Täytyykö blogilla olla bisnesmalli (ja mikä se edes on)?

Tämänkin voi jakaa... kuten Primen tunnarit ;)

Täytyykö blogilla olla bisnesmalli (ja mikä se edes on)?

”Lukeeko kukaan enää edes blogeja?”

Tätä kysymystä minulta kysytään tasaisin väliajoin. Vaikka tiedänkin, ettei kysymyksen tarkoituksena ole vähätellä työtäni, hämmästyn joka kerta, kun tätä minulta kysytään.

Olen useasti sanonut (ja sanon jälleen kerran), että huolestun blogien puolesta siinä vaiheessa, kun ihmiset lopettavat kirjojen ja lehtien lukemisen. Niille on tullut jo vaihtoehto (äänikirjat ja podcastit), mutta edelleen ihmiset haluavat lukea. Ostanhan itsekin mieluummin kirjan kirjakaupasta kuin kuuntelen sitä äänikirjana.

Todellinen syy kysymyksen taustalla on kuitenkin se, onko bloggaaminen edelleen ajankohtaista. Kannattaako siihen siis käyttää aikaa ja vaivaa?

Tähän kysymykseen saat vastauksen tässä postauksessa.

Täytyykö blogilla olla bisnesmalli (ja mikä se edes on)?

Ehkä sinäkin olet nähnyt julistuksia ja kommentteja siitä, että bloggaaminen on kuollut ja NYT kannattaa keskittyä TikTokiin tai Instagramiin tai Youtubeen.

On tärkeä ymmärtää, että tuon kaltaiset otsikot ovat vain mielipiteitä, eikä niillä ole mitään tilastotietoa taustalla. Maailmalta on jo kantautumassa tutkimuksia ja tilastoja, jotka osoittavat juuri päinvastaista. Yritykset alkavat yhä enemmän ja enemmän panostamaan blogeihin, vaikuttajamarkkinointiin ja sisällöntuotantoon.

Esimerkiksi muualla Euroopassa vaikuttajilla ei välttämättä edes ole sosiaalisen median kanavia, sillä he tietävät, ettei 5000 dollarin matkaa myydä IG-julkaisulla. Mielenkiinto saatetaan siihen herättää, mutta todella harva (jos kukaan) ostaa kalliin matkan yhden IG-julkaisun perusteella.

Sen sijaan nämä vaikuttajat tuottavat sisältöä sekä omaan blogiinsa että yhteistyökumppaneiden blogeihin. He tietävät, että lukijat hakevat taustatietoa ja kokemuksia nimenomaan Googlen kautta. Ja kun heidän postauksensa tulee Googlen ensimmäisellä sivulla esiin, silloin heillä on mahdollisuus saada affiliate-komissio siitä 5000 dollarin matkasta.

Lue myös tämä: 3 vinkkiä miten saat lukijat / asiakkaat ostamaan

Syy miksi bloggaaminen on edelleen kannattavaa, on se, että sen avulla voidaan rakentaa täysin uudenlainen bisnesmalli, joka mahdollistaa vapauden, vapaa-ajan, matkustamisen, mökkeilyn, etätyöt ja tasaisen tulovirran ja joka voidaan rakentaa täysin omilla ehdoilla.

Jotta ymmärrät, miksi bloggaaminen on tulovirtana niin tehokas, on tärkeää ensin ymmärtää, miten perinteinen tulonhankintamalli toimii.

Perinteinen bisnesmalli

  1. Aloita blogi.
  2. Etsi affiliate-tuotteita.
  3. Lisää jokaiseen postaukseen affiliate-linkki johonkin tuotteeseen.
  4. Toista sama päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Jos olet joskus aloittanut harrastusblogin tai päiväkirjamaisen blogin, pystyt varmasti allekirjoittamaan tämän saman kaavan. Tätä on käytetty viimeiset 10–15 vuotta, ja se elää edelleen sitkeästi aloittavien bloggaajien keskuudessa.

Tämä malli on todella riskialtis, sillä joudut tekemään töitä useita kuukausia – pahimmillaan jopa vuosia – ennen kuin menetelmä alkaa tuottamaan sinulle rahaa.

Tilastot kertovat jälleen karua tarinaa. 20 % aloittavista bloggaajista lopettaa ensimmäisen vuoden aikana ja jopa 50 % lopettaa viiden vuoden jälkeen. 33 % sinnittelee 10 vuotta.

Miksi blogit epäonnistuvat?

Minusta on super mielenkiintoista nähdä, miksi näin suuri määrä blogeja epäonnistuu. Kyse on puhtaasti rahasta. Nämä blogit eivät pysty saamaan tasaista tulovirtaa, vaan tulo on epäsäännöllistä ja vähäistä. Ja koska bloggaajat näkevät, kuinka paljon he tekevät työtä mutta se ei tuo haluttuja tuloksia, kukapa siihen enää haluaisi käyttää aikaa?

Lue myös tämä: Kannattaako bloggaajaksi lähteä lainarahalla?

Tulovirran lisäksi motivaatio laskee siksi, että blogit eivät saa riittävästi lukijoita. Iso osa bloggaajista kamppailee yhä vähenevän lukijamäärän kanssa.

Nyt olemme löytäneet kaksi suurinta syytä sille, miksi blogit eivät menesty. Tulovirran ja lukijoiden vähyyden.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksen ihanuus on siinä, että valmennuksen avulla poistamme nämä kaksi ongelmaa automaattisesti.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksessa opettamani bisnesmalli

  1. Löydä aihe, jolla on kysyntää ja joka kiinnostaa sinua itseäsi.
  2. Etsi yleisö, jolla on ongelma tästä aiheesta.
  3. Kaupallista blogi niiden tuotteiden avulla, jotka ratkaisevat yleisösi ongelmat.
  4. Tuota sisältöä, joka auttaa ratkaisemaan oston esteitä.
  5. Rinse ’n Repeat.

Tässä mallissa et aloita tuotteella, jolla on ehkä kysyntää – tai sitten ei ole. Poistamme riskin välittömästi etsimällä aiheen, jolla on jo valmiiksi kysyntää. Tämän jälkeen etsimme yleisön (missä kanavassa he viihtyvät) ja alamme etsimään tuotteita, jotka ratkaisevat yleisön ongelmat.

Jos tuotteita ei ole, niitä voidaan tehdä myös itse (verkkokurssit ja e-kirjat). Tämän jälkeen tuotteita myydään fiksusti vain muutaman postauksen kautta.

Tämä malli rakentaa uskollista yhteisöä blogisi ympärille. Et kohtele ihmisiä raha-automaatteina vaan ystävinä, joille suosittelet ongelmia ratkaisevia tuotteita. Lukijat alkavat arvostaa sinua, koska et ole aina käsi ojossa odottamassa rahaa vaan haluat vilpittömästi auttaa ensin heitä, ja sitten vasta saat palkkiosi.

Täytyykö blogilla olla bisnesmalli

Kun ihmiset luottavat sinuun ja sisältöösi, he tuntevat, että haluat auttaa etkä vain odota saavasi tuloja. Tämän jälkeen blogin kaupallistaminen on helppoa. Se on luonnollista, ja se tuo sinulle tasaista tulovirtaa kuukaudesta toiseen.

Valmennuksessa menemme vieläkin syvemmälle. Pääset valitsemaan useista eri osista juuri sinulle sopivan tavan kaupallistaa, lähdet rakentamaan tulovirtoja yksi kerrallaan ja kasvatat tulojasi yksi osa kerrallaan. Valmennuksessa näytän sinulle, mitä sinun on tärkeää ottaa huomioon, kun vuositavoitteesi on 10 000 euroa, 50 000 euroa ja jopa 100 000 euroa.

Oletko valmis ottamaan vastaan muitakin onnistumisia?

Tarvitsemme rahaa, sillä maailma pyörii sen avulla. Mutta raha ei ole ainoa onnistuminen, joka voi tulla blogin avulla.

Esimerkiksi Jenni sai kustannussopimuksen vain 3 kuukautta blogin aloittamisen jälkeen.

Täytyykö blogilla olla bisnesmalli

Saara sai ihanan paljon uusia lukijoita parissa kuukaudessa valmennukseen tulon jälkeen.

Täytyykö blogilla olla bisnesmalli

Pirjon neulontablogissa on käynyt jo yli 30 000 kävijää aloituksen jälkeen.

Emmi puolestaan sai haastattelupyynnön MTV3-kanavalle aika pian blogin perustamisen jälkeen.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi

Ja Piia Maria teki myyntiä lähes välittömästi ja nousi suositun neulontayhteisön TOP 50 -listalle.

Sen lisäksi olen kuullut useilta opiskelijoiltani, että he ovat mm.

Kenties puolen vuoden kuluttua sinäkin kerrot, millaisia tuloksia olet saanut valmennuksen avulla.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennus on avoinna kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Klikkaa tästä ja tule mukaan valmennukseen tai odotuslistalle, jossa kuulet ensimmäisten joukossa, milloin avaamme ovet seuraavan kerran.

Täytyykö blogilla olla bisnesmalli (ja mikä se edes on)? Kyllä, sillä sen avulla varmistat, että blogisi tuottaa myös rahaa.

Täytyykö blogilla olla bisnesmalli (ja mikä se edes on)?

Täytyykö blogilla olla bisnesmalli

Tämänkin voi jakaa... kuten Primen tunnarit ;)

Näitä jaetaan eniten somessa

Miten tutkijasta tuli bloggaaja?

Sain vastikään palautetta eräältä Paikka kaikelle -blogin lukijalta. Hän kirjoitti ihailevansa ”määrätietoista brändin, konseptin ja toimenkuvan kehitystyötäni”. Olin näistä sanoista ilahtunut, mutta häkeltynyt. Olen kirjoittanut Paikka kaikelle -blogia lokakuusta 2014.

Näin uudistat blogisi viikossa [10 askeleen ohjeet]

Näin uudistat blogisi viikossa ja houkuttelet lisää lukijoita ja asiakkaita. Moni miettii pitkään millainen blogin ulkoasun pitäisi olla, jotta se houkuttelee lukijoita ja asiakkaita. Kaikista tärkeintä on, että blogin ulkoasu

Tee töitä kotona | Rakenna blogista 27 422 euron kuukausitulovirta

Miltä sinusta tuntuisi tehdä töitä kotona ja rakentaa blogista tulovirta, joka tuo sinulle yli 27 000 euroa joka kuukausi? Tässä postauksessa kerron, miten tämä on mahdollista toteuttaa. Lukemalla postauksen loppuun

Milloin blogi kannattaa kaupallistaa?

Minulta kysytään usein, milloin blogi kannattaa kaupallistaa. Ja vastaan aina, että heti kun se on mahdollista ja perustyö on tehty. Niin kauan kuin kohtelet blogiasi harrastuksena, se tuottaa sinulle yhtä

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa. Tiedän sen tunteen, kun on innoissaan jostain. Ei millään malttaisi odottaa, että asiat tapahtuvat nopeasti. Ilmaisia blogeja on helppo perustaa muutamassa minuutissa ja jo 15

1 kommentti

  1. Kirsikka Suni-Meronen 14.1.2022 klo 02:19

    Jaahas. Ilmoittauduin tänne, eikä minulla mitään hajua miten mikäkin toimii. Enkä tiedä mistä aloittaisin. Aiheita pyörii päässä paljon. Tartuin tähän kun minun vävypoika ehdotti minulle ploggaamista jokin kk sitten. Hän näkee minussa jotain potentiaakia mitä itse ja lähellä olleet ei näe hoksaa. Jäin juuri töistä pois. Sopivasti näin Tiian jutun ja iloittauduin ilmaiselle kurssille. Toivon että tämä lähtee käyntiin vaikka mitään hajua ei ole. No tarvitaan hyvä puhelin, kamera, läppäri ( minulla on hyvä uusiksi tehty, poikani sen austi sillä ajattelin pärjätä alkuun.
    Kirjotan enkä tiedä mihin menee.