TOP 10 virhettä joita kannattaa välttää bloggaamisen aikana

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

TOP 10 virhettä joita kannattaa välttää bloggaamisen aikana. Bloggaaminen on loistava keino ilmaista ajatuksiasi, mielipiteitäsi ja ideoitasi maailmalle. Se voi olla nautinnollinen harrastus tai siitä voi luoda itselleen tuottoisan uran.

On kuitenkin olemassa tiettyjä virheitä, joita bloggaajat tekevät valitettavan usein ja jotka voivat haitata heidän menestymistään. Tässä postauksessa käyn läpi 10 suurinta virhettä, joita kannattaa välttää bloggaamisen aikana, sekä kuinka nämä virheet voidaan korjata.

TOP 10 virhettä joita kannattaa välttää bloggaamisen aikana

Ennen kuin mennään varsinaiseen aiheeseen, haluan lohduttaa sinua ja sanoa, ettei sinun kannatta tuntea huonoa omaatuntoa, jos huomaat tehneesi yhden tai useamman näistä virheistä. Nämä ovat hyvin tyypillisiä, mikä tarkoittaa, että suurin osa – minä mukaan lukien – on tehnyt nämä samat virheet.

Siksi kirjoitan tätä blogia, jotta voin auttaa sinua korjaamaan nämä mahdollisimman pikaisesti ja kääntää oman blogisi kasvusuunnalle.

Postauksen sisältö:

  • Virhe 1: Et määritä unelmalukijaasi
  • Virhe 2: Epäjohdonmukainen julkaisutahti
  • Virhe 3: Heikkolaatuinen sisältö
  • Virhe 4: SEO:n vähättely
  • Virhe 5: Sosiaalisen median välttäminen
  • Virhe 6: Et keskustele lukijoidesi kanssa
  • Virhe 7: Et markkinoi blogiasi
  • Virhe 8: Et seuraa tilastoja
  • Virhe 9: Et kaupallista blogia
  • Virhe 10: Luovutat liian aikaisin

1 | Et määritä unelmalukijaasi

Voi tuntua hassulta, että blogille pitäisi määritellä tietty lukijaprofiili. Eikös kaikki voi tulla lukemaan blogiasi? Tavallaan kyllä mutta riippuen siitä mikä tavoitteesi on, me haluamme tietynlaisia lukijoita.

Esimerkiksi heitä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita siitä, mitä teemme ja mistä kirjoitamme. Tuskin kumpikaan meistä haluaisi blogiinsa lukijoita, joita ei voisi vähempää kiinnostaa ja jotka saattaisivat jopa kommentoida ilkeästi kirjoituksiamme.

On siis tärkeää ymmärtää, keitä lukijasi ovat ja mitä he haluavat lukea. Jos kirjoitat mistä tahansa ja kaikesta, voi olla, että yksi aihe saa sata lukijaa kuukaudessa ja toinen kolme tuhatta. Tämä voi aiheuttaa sen, että blogin lukijamäärä heittelee laidasta laitaan, jolloin motivaatio kirjoittamiseen heittelee myös.

Välttääksesi tai korjataksesi tämän virheen, suosittelen lämpimästi rajaamaan blogin aiheen yhteen asiaan. Esimerkiksi jos haluat kirjoittaa terveydestä, voit rajata aiheen vain henkiseen terveyteen kaiken terveyden sijaan. Tämän jälkeen ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita samasta aiheesta, löytävät sen helpommin niin somesta kuin Googlestakin.

2 | Epäjohdonmukainen julkaisutahti

Johdonmukaisuus on avainasemassa kun haluat saada lisää lukijoita blogillesi.. Lukijasi odottavat näkevänsä uutta sisältöä sinulta säännöllisesti, ja jos et toimita sitä, he saattavat menettää kiinnostuksensa. Moni kirjoittaa ”silloin kun siltä tuntuu” ja silloin tällöin saankin kuulla, että ”säännöllisyys tappaa luovuuden”.

Ymmärrän hyvin sillä kirjoittaminen on luovaa työtä. Mutta useasti luovuus tuo myös painetta. Jos antaa luovuudelle liikaa valtaa, ei välttämättä osaa enää valita, mistä kirjoittaa, sillä uusia ideoita syntyy jatkuvasti. Siksi luovuuden ja johdonmukaisuuden välille olisi tärkeää löytää tasapaino.

Johdonmukaisuus ei tarkoita sitä, että joudut orjallisesti kirjoittamaan sisältöä joka viikko. Suosittelen aina, että blogille luodaan ns. puskuri, eli kirjoitetaan ja ajastetaan sisältöä etukäteen, jotta sinulla ei ole painetta kirjoittaa seuraavaa sisältöä.

Olen itse toteuttanut tätä mm. silloin, kun kirjoittamiseen on tullut pidempi tauko. Ennen kuin julkaisen tauon jälkeen uuden postauksen, olen kirjoittanut sisältöjä varastoon ja ajastanut niitä tuleville viikoille.

Julkaisuväli voi alussa olla jopa kaksi viikkoa, jotta saat puskurin rakennettua.

Tämän jälkeen voit kirjoittaa luovuuden mukaan. Muista myös, että sinun ei tarvitse kertoa tänään niitä asioita, joita tapahtui eilen. Voit kirjoittaa niistä viikon kuluttua ja viitata menneeseen aikaan.

Jos kuitenkin kaipaat selkeämpää julkaisutahtia, suosittelen lämpimästi kokeilemaan sisältökalenteria. Olen tehnyt opiskelijoilleni excel pohjaisen julkaisukalenterin, jota he voivat hyödyntää oman bloginsa kanssa.

Julkaisukalenteriin määritellään

  • omat kategoriat,
  • julkaisuajat,
  • postausten tavoitteet
  • sekä sisältöideat.

Sisältöideat voidaan ryhmitellä suoraan kategorioihin, jolloin saat säännöllisesti uutta sisältöä jokaiseen kategoriaan.

3 | Heikkolaatuinen sisältö

Heikkolaatuinen sisältö kuulostaa todella pahalta, tiedän sen. Heikkolaatuista sisältöä kannattaa ajatella siten, ettei se oikeastaan kerro lukijalle mitään.

Tyypillisesti tämä on ajatusvirtaa, jota kirjoitetaan ilman suodatusta, editointia ja tarpeellisia välimerkkejä. Teksti siis puretaan aivoista blogiin ja julkaistaan saman tien.

Heikkolaatuinen sisältö on myös sellaista, jonka joku muu on jo julkaissut samantyylisenä omassa blogissaan. Valitettavasti näen tätä hyvin paljon.

Pyri aina kirjoittamaan uniikkia sisältöä, sellaista, mitä lukija ei löydä mistään muualta. Esimerkiksi jos kirjoitat lifestyle-blogia, sen sijaan että kirjoittaisit missä kävit lounaalla ystävän kanssa, kirjoita mielipide lounastarjoomasta kotikaupungistasi tai mitkä ovat TOP 5 ravintolaa, johon menisit luottoystäväsi kanssa. Anna lukijalle enemmän kuin vain sinun päiväsi tarina.

4 | SEO:n vähättely

SEO tai hakukoneoptimointi on ratkaisevan tärkeää menestyvän blogin kannalta. Jos sisältöäsi ei ole optimoitu hakukoneille, se ei välttämättä sijoitu hyvin hakutuloksissa, jolloin lukijoiden on vaikea löytää blogisi Googlesta.

SEO ei ole niin vaikeaa, miltä se saattaa tällä hetkellä tuntua. Kaikki lähtee liikkeelle otsikosta, sen tulisi sisältää hakusanoja tai -lause, jolla ihmiset etsivät tietoa Googlesta. Sen lisäksi hakusana tai -lause tulee lisätä metakuvaukseen, väliotsikkoon sekä kuvien nimiin ilman ääkkösiä.

Tämä on vähintä, mitä voit tehdä oman blogisi SEO optimoinnin eteen. Ja usko pois, moni bloggaaja ei optimoi postauksiaan, joten sinulla on loistava tilaisuus nousta heidän edelleen Googlessa jo näillä pienillä toimenpiteillä.

5 | Sosiaalisen median välttäminen

Osa bloggaamista välttelee sosiaalista mediaa mahdollisimman paljon, osa viettää siellä kaiken aikansa. Olipa kyseessä kumpi tahansa, sosiaalista mediaa ei voi välttää. Sosiaalisessa mediassa voit mainostaa blogiasi, olla lähellä lukijoitasi ja rakentaa tiivistä yhteisöä.

Muista, että lukijat ovat ihmisiä, jotka haluavat oppia tuntemaan sinua, kysyä sinulta kysymyksiä ja kuulla sinun mielipiteesi. Jos välttelet ihmisiä, miksi heidän pitäisi lukea blogiasi?

6 | Et keskustele lukijoidesi kanssa

Keskustelu ulottuu myös sosiaalisen median ulkopuolelle. Blogiasi saatetaan kommentoida mutta jos et koskaan vastaa kommentteihin, miksi lukijoiden pitäisi jatkaa kommentoimista?

Bloggaaminen ei ole sitä, että kirjoitat ja piiloudut sen jälkeen läppärin taakse. Bloggaaminen on vuorovaikutusta sinun ja lukijoiden välillä.

Sinulla on täysi lupa asettaa rajat ja raamit mitä kerrot ja kuinka aktiivisesti olet lukijoidesi saatavilla. Sinun ei tarvitse antaa itsestäsi kaikkea eikä olla 24/7 saatavilla.

Mutta kun olet säännöllisesti läsnä lukijoillesi, he palkitsevat sinut kommenteilla, he jakavat sisältöjäsi somessa ja kutsuvat omia ystäviään sinulle lukijoiksi.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

7 | Et markkinoi blogiasi

Blogin markkinointi on yksinkertaisimmillaan sitä, että jaat linkin yksittäisestä blogitekstistä esimerkiksi IG:n stooreihin tai Facebook-ryhmään.

Alussa – ennen kuin Google alkaa tuomaan sinulle lukijoita – tämä on ensiarvoisen tärkeää. Ihmiset eivät löydä blogiasi, ellet kerro siitä kenellekään.

Markkinointia on myös se, että julkaiset vieraskynäpostauksen jonkun muun blogissa ja lisäät postauksen loppuun linkin omaan blogiisi. Tai lähetät postauksen linkin kaverillesi.

Lue myös tämä: 123 keinoa saada lisää lukijoita

8 | Et seuraa tilastoja

Tilastojen seuraaminen päivittäin ei ole järkevää. Alussa tilastoja kannattaa seurata kuukausittain ja tehdä sen perusteella muutoksia. Esimerkiksi mitä postauksia luetaan eniten kertoo sinulle, mistä sinun yleisösi on kiinnostunut. Tällöin sen aiheen ympärille kannattaa kirjoittaa lisää samankaltaista sisältöä.

Blogeille on tyypillistä, että keskimääräinen aktivoitumisen aika on pieni. Mutta yksinkertaisella keinolla saat ihmiset viihtymään blogissasi pidempään. Tai oikeastaan kahdella yksinkertaisella keinolla.

Ensimmäinen on se, että linkität postauksia toinen toisiinsa. Toisin sanoen, postauksen aikana tarjoat lukijalle uutta luettavaa.

Toinen on se, että lisäät postauksen sivupalkkiin ”Luetuimmat artikkelit” osion, johon nostat esimerkiksi 48 tunnin ajalta luetuimmat postaukset.

Nämä ovat yleensä hieman vanhempia postauksia mikä on hyvä asia. Näin saat lukijan lukemaan yhden tai jopa useamman postauksen samalla kertaa.

Miksi tämä on tärkeää?

Koska blogissa vietetty aika on yksi SEOn osa-alueista. Mistä pidempään lukija viihtyy blogissasi, sitä enemmän se kertoo Googlelle, että blogissasi on hyvää sisältöä. Ja sitä todennäköisemmin Google nostaa blogiasi hakutuloksissa korkeammalle.

9 | Et kaupallista blogia

Myönnän, tämä ei välttämättä ole virhe sillä jokainen bloggaaja ei halua tuloja bloginsa avulla. Haluan kuitenkin tuoda esille sen, että blogi voi olla suhteellisen helppo väylä saada ylimääräisiä tuloja säännöllisesti.

Tokihan se vaatii ensin työtä mutta ajan kanssa tulot kasvavat.

Blogin voi kaupallistaa useilla eri tavoilla. Yhä suositumpaa on, että bloggaaja tuotteistaa oman osaamisen digitaaliseksi tuotteeksi, kuten e-kirjaksi tai verkkokurssiksi.

Nämä ovat siitä hyviä tuotteita, koska suurin osa katteesta jää bloggaajalle. Toki digitaalisen tuotteen tekeminen, markkinointi ja myynti vaativat oman työnsä.

Jos haluat aloittaa helpommalla keinolla, muiden tuotteiden suosittelu ja niistä komission saaminen, on kätevä keino aloittaa. Käytännössä tämä menee siten, että etsit blogisi aihepiiriin sopivia tuotteita, kirjoitat niistä syväluottavan postauksen ja sen jälkeen lisäät postaukseen muutaman kerran henkilökohtaisen suosittelulinkin.

Kun lukija lukee postauksen, klikkaa linkkiä ja ostaa tuotteen, yritys maksaa sinulle pienen siivun tuotteen hinnasta.

Sanomattakin on varmasti selvää, että mitä arvokkaampi tuote on, sitä suurempi siivu euroissa on.

10 | Luovutat liian aikaisin

Ymmärrän hyvin, että motivaatio laskee, jos lukijoita ei saa tai tuloja ei tule. Joten ymmärrän, jos haluat luopua bloggaamisesta. Joskus elämäntilanne sanelee enemmän kuin haluamme. Tai joskus uusi tapahtuma arjessa sysää blogin taka-alalle.

On kuitenkin hyvä muistaa, että täydellistä aikaa bloggaamisen aloittamiselle tai blogille ei koskaan ole. On vain tämän hetki ja mitä päätät tehdä sillä.

Jos olet aloittanut bloggaamisen mutta mietit luovuttamista, muista, että lukijasi odottavat joka kerta sinulta uutta sisältöä. Kun itse aloitin bloggaamisen 2016, päätin, että vaikka saisin vain yhden lukijan, annan hänelle parasta mahdollista sisältöä.

Luotin siihen, että kun kirjoitat hyvin yhdelle, hän vinkkaa kaverille, joka vinkkaa kaverille, joka vinkkaa työyhteisölle ja niin edelleen.

Olipa sinulla pieni tai laaja lukijakunta, lukijasi ovat panostaneet omaa kallisarvoista aikaa sisältösi lukemiseen ja odottavat sinun jatkavan upean sisällön tuottamista. Jos lopetat bloggaamisen varoittamatta, voit menettää heidän luottamuksensa ja vahingoittaa mainettasi.

 

Näin, nyt olemme käyneet läpi TOP 10 virhettä joita kannattaa välttää bloggaamisen aikana.

Ja voin luvata sinulle sen, että olen tehnyt ihan jokaisen näistä virheistä. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että virheet voidaan aina korjata, joskus nopeastikin.

Jos tarvitset apukäsiä, vertaistukea tai valmentajan läsnäoloa, otathan yhteyttä.

Tarjoan vertaistuellisen yhteisön bloggaajille, sisällöntuottajille sekä bloggaaville yrittäjille täällä.

Millaisia ajatuksia tämä postaus sinussa herätti?

TOP 10 virhettä joita kannattaa välttää bloggaamisen aikana

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Tilaa uusimmat postaukset omaan sähköpostiin

Kirjoita sähköpostiosoite johon voin toimittaa sinulle uusimmat postaukset. Sähköpostiosoitetta ei käytetä muuhun kommunikaatioon.

Näitä jaetaan eniten somessa

Miten tutkijasta tuli bloggaaja?

Sain vastikään palautetta eräältä Paikka kaikelle -blogin lukijalta. Hän kirjoitti ihailevansa ”määrätietoista brändin, konseptin ja toimenkuvan kehitystyötäni”. Olin näistä sanoista ilahtunut, mutta häkeltynyt. Olen kirjoittanut Paikka kaikelle -blogia lokakuusta 2014.

Näin uudistat blogisi viikossa [10 askeleen ohjeet]

Näin uudistat blogisi viikossa ja houkuttelet lisää lukijoita ja asiakkaita. Moni miettii pitkään millainen blogin ulkoasun pitäisi olla, jotta se houkuttelee lukijoita ja asiakkaita. Kaikista tärkeintä on, että blogin ulkoasu

Tee töitä kotona | Rakenna blogista 27 422 euron kuukausitulovirta

Miltä sinusta tuntuisi tehdä töitä kotona ja rakentaa blogista tulovirta, joka tuo sinulle yli 27 000 euroa joka kuukausi? Tässä postauksessa kerron, miten tämä on mahdollista toteuttaa. Lukemalla postauksen loppuun

Milloin blogi kannattaa kaupallistaa?

Minulta kysytään usein, milloin blogi kannattaa kaupallistaa. Ja vastaan aina, että heti kun se on mahdollista ja perustyö on tehty. Niin kauan kuin kohtelet blogiasi harrastuksena, se tuottaa sinulle yhtä

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa. Tiedän sen tunteen, kun on innoissaan jostain. Ei millään malttaisi odottaa, että asiat tapahtuvat nopeasti. Ilmaisia blogeja on helppo perustaa muutamassa minuutissa ja jo 15