Näin teet sisältökalenterin koko vuodelle

Näin teet sisältökalenterin koko vuodelle. Uusien postausideoiden keksiminen voi tuntua turhauttavalta! Eikö kaikista aiheista ole jo kirjoitettu miljoona kertaa…?

Tässä postauksessa annan sinulle selkeät ohjeet, miten teet itsellesi sisältökalenterin koko vuodeksi. Tämän jälkeen kirjoittaminen on helppoa ja vaivatonta.

Joulukuussa minulla on aina tapana miettiä, millainen tuleva vuosi olisi ihanteellinen. Okei, tiedän että nyt ollaan heinäkuussa 😀 mutta onneksi tämän voi tehdä ihan milloin vain.

Pointtini on se, että otan kerran vuodessa pidemmän ajan (yleensä 4 viikkoa) ja suunnittelen sen aikana ihan kaiken. Koska minulla on kaksi osakeyhtiötä, neljä blogia ja kolme kuukausikirjettä, organisointia tarvitaan. Mutta jo silloin, kun minulla oli ”vain” yksi blogi, totesin tämän toimivaksi tavaksi.

Kun suunnittelen sisältökalenterin koko vuodeksi, se helpottaa ja nopeuttaa sisällön tuottamista. Pystyn aloittamaan blogitekstien kirjoittamisen saman tien, ilman että minun tarvitsee tuskailla ”mistä ihmeestä kirjoitan tällä kertaa?!”. Se myös auttaa minua tuottamaan sellaista sisältöä, joka sopii loogisesti yhteen.

Postauksia on helpompi linkittää toisiinsa, pystyn tekemään enemmän pilaripostauksia, hakukoneoptimoinnista tulee helpompaa ja mikä parasta, tulotkin alkavat kasvaa.

Alussa, kun tein ensimmäisen kerran sisältökalenterin, en saanut itseäni toteuttamaan sitä. Kyse on puhtaasti siitä, että näin ensimmäisen kerran kunnolla, miten ”paljon” sisältöä ”pitäisi” kirjoittaa. Pelkäsin myös, että sisällöstä tulee ”pakotettua” ja ”epäaitoa”. Ajattelin, että suunnitelman myötä kadotan oman tyylini ja samalla lukijani.

Ymmärrän täysin, jos tämä kuulostaa sinustakin tutulta. Suurin osa meistä on aloittanut bloggaamisen ihan harrastusmielessä. Se on ollut väylä purkaa ajatuksia tai toimia vertaistukena muille. Siirtyminen ”kirjoitan siitä mitä mieleen juolahtaa” kohti ”systemaattisempaa ja strategisempaa sisältöä”, voi tuntua isota hyppäykseltä. Mutta kun se tehdään oikealla tavalla, se kannattaa.

Näin teet sisältökalenterin koko vuodelle

Mistä sitten kannattaa lähteä liikkeelle?

Luo vuodesta laaja yleiskatsaus

Ensimmäiseksi kannattaa ottaa joko vihko, Google Docs tai taulukkolaskentaohjelma auki ja kirjoittaa auki koko vuosi. Listaa kuukaudet ja merkitse niiden kohdalle jo ne tapahtumat, jotka sinulle tulee ensimmäisenä mieleen.

Millaisia ajankohtaisia tapahtumia vuoden aikana on, jotka liittyvät olennaisesti kirjoittamaasi aiheesee? Onko sinun elämässäsi tulossa isoja asioita (kuten synttärit tai hääpäivä)?

Mitä yleisiä tapahtumia on, jotka koskettavat sinun yleisöäsi? Esimerkiksi jos sinun yleisössäsi on perheitä, joista miehet ovat urheiluhulluja mutta naiset eivät niinkään, merkitse ylös kaikki suurimmat urheilutapahtumat.

Lopuksi palaa takaisin mennyttä vuotta. Millaisia tapahtumia siellä on ollut, jotka todennäköisesti toistuvat tulevana vuotenakin? Listaa kaikki nämä kalenteriin ja ideoi niiden pohjalta erilaisia postausideoita.

Muista, että sinun ei tarvitse kirjoittaa ja julkaista uutta postausta joka päivä. Yksikin laadukas postaus viikossa riittää. Ja jos siltä tuntuu, voit aloittaa julkaisemaan uuden postauksen kerran kuussa tai kaksi kertaa kuussa. Näin ollen julkaiset vuodessa 12 – 52 postausta. Et siis tarvitse miljoonia tai edes satoja postausideoita.

Lue myös tämä: Tee töitä kotona – Rakenna blogista 27 000 e kuukausitulo

Ikivihreä vs. ajankohtainen sisältö

On tärkeää muistaa, että sisällöllä on kaksi suuntaa. Trendi ja ikivihreä. Trendejä eli ajankohtaista sisältöä on vaikea ennustaa etukäteen. Siksi tarvitset välillä aikaa siihen, että otat kantaa ajankohtaisiin ilmiöihin, jotka liittyvät kirjoittamaasi aiheeseen.

Ikivihreä sisältö on ajatonta ja sitä on helpompi suunnitella. Ikivihreä sisältö on esimerkiksi ”5 parasta kestävän kehityksen verkkokauppaa vertailussa” kun taas ajankohtainen sisältö voi olla ”Uusin kestävän kehityksen verkkokauppa aloittaa toimintansa”.

Joskus näitä kahta on myös mahdollista yhdistää.

Esimerkiksi omassa blogissani on postaus ”48 keinoa edistää liiketoimintaa, kun on hiljaista”, joka on tavallaan aina ajankohtainen mutta myös ikivihreä. Jaan postausta noin neljä kertaa vuodessa sosiaalisessa mediassa ja ihmiset kiittävät siitä, että muistutan heitä näistä vinkeistä.

Lisää tarkempia postausideoita

Kun olet käynyt koko vuoden läpi ja listannut ensimmäisen mieleesi tulevia postausideoita, on aika miettiä mahdollisia yhteistyökumppanuuksia tai omien tuotteiden tai palvelujan myyntikampanjoita.

Jos olet jo tehnyt yhteistyötä yritysten kanssa, voit ottaa heihin yhteyttä ja kysyä, millaisia kampanjoita heillä on tulossa, jotta osaat olla heidän apunaan ja tukenaan kampanjoiden aikana ja ehdit valmistautua niihin riittävän ajoissa.

Jos sinulla on omia tuotteita, määrittele kampanjat vuoden ajalle. Näin ollen tiedät, että milloin sinun kannattaa julkaista postauksia, jotta ne lämmittävät sinun yleisöäsi hyvissä ajoin etukäteen.

Esimerkiksi jos tiedät, että sinulla on aina marraskuussa erityinen kampanja, voit listata tämän ympärille postausideoita, kuten

  • TOP 5 kysymystä, joita saatat miettiä tuotteesta X
  • TOP 3 tuotteen vertailu (mikä sopii sinulle parhaiten)
  • Kokemuksia tuotteesta X

Voit kirjoittaa ja julkaista nämä postaukset ennen kampanjan alkamista, jotta yleisösi on lämmin ennen kampanja alkua.

Brainstormaa vielä ylimääräisiä postausideoita

On hyvä, että sinulla on ylimääräisiä postausideoita, sillä joskus voi käydä niin, ettei alkuperäinen aihe olekaan enää ajankohtainen tai kampanjan aloituspäivä siirtyy. Itselläni on noin 100 postausideaa reservissä, josta voin milloin tahansa ottaa yhden ja kirjoittaa siitä, jos tarve vaatii.

Hyödynnä tässä joko tuotteita tai blogin kategorioita. Pohdi mitä et ole vielä kirjoittanut ja listaa ideoita vaikka post-it lapuille. Esimerkiksi minun ”Bloggaamisen aloittamiseen” kategoriaan on kirjoitettu ja julkaistu tähän mennessä jo 18 blogitekstiä vaikka voisi helposti kuvitella, että eihän bloggaamisen aloittaminen tarvitse kuin yhden postauksen.

  • Digiyrittäjyyteen kategoriassa on 42 julkaistua postausta
  • Liikevaihdon kasvattamiseen bloggaamalla kategoriassa on 70 julkaistua postausta
  • Lukijoiden saamiseen kategoriassa on 33 julkaistua postausta…

Eli ideoita kyllä löytyy. Ajattele vain niin, että kirjoitat yhdestä tarkasti rajatusta aiheesta yhdessä postauksessa. Älä siis ensimmäisenä yritä kirjoittaa kaikkea yhteen postaukseen. Vaan pilko asiat pienemmiksi.

Ja jos tarvitset ideoita, tässä on pari postausta, joista voi olla sinulle apua ja hyötyä:

Niputa sisällöntuotanto

Kuten olen aikaisemmissakin postauksissa tätä korostanut, kirjoita yhden päivän aikana useampi postaus ja ajasta ne tuleville viikoille. Alussa saat todennäköisesti yhden päivän aikana 1 – 2 postausta kirjoitettua mutta kun kirjoittamiseen tulee rutiini, määrä nousee 3 – 4.

Itsellä 4 postausta päivässä on ehdoton maksimini. Sen jälkeen pää on ihan tyhjä 😀

Toistamalla tätä muutaman viikon ajan huomaat nopeasti, että sinulla on useamman kuukauden sisällöt kirjoitettu ja ajastettu ja se saa iso huolen pois harteiltasi. Sinulta vapautuu yllättävän paljon aikaa muihin töihin kun sinun ei tarvitse paniikissa kirjoittaa yötä myöten.

Yhteenveto

Ota yksi viikko, jonka aikana keskityt vain sisältökalenterin tekemiseen. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja etukäteen mietityt postausideat helpottavat ja nopeuttavat kirjoittamista.

Jaksota tehtäviä useammalle päivälle, jotta et väsytä itseäsi liikaa. Kalenteroi esimerkiksi yksi tunti jokaiselle päivälle. Kun otat tuon tunnin, muista sulkea kaikki muut välilehdet, laita puhelin ja tietokone äänettömälle ja keskity. Laita puhelimeen hälytys tunnin päähän, jotta sinun ei tarvitse olla jatkuvasti seuraamassa kelloa.

Tai voit käyttää ilmaista appia, kuten minä, BeFocused. Sen saa ainakin iPhonelle.

Kun suunnitelma on valmis, on aika kalenteroida kerran viikossa yksi päivä sisällön kirjoittamiselle. Itselläni parhaiten toimii lauantait mutta suosittelen lämpimästi lepäämään viikonloput ja organisoimaan työviikot siten, että saat kirjoitettua arkipäivän aikana.

Näin teet sisältökalenterin koko vuodelle. Sitten ei muuta kuin kirjoittamaan!

Bloggaajasta Ammattilaiseksi