Näin uudistat blogisi viikossa [10 askeleen ohjeet]
Näin uudistat blogisi viikossa ja houkuttelet lisää lukijoita ja asiakkaita. Moni miettii pitkään millainen blogin ulkoasun pitäisi olla, jotta se houkuttelee lukijoita ja asiakkaita. Kaikista tärkeintä on, että blogin ulkoasu on siisti ja yksinkertainen. Mitä enemmän ulkoasulla lähdetään ”kikkailemaan”, sitä suurempi riski on, ettei lukijat siitä pidä.
Tässä postauksessa annan sinulle 10 askeleen ohjeet, miten uudistat blogisi viikossa.
Postauksen sisältö:
- Tavoite (1. päivä)
- Visio ja missio (1. päivä)
- Brändi (2. päivä)
- Ulkoasu (3. päivä)
- Etusivu (4. päivä)
- Navigaatio (4. päivä)
- Blogi (5. päivä)
- Julkaisusuunnitelma (5. päivä)
- SEO (6. päivä)
- Lukijat (7. päivä)
Näin uudistat blogisi viikossa [10 askeleen ohjeet]
1 | Tavoite (1. päivä)
Ilman tavoitetta, on vaikea saada niitä tuloksia joita haluaa. Jotta voit määritellä tavoitteen, sinun on ensin päätettävä, mitä haluat. Haluatko lisää lukijoita vai tuloja? Haluatko ensimmäisen yritysyhteistyön, josta maksetaan sinulle palkkio? Vai haluatko automatisoitua tuloa affiliatemarkkinoinnin avulla?
Tavoitteen on oltava kirkas ja sinulle realistinen. Jos et usko, että voit saavuttaa tavoitteen, silloin et sitä saavuta.
Huono tavoite:
- Haluan lisää lukijoita
- Haluan lisää rahaa
- Haluan lisää mainetta
Nämä ovat liian epämääräisiä tavoitteita, niitä ei ole sidottu aikaan eikä tekemiseen.
Hyvä tavoite:
”Ansaitsen [summa] kuukausittain. Saavutan tämän tavoitteen [päivämäärä] mennessä [tekemällä mitä].”
2 | Visio ja missio (1. päivä)
Kysymys kuuluu, tarvitseeko blogilla olla visio ja missio? Kyllä, jos haluat rakentaa omasta blogista tuloja tuovan kanavan tai blogi on osa yrityksesi markkinointi- ja myyntitunnelia.
Visio kuvaa blogin tavoitetilaa tulevaisuudessa, esimerkiksi blogi voi olla Suomen käytännönläheisin paikka, josta ihmiset etsivät tietoa ennen Googlea.
Missio puolestaan vastaa kysymykseen miksi blogi on ylipäätään olemassa ja mitä sen avulla halutaan saavuttaa. Esimerkiksi blogi voi olla olemassa siksi, että ”sen avulla halutaan auttaa ihmisiä löytämään ajankohtaista ja oikeaa tietoa tietystä aiheesta ja vähentää väärän tiedon määrää”.
3 | Brändi (2. päivä)
Brändi on muutakin kuin logo tai värimaailma. Se on
- tapa, jolla kommentoit ja vastaat lukijoillesi
- tapa, miten otat vastaan kritiikkiä ja negatiivisia viestejä
- yhtenäinen linja some profiileissa
- tunne, joka syntyy lukijassa, kun hän tulee blogiisi
- se kertoo kuka sinä olet, mitä sinä teet ja miksi teet sitä mitä teet
- ensivaikutelma
- fontit, värit, logo, tyyli ja unelma-lukija
- mitä ihmiset puhuvat sinusta ”selkäsi takana”.
Älä säikähdä, ihmiset eivät aina puhu pelkkää pahaa selkäsi takana vaan suurin osa ihmisistä puhuu hyvää sinusta. Vaikka et voikaan vaikuttaa siihen, mitä ihmiset ajattelevat, voit omalla viestinnällä ja blogin sekä kotisivujen ulkoasulla vaikuttaa siihen, millaisen mielikuvan muodostat heidän mieleensä.
Brändin avulla sinut tunnistetaan jokaisessa kanavassa, jossa vaikutat. Siksi esimerkiksi kaikki sosiaalisen median kanavilla kannattaa olla sama nimi, joko blogisi tai yrityksesi. Asiakkaiden on vaikeaa etsiä sinua, jos he eivät tiedä millä nimellä olet Instagramissa.
Brändin tavoitteena on myös tunnistaa sinun sisältösi vaikka siinä ei lukisi ensimmäisenä sinun nimeäsi. Totuus on että kuvia voidaan jakaa ilman sinun lupaa, niitä voidaan repostata ja tekstejä voidaan kopioida. Brändäämällä itsesi oikein, muut alkavat tunnistaa sinun tyylisi ja he tietävät heti, jos joku on yrittänyt kopioida sinua.
Brändin avulla houkuttelet myös juuri sinun aiheestasi kiinnostuneet ihmiset saman katon alle. He tietävät mitä odottaa, kun tulevat sinun blogiisi tai seuraavat sinua somessa.
Lue myös tämä: 5 keinoa, miten hyödynnät blogia brändin rakentamisessa
Aivan ensimmäiseksi kannattaa pohtia, millaisen tunteen haluat herättää ihmisissä kun he tulevat blogiisi ja kotisivuillesi. Tuon tunteen ympärille kannattaa omaa brändiä lähteä rakentamaan. Tunteen kannattaa olla myös sinulle tärkeä, sillä on vaikeaa brändätä itseään sellaiseksi, mikä ei tunnu omalta.
Esimerkiksi minulla tunne on kotoisa ja tervetullut, helposti lähestyttävä. Ja palautteen perusteella uskon, että olen siinä onnistunut.
Visuaalisen brändin tukena kannattaa hyödyntää Canvaa
Canvan avulla voit suunnitella visuaalisesti yhtenäisen brändin blogillesi. Muista, että et tarvitse montaa väriä, mallia tai mallikuvaa. Yksi pääväri, jota tukee kaksi muuta väriä riittää. Aivan samalla tavalla valitse yksi pääfontti ja kaksi sitä tukevaa fonttia. Sosiaalisen median julkaisumalleja voit tehdä muutaman erilaisen, jotta näet, mikä alkaa vedota sinun yleisöön.
Yksinkertainen on aina kaunista. Mitä enemmän somejulkaisuissa on tekstiä tai erilaisia elementtejä, sitä vaikeampaa niitä on lukea. Vältä siis fonteissa todella koristeellisia fontteja ja pitäydy sellaisissa, joita on helppo lukea.
Canvaan tai tekstitiedostoon voit tehdä oman brändioppaasi, joka on helppo jakaa tiimiläisille, siinä vaiheessa kun tiimisi kasvaa. Brändioppaaseen voit kerätä kaikki värikoodit, fontit ja tehdä moodboardin, jotta blogisi ja yrityksesi visuaalinen tunnelma välittyy helposti.
4 | Blogin / kotisivujen ulkoasu (3. päivä)
Ulkoasun tulee olla helposti navigoitava ja yhtenäinen. Sivupalkki tulee olla aina oikeassa reunassa, sillä katse etsiytyy aina oikeaan reunaan ja vasen jää huomiotta. Joissakin blogeissa sivupalkkia ei ole ollenkaan. Tämä on toki valintakysymys mutta koen sen hankalaksi, sillä sivupalkkiin voimme lisätä muutaman elementin, jotka tehostavat blogin lukijamäärän kasvua. Palaan tähän kohta lisää.
Tarkista blogin leveys sekä miltä blogi näyttää myös muilla laitteilla (puhelin, tabletti, pöytäkone, läppäri). Tee ulkoasusta mobiiliystävällinen. Mikäli vaihdat itse teemaa eli ulkoasua, tarkista että se skaalautuu mobiililaitteen mukaan. Yli 65 % ihmisistä lukee blogeja nykyään mobiililaitteilla, joten tämä on kriittisen tärkeää ulkoasun kannalta.
Tiesitkö, että Creative Marketista löydät upeita teemoja blogiin muutamasta kympistä alkaen? Esimerkiksi tätä teemaa käytin itse noin 1,5 vuotta (*).
5 | Etusivu (4. päivä)
Täytyykö blogilla olla etusivu? Ei välttämättä mutta suosittelen sen jossain vaiheessa tekemään. Etusivulla sinun on mahdollista kertoa enemmän sellaisista asioista, jotka tuovat sinulle rahaa ja myyntiä.
Me vaihdoimme oman etusivun mallia jokin aika sitten ja muutoksen avulla nostimme etusivulla kävijöiden sivulla vietettyä aikaa yli minuutilla.
Etusivun avulla sinun on siis mahdollista ”keskustella” uusien kävijöiden kanssa jopa useamman minuutin ajan.
Mitä etusivulla sitten kannattaa kertoa?
Sitä ei kannata tumpata täyteen tietoa sinusta. Olet tärkeä mutta lukija ja asiakas ei tule lukemaan vain sinusta. Sen sijaan sinun kannattaa kirjoittaa etusivulle mitä teet ja miten autat lukijoitasi ja asiakkaitasi. Mikä erottaa sinut muista ja millaista palautetta sinun lukijasi ja asiakkaasi sinusta kertovat.
Etusivulle voit lisätä muutaman suositun blogitekstin houkuttimeksi tai vastaavasti koota muutamasta tuotteesta tai palvelusta (tai affiliate-tuotteesta) yhteenvedon ja lisätä niille palautteet (voit ottaa halutessasi mallia minun etusivustani).
Suosittelen myös lisäämään etusivulle mahdollisuuden liittyä sähköpostilistallesi eli tarjoa ilmaista lahjaa ja lisää sen viereen liittymispainike tai -lomake.
Etusivun pääasiallinen tarkoitus ei ole suoraan myydä vaan antaa yhdellä vilkaisulla selkeä näkemys siitä mitä teet ja ketä autat. Etusivu siis houkuttelee uudet kävijät jäämään pidemmäksi aikaa.
6 | Navigaatio (4. päivä)
Navigaatio tarkoittaa sivun ylä-, sivu- ja alalaidassa olevia linkkejä. Aivan ensimmäiseksi pidä huoli siitä, että ylänavigaatiossa kaikki linkit ovat vain yhdellä rivillä. Mitä useammalla rivillä linkit ovat, sitä sekavammalta se näyttää. Poista siis turha ”sälä” ylä-, sivu- ja alapalkista. Mieti mikä on olennaista lukijan kannalta, hyötyykö lukija ”sälästä” jotain? Löytääkö lukija kaiken tarvitsemansa yhdellä vilkaisulla?
Navigaation linkkejä voidaan aina asettaa allekain, jolloin hiiren vienti jonkin linkin päälle, avaa sen alle lisävalikon. Näin ylävalikko pysyy siistinä.
Missä järjestyksessä linkkien tulisi olla navigaatiossa?
Tästä ei varmasti ole mitään kiveenhakattua sääntöä mutta henkilökohtaisesti pyrkisin pitämään linkit loogisessa järjestyksessä, kuten esim. aakkosten mukaan. Toinen vaihtoehto on käyttää jo perinteeksi muodostunutta tapaa, eli
- Etusivu
- Blogi
- Tietoa minusta / bloggaajasta / yrityksestä
- Kauppa
- Ota yhteyttä
7 | Blogi (5. päivä)
Blogi on siitä simppeli, että WordPressissä julkaiset vain yhden sivun, jonka nimeät Blogi-sanalla ja sen jälkeen lisäät asetuksissa blogin ja artikkelit (eli blogipostaukset) toisiinsa (muista julkaista blogi-sivu ja tallentaa asetukset).
- Kirjaudu omaan WordPress-blogiin
- Valitse vasemmalta linkkilistasta Asetukset
- Ja sen alta Lukeminen
- Lisää ”Kotisivusi näyttää” kohtaan ”Sivu” ja valitse etusivu
- Sen jälkeen valitse ”Artikkeleiden sivu” kohdasta ”Blogi”
- Lopuksi tallenna.
Tämän enempää ”teknistä” työtä blogi ei vaadi. Blogi on nyt perustettu ja riittää, että lisäät blogin ylänavigaatioon. Se tehdään Ulkoasun kautta.
Teemasta riippuen valikoilla voi olla useampia paikkoja, joihin se tulee näkyviin. Tätä ei voi etukäteen tietää vaan tämä täytyy aina etsiä ja testata. Jokaisella paikalla tulee olla oma valikkonsa, eli esimerkiksi aivan sivun ylälaidassa voi olla yksi valikko, päävalikko (kuten aikaisemmassa kuvassa) ja alavalikko.
Itse teen aina niin, että ensin perustan valikon ja sen jälkeen lisään yhden eri linkin jokaiseen, jotta näen, mihin ne tulevat näkyviin. Tämän jälkeen vasta päätän, mitä linkkejä lisään mihinkin valikkoon.
8 | Julkaisusuunnitelma (5. päivä)
Julkaisusuunnitelman tavoitteena on auttaa sinua tuottamaan sisältöä omaan blogiin systemaattisemmin. Moni ajattelee, että postauksia pitää kirjoittaa joka päivä. Ei nyt sentään. Hyvä julkaisutahti on yksi postaus 1 – 2 viikon välein. Alussa, kun lukijoita on vähemmän, voit julkaista jopa 2 postausta viikossa mutta oman ajankäytön vuoksi suosittelen aloittamaan hieman hitaammin.
Tavoitteena on kuitenkin kirjoittaa postauksia etukäteen ja ajastaa niitä tuleville viikoille.
Julkaisusuunnitelman voi yhdistää markkinoinnin vuosikelloon, jolloin pystyt ennakoimaan omia kampanjoita. Esimerkiksi, jos myyt omaa tuotetta kesäkuussa, voit kirjoittaa ja ajastaa kampanjaa tukevat postaukset huhti-toukokuussa.
Ennen julkaisusuunnitelman tekemistä suosittelen lämpimästi, että otat muutaman hetken aikaa (30 min riittää mainiosti) ja ideoit postausaihioita. On paljon helpompaa lähteä kirjoittamaan postauksia, kun sinulla on aihioita jo valmiina. Itse teen niin, että valitsen kategorian ja mietin mitä lukijoiden on tärkeää tietää siitä.
30 min aikana saan yleensä 10 – 25 postausideaa itselleni ylös. Tämän jälkeen varaan itselleni kalenterista aikaa muutaman tunnin tai kokonaisen päivän ja kirjoitan mahdollisimman monta postausta. Monesti postaukset jäävät vielä hautumaan yön yli, jolloin parin päivän päästä käyn lukemassa postaukset ja teen niihin tarvittavat muutokset. Sen jälkeen ne lähtevät oikolukijalle lukettavaksi.
Ajastan postaukset valmiiksi, jolloin Saara vain päivittää tekstit oikolukemisen jälkeen. Tavoitteena on aina se, että kirjoitamme ja ajastamme useamman kuukauden postaukset etukäteen, jolloin meiltä vapautuu aikaa muihin töihin.
WordPress.orgille on saatavilla ilmainen editorial calender lisäosa, joka auttaa ja helpottaa postausten sunnittelussa.
9 | SEO (6. päivä)
Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on saada sinut näkyväksi Googlessa. Hyvin harva lukija selaa Googlen sivuja pidemmälle ensimmäisen sivun jälkeen. Siksi tavoite on päästä vähintään ensimmäiselle sivulle.
Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) voi tuntua vaikealta mutta se on itse asiassa ihan simppeliä, kun sen oivaltaa.
Hakukoneoptimoinnissa kannattaa käyttää apuna ilmaista lisäosaa Yoast SEOa.
Hyvä uutinen on se, että jokaista blogitekstiä ei tarvitse optimoida täydellisesti. Riittää, että valitset strategiset blogitekstit, joilla haluat löytyä Googlesta ja optimoit ne. Tämän jälkeen voit sisäisillä linkityksillä tehostaa niiden näkyvyyttä.
Moni kysyy minulta, eikä kotisivuja tarvitse optimoida. Kyllä ne kannattaa optimoida mutta haastavaa siinä on se, että tietyillä hakusanoilla voi olla paljon kilpailua, jolloin pelkkä kotisivujen optimointi ei vie sinua Googlen hakutulosten 1. sivulle. Tällöin voit joutua maksamaan Googlelle näkyvyydestä.
Kirjoittamalla blogia kotisivut päivittyvät aktiivisesti, jolloin se tehostaa SEOa ja parantaa mahdollisuuksia nousta Googlen hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle.
10 | Lukijat (7. päivä)
Uudistuksen jälkeen seuraavana askeleena onkin saada lisää lukijoita blogiisi. Tämän voi tehdä useammalla tavalla mutta helpoin, nopein ja ilmainen keino on jakaa blogitekstejä sosiaalisessa mediassa.
Jos sinulla on mahdollisuus käyttää hieman rahaa, suosittelen mainostamaan blogitekstiä Facebookissa. Saat edulliset klikkaukset ja näkyvyyttä postauksellesi, kun toimit näin:
- Valitse blogitekstistä tiiseri eli 2 – 3 rivin teksti, joka houkuttelee lukemaan lisää
- Jaa blogiteksti somejakopainikkeen kautta omalle FB sivulle
- Päivitä oma FB sivu ja etsi heti sitten jakamasi postaus
- Klikkaa julkaisun alla olevaa ”Mainosta julkaisua” painiketta
Määritä tavoite
Henkilökohtaisesti valitsen aina tässä kohtaa ”Hanki lisää sivustolla kävijöitä” tavoitteeksi. Tallenna valintasi.
Lisää painike
Valitse aina ”Lue lisää”, sillä se on neutraali ja houkuttelee klikkaamaan linkkiä. Tarkista, että sivuston URL-osoite on oikea, eli se ohjaa blogitekstiin, jonka juuri heti sitten jaoit.
Kohderyhmä
Valitse aina joko ”Sivustasi tykkäävät henkilöt” tai ”Sivustasi tykkäävät henkilöt ja heidän kaverinsa”. Kun valitset näistä jomman kumman, saat klikkihinnat edulliseksi, sillä mainostat postaustasi heille, joilla on jo jokin yhteys sinuun. Jos valitset koko Suomen kohderyhmäksi, klikkihinnat ovat kalliimmat, koska suurin osa näistä ihmisistä ei vielä tunne sinua.
Kokonaisbudjetti ja kesto
Kestoksi kannattaa valita enintään 5 päivää. Budjettina kannattaa käyttää 5 € / päivä, eli kokonaissumma on tällöin 25 €. Tässä kannattaa tarkistaa kahteen kertaan, sillä joskus FB on tarjonnut päiväbudettia kokonaisbudjetin sijasta. On siis ikävä yllätys, jos postausta mainostetaankin 25 € päivässä.
Sijoittelu
Lopuksi voit vielä määritellä missä mainoksesi näkyy. Henkilökohtaisesti en ottaisi alussa vielä Instagramia ja Messengeriä mukaan. Ensimmäiset mainokset julkaisisin ihan vain Facebookissa ja kun näen millaisia tuloksia se tuo, ottaisin sen jälkeen lisää paikkoja käyttöön ja nostaisin kokonaisbudjettia.
Tämän jälkeen mainos on valmis hyväksyttäväksi, joten klikkaa sivun alalaidassa olevaa ”Mainosta julkaisua nyt” painiketta. Mainos lähtee Facebookille hyväksyttäväksi. Saat tiedon muutaman tunnin kuluessa onko mainos hyväksytty vai ei.
Joskus Facebook voi hylätä postauksen mainoksen. Tyypillisesti se johtuu siitä, että postauksen otsikossa on sana, joka on kielletty mainostussäännöissä. Henkilökohtaisesti vältän niiden postausten mainostamista, joissa on lukuja tai euroja.
Näin uudistat blogisi viikossa. Minkä vinkin sinä otat seuraavaksi käyttöön?
Kiinnostaako blogin vieminen seuraavalle tasolle? Lue lisää täältä.