Näin rakennat blogin ja myyt sen voitolla

Näin rakennat blogin ja myyt sen voitolla. Moni ei ehkä muista mutta kun aloitin yrittäjän uraani, minulla oli Unelma Onnellisuudesta blogi. Aloitin tuon blogin Bloggerissa 2014 ja siirsin sen monien vaiheiden jälkeen WordPressiin. Vanha blogi on edelleen olemassa Bloggerissa ja WordPress versio on myyty eteenpäin loppuvuodesta 2016.

Alunperin en ajatellut blogin myyntiä. Tarkoituksena oli kirjoittaa ja kasvattaa sitä entisestään ja saada itse tuloja sen kautta. Mutta totuus on ettei aika riittänyt silloin monen blogin ylläpitoon. Jotta olisin voinut palvella blogin avulla lukijoita entistä paremmin, minun olisi pitänyt kouluttautua ja siinä hetkessä se ei tuntunut sopivalta.

Blogin kauppahintaa en kerro mutta sen voin sanoa, että 4-numeroisesta luvusta puhutaan.

Näin rakennat blogin ja myyt sen voitolla

Blogin myymisen tekee erikoiseksi se, ettei se varsinaisesti tuottanut rahaa. Maailmalla blogeja rakennetaan ja myydään sillä periaatteella, että kun blogi tuottaa vaikkapa 2000e kuussa tuloja, se kerrotaan 12 kuukaudella ja se on myyntihinta. Näin karkeasti yksinkertaistaen.

Blogin rakentamisella ja myymisellä on siis mahdollisuus tehdä hyvää tulosta.

Mutta mitä blogin rakentaminen ja myyminen vaatii? Se käydään yhdessä tässä postauksessa läpi.

1. Taustatyön tärkeys

Ennen blogin aloittamista on tärkeää tehdä taustatyö huolella. Harrasteblogit harvoin menevät kaupaksi, joten blogilla pitää olla kysyntää joko valtakunnallisesti tai kansainvälisesti.

Aihe kannattaa olla tarkasti rajattu mutta kuitenkin sellainen, että siihen on kiinnostusta ja mielellään vieläpä niin, että kiinnostus kasvaa tulevaisuudessa.

Markkinatutkimus on olennainen osa myytävän blogin perustamista, joten käytäthän tähän rauhassa aikaa. Markkinatutkimuksessa on otettava huomioon mm.:

  • aiheen trendikkyys
  • yleisön / lukijamäärän koko
  • tulevaisuuden näkymät
  • potentiaaliset kilpailijat
  • keinot miten kaupallistaa
  • ja tulovirran odotukset

2. Uniikki blogi

Blogiaihe voi olla sama kuin jollakin toisella mutta sinun on tehtävä blogista sellainen, että se erottuu. Valitse aihe, jolla on kysyntää, se on helppo kaupallistaa ja se on suhteellisen helppo rakentaa uniikiksi.

Mitä erottuvampi blogiaihe on, kun se yhdistetään trendikkyyteen ja mielenkiintoiseen sisältöön, sinulla alkaa olla käsissäsi menestysresepti.

3. Päätä paljonko käytät omaa rahaa

Halusit tai et, fakta on ettet voi rakentaa myytävää blogia ilmaiselle blogialustalle. Eli omaa rahaa blogin rakentamiseen on käytettävä. Kuinka paljon, se riippuu sinusta.

Blogin perustamiseen ja rakentamiseen menee keskimäärin 150 € – 200 € ensimmäisenä vuotena, sen jälkeen summa tippuu tyypillisesti 50 € – 100 €.

On tärkeää myös miettiä omaa osaamistaan ja sen kehittämistä. Blogivalmennus on helppo ja vaivaton tapa kasvattaa omaa osaamista ja varmistua siitä, että on rakentamassa blogia, jolla on kysyntää myös myyntivaiheessa. Blogikursseja ja blogivalmennuksia on useita ja hinnat vaihtelevat ilmaisista useisiin satoihin euroihin. Kartoita kursseja ja valmennuksia ja valitse se / ne, joiden avulla opiskelijat saavat oikeasti tuloksia.

Lue myös tämä: Miten aloittaa herkullinen ruokablogi?

4. Päätä kuinka kauan haluat rakentaa blogia

Seuraavaksi vaaditaan sitoutumista. Blogit eivät ole keino tienata nopeasti rahaa. Jotta saat blogista hyvän hinnan, sinun tulee sitoutua sen kasvattamiseen. Miten pitkään, se on kiinni sinusta.

Blogin kannattaa olla vähintään yhden vuoden ikäinen ennen kuin harkitset sen myymistä. Google Adsense vaatii, että blogi on ollut olemassa vähintään 6 kk ja jos kaupallistat blogin mainoksilla, sinulla on 6 kuukautta aikaa tienata edes jonkin verran sillä rahaa.

Jos jaksat rakentaa blogia 2 -3 vuotta, myyntivoiton tekeminen kasvaa jo silmissä. Sen lisäksi, että blogi on ollut olemassa vähintään vuoden, sinun tulee sitoutua yleisön kasvattamiseen. Mikä tarkoittaa että tuotat säännöllisesti uutta ja uniikkia, ihmisiä kiinnostavaa sisältöä. Mielellään kerran viikossa.

Tavoitteena on, että blogissa käy minimissään 10 000 kävijää kuukaudessa.

Blogin teknisessä rakentamisessa auttaa tämä postaus: Aloita bloggaaminen 15 minuutissa

5. Blogin rinnalle kasvata sähköpostilistaa

Menestyneet markkinoijat ja bloggaajat ymmärtävät sähköpostilistan tärkeyden. Siksi blogin rinnalle kannattaa kerätä sähköpostilistaa ja kirjoittaa sinne säännöllisesti laadukasta sisältöä. Säännöllisyys voi olla 2 – 4 kertaa kuussa. Sisältö täytyy olla hyödyllistä, sillä kukaan ei tee mitään listalla, jossa on 10 000 ihmistä mutta avausprosentti 5 %.

Ammattitaitoiset markkinoijat osaavat kaupallistaa ostettavan sähköpostilistan siten, että se tuottaa 1000e – 5000e kuukaudessa muutamalla sähköpostiviestillä.

6. Laadukas ulkoasu ei ole vaikea toteuttaa

Et tarvitse tuhansien eurojen budjettia, jotta voit saada blogille laadukkaan ulkoasun. Esimerkiksi Creative Marketista löydät upeita teemoja muutamalla kymmenellä dollarilla. Teemaa ei tarvitse vaihtaa joka vuosi, jolloin kustannukset pysyvät hyvin hallinnassa.

Ulkoasussa tärkeää on yksinkertaisuus, helppous ja siisteys. Et siis tarvitse monimutkaisia vimpaimia ja plugineita blogiisi. Kun lukija tulee sivustolle, hänen tulee ymmärtää yhdellä silmäyksellä, mistä blogissa on kyse.

7. Hyvä hakukoneoptimointi

Laadukas sisältö on helppo optimoida Googlea varten. Googlesta tuleva kävijäliikenne pitäisi olla keskimäärin 50 % tai enemmän. Kun lukijat tulevat suoraan Googlesta, ostajan ei tarvitse käyttää aikaa, vaivaa ja rahaa lukijoiden saamiseen.

8. Kaupallistaminen

Blogi tulisi kaupallistaa jollakin tavalla ennen myyntiä. Kun blogilla on jo valmis tulovirta, ostaja on valmis maksamaan enemmän. Mitä automatisoidumpaa tulovirta on, sitä kiinnostavampi blogi on. Toisin sanoen mainospaikkojen myynti viikkohinnalla ei ole kiinnostavaa, ellet saa yhdestä mainospaikasta 1000e.

Affiliate-markkinointi, Google Adsense ja digitaaliset tuotteet ovat loistavia tapoja tuomaan automatisoitua tulovirtaa. Sähköpostilistaa ja myyntitunneleita unohtamatta.

9. Hyvä maine ja brändi

Hyvä maine ja brändi vaatii oman aikansa mutta ensimmäisen vuoden aikana tämä on ihan mahdollista saavuttaa. Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa, auta muita bloggaajia ja lukijoita, kasvata seuraajamäärää sosiaalisessa mediassa. Ole ystävällinen ja kohtelias.

Hyvällä maineella ja brändillä on mahdollisuus siivittää myös blogin lukijamäärää nopeasti.

Lue myös tämä: Näin uudistat blogisi viikossa

10. Paljonko blogin myynti voi tuoda rahaa?

Jos oletetaan että yksi minun blogeistani tuo 1500e affiliate-komissioita ja 100e mainostuloja kuukaudessa, voisin hyvin pyytää kyseisestä blogista 12 800e – 19 200e. Mutta blogin rakentaminen on vaatinut aikaa ja vaivaa melkein kuusi vuotta, enkä ole valmis luopumaan siitä tällä hetkellä.

Blogin myyntihinnan määrityksessä käytetään useita eri kohtia mutta mitä valmiimpi paketti on lähdössä myyntiin, sitä enemmän sillä voi pyytää ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä se voi mennä kaupaksi.

Mieti kuitenkin, kun blogisi tuottaa sinulle rahaa ja olet käyttänyt siihen aikaa ja vaivaa, haluatko oikeasti myydä sen vai nauttia automatisoidusta tulosta kuukaudesta toiseen.

11. Missä blogin voi myydä?

Tässä muutama paikka, johon blogin voi laittaa myyntiin:

Kiinnostaako tämäntyyppinen tapa tienata rahaa? Haluatko kysyä aiheesta lisää? Kommentoi alle ⬇️