on rakennettava oikealla tavalla.

Ethän sinäkään haluaisi rakentaa omakotitaloa hiekkarannalle ilman vahvaa pohjatyötä?

Bloggaaminen ei ole projekti, joka alkaa ja päättyy. Se on jatkuva, kasvava ja kehittyvä prosessi, jonka aikana sinun on mahdollista kasvaa niin ihmisenä, bloggaajana kuin tulojen hankkijana. Jokaisen bloggaajan on tärkeää ymmärtää, missä vaiheessa blogissa keskitytään kasvuun ja strategiseen rakentamiseen ja missä vaiheessa kaupallistamiseen ja tulojen hankintaan.

Saattaisit pitää myös tästä: Mikä on blogi? 13 faktaa ja vinkkiä

Jos siis haluat menestyksekkään ja tuloja tuovan blogin, ja jos haluat päästä siihen pisteeseen, että blogisi tuottaa sinulle tuloja joko automaatiolla tai kaupallisten yhteistöiden kautta, meidän on aloitettava ruohonjuuritasolta ja laitettava perusasiat kuntoon.

Miten rakennat vahvan perustan blogillesi?

Virhe, jonka niin moni aloittava bloggaaja tekee

Perustan luominen on tylsää.

Se vaatii aikaa ja asioihin perehtymistä.

Se vaatii rauhallista kulkemista eteenpäin.

Se vaatii oikeiden askeleiden ottamista oikeassa järjestyksessä.

Tiedän ettei kukaan aloittava bloggaaja halua kuulla tätä. He haluavat vain alkaa kirjoittamaan!

Ja sitten he menevät tuulispäänä perustamaan blogin, kirjoittamaan omia ajatuksiaan sinne ja tekevät ison liudan virheitä, jotka olisivat vältettävissä.

Bloggaajat pelkäävät, että joku muu saa saman upean idean ja aloittaa bloggaamisen juuri siitä aiheesta, jonka he ovat keksineet.

On hyvin suuri todennäköisyys, että joku on jo kirjoittamassa blogia samasta aiheesta. Se ei silti oikeuta kulkemaan höyryveturin lailla eteenpäin ilman suunnitelmaa.

Perustan luomiseen ei tarvitse käyttää kuukausitolkulla aikaa. Moni miettii joka tapauksessa bloggaamisen aloittamista jopa kaksi vuotta, joten tuon ajan voi aivan hyvin käyttää perusasioiden miettimiseen ja tekemiseen. Tässä vaiheessa blogia ei ole mikään pakko edes vielä perustaa.

Tärkeää on, että edetään rauhallisesti.

Blogin perustan luomisessa on oikeat askeleet

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennus on rakennettu siten, että opiskelijat saavat oikeat askeleet oikeassa järjestyksessä. Ne opiskelijat, jotka kulkevat nämä askeleet oikeassa järjestyksessä, saavat tuloksia, joita he haluavat. Ne jotka eivät, noh… arvannet mitä tarkoitan.

Muistan kun itse olin aloittamassa bloggaamista vuonna 2016. Käytin lukemattomia tunteja aikaa etsiessäni tietoa bloggaamisesta niin Googlesta kuin Youtubestakin. Yksittäisten tietojen etsiminen oli turhauttavaa ja aikaa vievää.

Monta kertaa tajusin, että ennen kuin saan tämän yhden asian toimimaan, joudun tekemään / korjaamaan / aloittamaan nämä kaksi muuta asiaa.

Lopulta turhauduin ja hahmottelin itselleni Bloggaamisen Peruspilarit™ -kaavion, joka näyttää kerralla, mitä kaikkea bloggaamiseen kuuluu. Hahmottelin siihen askeleet, jotka täytyy ottaa ja missä järjestyksessä. Vuosien saatossa olen sitä hieman viilannut ja parannellut, mutta perusasiat ovat pysyneet samoina.

Jos emme noudata oikeaa järjestystä blogin perustan luomisessa, meille saattaa käydä kuten eräälle opiskelijalle. Hänellä oli blogissa kaksi postausta, kun hän aloitti massiivisen ohjauksen somesta omaan blogiinsa. Hän halusi saada paljon lukijoita nopeasti. Hän käytti lukijamäärän kasvattamiseen sekä aikaa että rahaa.

Miten rakennat vahvan perustan blogillesi

Ne kaksi postausta saivat valtavan suuren näkyvyyden somessa, ja lukijoita tuli useita satoja parin päivän aikana. Mutta lukijoiden palaute oli murskaava.

He sanoivat, että olivat pettyneitä, kun luettavaa ei ollut enempää. He olivat aiheesta kiinnostuneita ja halusivat lukea lisää, mutta luettavaa ei ollut.

Niinpä tämä opiskelija alkoi kirjoittamaan lisää sisältöä. Hän kirjoitti aamusta iltaan ja pitkälle yöhön. Hän kirjoitti niin paljon niin lyhyessä ajassa, että sisällön laatu alkoi kärsimään ja lopulta hän ei enää halunnut kirjoittaa yhtään mitään.

Hyvin alkanut blogiura tyssäsi nopeasti, koska pohjaa ei ollut rakennettu riittävän vahvaksi.

Menestyneimmät bloggaajat ymmärtävät, että saadakseen rakennettua blogin, joka saa kehuja, lukijoita ja tuloja, tarvitaan oikea prosessi ja oikeat askeleet, jotka otetaan oikeassa järjestyksessä.

Strategiasta toiseen vaihtaminen

Toinen iso virhe on se, että bloggaajat eivät malta käyttää yhtä strategiaa riittävän pitkään vaan hyppäävät ja vaihtavat strategiasta toiseen. Tiedäthän, kun näkee somessa jonkun uuden idean tai jutun ja lähtee kokeilemaan sitä itsenäisesti. Ja kun se ei tuo tuloksia, sitten siirrytään seuraavaan.

Tämä on ns. kiiltävän esineen syndroomaa.

Strategian vaihtamisessa tapahtuu itse asiassa kaksi eri virhettä. Ensimmäinen on se, ettei jakseta olla riittävän pitkäjänteisiä ja toinen on se, että tehdään asioita vain ilmaisen tiedon perusteella.

Ilmainen tieto kertoo sinulle aina sen, mitä sinun kannattaa tehdä. Valmentajan sparraus tai verkkokurssi tai -valmennus kertoo sinulle, miten se asia tehdään käytännössä.

Jos siis löydät jonkun hyvän strategian, jota haluat lähteä kokeilemaan, anna sille riittävästi aikaa (vähintään 6 kuukautta, mielellään jopa vuosi) ja osta valmentajalta palvelu, sparraus tai kurssi ja opettele strategia kunnolla.

Bloggaaminen ja sisältömarkkinointi on aina pitkäjänteistä työtä. Nopeita tuloksia harvoin saa.

Uusia strategioita kannattaa ehdottomasti myöhemmin testata ja kokeilla. Mutta vasta sitten kun tiedät, että perusta on kunnossa ja tuloja ja lukijoita tulee huolimatta siitä, mitä uutta testaat.

Muista:

Pidä aina se, mikä toimii ja vaihda tai muuta se, mikä ei toimi.

Lue myös tämä: Kuinka aloittaa bloggaaminen [5 tärkeintä askelta]

Yritetään olla täydellisiä

Ah, olisipa maailma täydellinen.

Kaikki olisivat täydellisiä. Kaikki onnistuisi täydellisesti. Kaikki näyttäisivät täydellisiltä.

Mutta onneksi maailma on epätäydellinen.

Ymmärrän hyvin, että kukaan ei halua tehdä virheitä. Mutta virheiden tekeminen kuuluu oppimiseen. Kun aloit ajamaan ensimmäistä kertaa polkupyörällä ilman apupyöriä, et ollut mestari. Kaaduit ja satutit itsesi. Mutta sinnikkäästi nousit yhä uudelleen ja uudelleen pyörän selkään, kunnes harjoituksen kautta opit ajamaan pyörällä.

Kulkemalla vahvaa polkua, jota on kulkenut jo niin moni muukin ennen sinua, et tee niin paljon virheitä kuin jos yrittäisit tehdä kaiken itse alusta alkaen. Joskus haluat kuitenkin testata jotain uutta (ja kannustankin siihen), ja tällöin voi tehdä virheitä. Mutta se ei haittaa. Koska silloin olet oppinut jotain tärkeää.

Olet oppinut, mitä ei kannata tehdä, jotta voit keskittyä jälleen siihen, mitä kannattaa tehdä.

Laatu on aina tärkeämpää kuin määrä ja täydellisyys. Pienet kirjoitusvirheet eivät tee sinusta huonoa bloggaajaa ja sisällöntuottajaa. Oikeinkirjoitus on tärkeää, ja kun alat saamaan tuloja blogisi avulla, suosittelen lämpimästi hankkimaan oikolukijan. Mutta siihen saakka, ne ihmiset, jotka ovat aidosti kiinnostuneita siitä, mitä kirjoitat, eivät välitä pienistä kirjoitusvirheistä.

Älä ajattele liikaa kirjoittamista ja sen täydellisyyttä. Tekstin tulee olla sellaista, että 8-vuotias sen ymmärtää.

Kirjoitetaan vain yhdenlaista sisältöä

Itse sorrun tähän. Tykkään kirjoittaa opettavaisia sisältöjä. Mutta mitä monipuolisempaa sisältöä pystyt tuottamaan, sitä enemmän ihmiset jaksavat lukea sisältöäsi.

Opettavien postausten lisäksi voit kirjoittaa:

  • lukijatarinoita
  • asiakastarinoita
  • inspiroivia postauksia
  • listapostauksia.

Kokeile ja testaa, mistä postaustyypeistä lukijat pitävät ja valitse sieltä 5 tai 6. Kierrätä näitä tasaisesti blogissasi.

Miten rakennat vahvan perustan blogillesi eli mihin alkuvaiheessa kannattaa keskittyä?

Nyt kun kävin läpi niitä asioita, joihin ei kannata alussa keskittyä, seuraavaksi annan sinulle muutamia vinkkejä, mihin kannattaa alkuvaiheessa kiinnittää huomiota.

Hyvä uutinen on se, että nämä eivät ole vaikeita toteuttaa.

Aivan alussa sinulla on vain kaksi asiaa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Vaikka ne eivät välttämättä ole ne kaikista innostavimmat ja hauskimmat asiat, lupaan sinulle, että kun keskityt niihin, olet jo hyvällä polulla kohti menestystä.

Sisällön kirjoittaminen

Blogi perustuu sisällölle. Laadukkaalle ja mielenkiintoiselle sisällölle. Ennen kuin voit ajatellakaan saavasi rahaa blogisi avulla, sinun tulee kirjoittaa.

Joku sanoi minulle kerran, että hän oli saanut ohjeeksi kirjoittaa niin paljon, että sormet ovat verillä. En kyllä allekirjoita tätä ohjetta, mutta sisällön kirjoittamiseen tulee panostaa.

Hyvä rytmi on yksi postaus viikossa.

Jos olet vasta aloittamassa, suosittelen tekemään esimerkiksi näin:

  • Kirjoita ja julkaise 5–10 blogitekstiä ennen kuin kerrot kenellekään blogistasi.
  • Kirjoita sen jälkeen 5–10 blogitekstiä, jotka ajastat ilmestymään kerran viikossa.
  • Kun ensimmäiset 5–10 blogitekstiä on julkaistu, ala sen jälkeen jakamaan postauksia somessa.

Postausten kirjoittamisen lisäksi sinun tulee tasaisin väliajoin tarkistaa, mitkä postaukset saavat eniten lukukertoja ja mitkä eivät. Tämän jälkeen kyse on vain siitä, että tuotat lisää samankaltaista sisältöä, joka vetoaa sinun yleisöösi.

Alkuvaihe on aina parasta bloggaamisessa, koska voit tosiaankin testata erilaisia postaustyyppejä ja sisältöjä ja tutkia, mikä vetoaa sinun yleisöösi parhaiten.

Postausten markkinointi

Jos käytät 3 tuntia viikossa bloggaamiseen, käytä siitä ajasta 20 % blogipostausten kirjoittamiseen ja 80 % postausten markkinointiin.

Ihmiset unohtavat nopeasti, kuka olet ja mistä kirjoitat. Siksi heitä täytyy muistuttaa yhä uudelleen ja uudelleen. Tämän takia postausten jakaminen sosiaalisessa mediassa on äärimmäisen tärkeää.

Tässä hyvä esimerkki: Kirjoitin yhden postauksen ja jaoin sen kahteen ryhmään sekä yhdelle FB-sivulle. Kahdessa päivässä postaus oli saanut 317 jakokertaa.

Miten rakennat vahvan perustan blogillesi

Kun sisältö on laadukasta ja hyödyllistä, postauksilla on mahdollisuus lähteä viraaliksi muutamassa päivässä. Mutta tämä ei tapahdu ilman sinun työtäsi. Sinun on oltava alussa aktiivinen ja jaettava sisältöä.

Ja nyt en tarkoita sitä, että spämmäät yhden postauksen 20 FB-ryhmään 5 minuutin aikana. Ei, tämä ei ole markkinointia. Markkinointi on sitä, että jaat postauksen 1–2 kertaa päivässä eri kanaviin tai FB-ryhmiin eri päivinä viikon ajan.

Toki markkinointiin on olemassa muitakin menetelmiä, joista puhun lisää Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksessa.

Mutta entä blogin ulkoasu?

Joo, onhan sekin tärkeä. Mutta siihen ei kannata aivan alussa käyttää liikaa aikaa. Järkevämpää on, että blogin ulkoasu on siisti ja perusasetukset ovat kunnossa. Ja sitten vain kirjoittamaan.

Kun itse perustin tiiakonttinen.fi-blogin, ensimmäisen 6 kuukauden ajan blogissani oli ilmainen WordPress.org-teema. Sen jälkeen ostin maksullisen teeman, ja nykyinen ulkoasu on graafikon käsialaa.

Eli sitä mukaa kun tunnettuutta ja lukijoita tulee, blogin ulkoasua kannattaa parannella ja kehittää.

Tiedän, että tässä alkuvaiheessa tämä ei ole mitään glamouria. Vaikka olen ollut yrittäjänä vuodesta 2015 lähtien, edelleen silloin tällöin istun monta tuntia päivässä, useana päivänä viikosta tietokoneen äärellä, hiukset nutturalla, pesemättä ja hampaat harjaamatta, koska keskityn vain kirjoittamiseen.

Kirjoitan, ajastan ja markkinoin. Kirjoitan, ajastan ja markkinoin.

Tämä ei ole hohdokasta, kun töitä tehdään, mutta tämä on nautinnollista, kun saat hieman rakennettua itsellesi puskuria eli kirjoitettua ja ajastettua postauksia etukäteen. Se vapauden tunne on uskomaton. Ja on niin helpottavaa, kun tietää, ettei tarvitse seuraavaan pariin viikkoon kirjoittaa paniikissa mitään. Sen sijaan sinulla on aikaa rauhassa miettiä, nauttia ja kirjoittaa laadukasta sisältöä.

Nyt tiedät miten rakennat vahvan perustan blogillesi. Minkä vinkin sinä otat seuraavaksi käyttöösi?

Miten rakennat vahvan perustan blogillesi

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit