Kuinka aloittaa blogi jos olet valmentaja?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Kuinka aloittaa blogi valmentajana ja mitä blogiin kannattaa kirjoittaa? Siihen annan sinulle askel askeleelta ohjeet tässä blogipostauksessa.

Mutta ennen sitä haluan sanoa muutaman sanan siitä, miksi valmentajalla kannattaa olla blogi.

Joko luit tämän: Mikä on blogi? 13 faktaa ja vinkkiä

Blogi laajentaa näkyvyyttä

Blogilla on mahdollisuus tavoittaa paljon enemmän uusia potentiaalisia asiakkaita. Osa blogitekseistä lähtee ns. viraaliksi, mikä tarkoittaa, että tekstiä jaetaan sosiaalisessa mediassa ja sitä kommentoidaan paljon lyhyessä ajassa.

Vaikka blogiteksti ei lähtisikään viraaliksi, säännöllinen sisällöntuotanto omaan blogiin pitää kotisivusi Googlen muistissa ja hyvällä hakukoneoptimoinnilla sinun on mahdollista saada uusia asiakkaita Googlesta ilmaiseksi.

Blogi kasvattaa bränditietoisuutta

Blogilla on myös oma osansa brändin rakentamisessa ja bränditietoisuuden kasvattamisessa. Brändi on toki yrityksen värimaailma, logot, kuvat ja fontit mutta brändimielikuva syntyy ihmisten mielissä. Brändimielikuvaan liittyy paljon muutakin kuin yrityksen visuaalinen ilme.

Kirjoittamalla laadukasta ja auttavaa yritysblogia, luot miellyttävää ja helposti lähestyttävää brändimielikuvaa. Kun asiakkaalle tulee tarve ostaa, hän tulee luoksesi, sillä luottamus sinua kohtaan valmentajana on jo muodostettu blogin avulla.

Asemoit itsesi asiantuntijaksi

Blogi on myös erinomainen väylä asemoida itsesi asiantuntijaksi ja erottautua muista valmentajista. Nostamalla esiin myyttejä, vääriä uskomuksia ja ajatusmalleja ja purkamalla näitä, rakennat itsestäsi asiantuntijaa.

Voi jopa käydä niin, kuten eräälle opiskelijalleni, että kilpailijat alkavat ohjaamaan ihmisiä sinun blogiin (ja sinulle asiakkaiksi), sillä he eivät jaksa käyttää aikaa blogin kirjoittamiseen.

Blogi tuo uusia asiakkaita myös silloin, kun itse on lomalla

Kuinka aloittaa blogi valmentajana

Kuinka aloittaa blogi jos olet valmentaja?

Kuinka sitten aloittaa blogi valmentajana? Ensimmäinen asia on tietää, että jos sinulla on jo kotisivut, et tarvitse ”erillistä” blogia vaan blogi voidaan lisätä kotisivuillesi.

Tämä on järkevää, sillä blogin ollessa kotisivuilla, tehostat myös kotisivujen näkyvyyttä Googlessa.

Riippuen hieman siitä millä alustalla (Wix, Webnode, Squarespace, WordPress) kotisivusi ovat, blogin lisääminen sinne vie noin yhden minuutin. Täältä löydät ohjeet blogin lisäämiseen WordPress-sivustolle.

Ennen kuin aloitat blogin kirjoittamisen, lue alla olevat muistutukset läpi.

Rajaa blogin aihe (erotut helpommin)

Myös yritysblogin aihe kannattaa rajata. Sinun ei siis tarvitse kirjoittaa kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä (enkä sitä suosittele), eikä sinun tarvitse kirjoittaa koko ajan itsestäsi.

Yritysblogin pääpaino on siinä, miten sinä voit auttaa asiakkaitasi, ei siinä, mitä sinä itse teet.

Viittaan hyvin usein ”minä, minä, minä” sisältöön, jossa yrittäjä puhuu vain itsestään. Vältä tällaista kirjoitusta.

Sen sijaan keskity ”sinä, sinä, sinä” sisältöön, missä puhut potentiaalisista asiakkaista ja potentiaalisille asiakkaille. Jos olet life coach, voit rajata blogin aiheen esimerkiksi siihen, missä autat asiakkaitasi kaikista mieluiten. Se voi olla vaikkapa

  • painonpudotus
  • traumojen käsittely
  • tunnelukkojen avaaminen
  • itsensä kehittäminen

Vaikka nämä kaikki neljä aihetta sopivat life coachille, suosittelen valitsemaan vain yhden. Koska kun blogin aiheen rajaa tiukasti, sen jälkeen ideoita, mistä kirjoittaa, alkaa putkahdella yhä enemmän ja enemmän.

Helpointa on lähteä kokoamaan yhteen kysymyksiä, mitä ihmiset kysyvät sinulta nyt ja vastata näihin kysymyksiin blogiteksteillä. Yhdessä blogitekstissä vastaat siis yhteen kysymykseen.

Ja kun rajaat blogin aiheen, sinua on myös helpompi suositella.

Luo säännöllinen kirjoitusrutiini

Blogin kirjoittaminen on tärkeää priorisoida korkealle tehtävälistallasi. Alussa yhden blogitekstin kirjoittamiseen saattaa mennä 4 – 5 tuntia. Myöhemmin, kun kirjoittamiselle on muodostunut rutiini, aika voi lyhentyä 1 – 3 tuntiin per blogiteksti. On siis täysin mahdollista kirjoittaa ja ajastaa 1 – 3 blogitekstiä yhden päivän aikana.

Suosittelen miettimään kirjoitusrutiinia sen kautta, millon olet virkeimmilläsi. Itselläni se on aina aamupäivät ja tätäkin tekstiä kirjoitan klo 8:39.

Pyhitän siis kerran viikossa yhden päivän (klo 14:00 saakka) kirjoittamiselle. Kun tästä tuli rutiini, olen jo valmiiksi oikeassa mielentilassa, kun istun nojatuoliin ja avaan läppärin.

Ennen ensimmäistä kirjoituspäivää suosittelen ottamaan 1 – 2 tuntia aikaa ja kokoamaan blogiteksti-ideoita ylös. Kuten aikaisemmin mainitsin, ne voivat olla kysymyksiä joita sinulta kysytään tai joita muilta saman alan valmentajilta on kysytty. Teksti-ideat voivat myös olla

  • myyttejä
  • uskomuksia
  • vääriä ajatusmalleja
  • virheitä
  • oivalluksia
  • vinkkejä
  • ja yleisiä ideoita.

Kirjoita ja ajasta

Kun priorisoit kirjoittamisen tärkeäksi tehtäväksi, varaat säännöllisesti (kerran viikossa) muutaman tunnin kirjoitusaikaa ja luot itsellesi selkeän kirjoitusrutiinin, seuraava askel on kirjoittaa.

Suosittelen aina, että kirjoita alussa lyhyitä blogitekstejä (600 – 800 sanaa), jotta saat kirjoitettua niitä useamman yhden päivän aikana ja ajastettua tuleville viikoille.

WordPressin Classic-editorissa ajastat blogitekstin ”Julkaise” laatikon sisällä. Klikkaamalla ”Julkaise” linkkiä, sinulle avautuu mahdollisuus määritellä itse julkaisupäivä ja -aika. Kun olet valinnut sen, sinunen ”Julkaise” painike muuttuu ”Ajasta” tekstiksi.

Suosittelen tekemään tämän vasta sitten, kun blogiteksti on valmis. Itselle on nimittäin käynyt useamman kerran niin, että blogiteksti on jäänyt kesken mutta olen ajastanut sen ja sitten unohtanut kirjoittaa tekstin loppuun.

Kuinka aloittaa blogi valmentajana

Jos käytät Gutenberg-editoria, kalenteri löytyy ”Artikkeli” välilehdestä oikeassa reunassa ja sieltä klikkaa ”Julkaise välittömästi” linkkiä. Valitse päivämäärä ja kellonaika ja ajasta.

Miksi kannattaa kirjoittaa ja ajastaa etukäteen?

Koska suurin syy miksi blogia ei kirjoiteta, johtuu siitä, että siihen ei ole aikaa. Kun kirjoitat ja ajastat blogitekstejä etukäteen, sinulle vapautuu koko ajan enemmän aikaa. On uskomattoman levollinen tunne, kun huomaat, että sinulle on 2 – 4 kuukauden blogitekstit kirjoitettu ja ajastettu ja voit vain keskittyä asiakkaiden tapaamiseen ja vapaa-aikaan.

Yritysblogi kun rupsuttaa sinulle uusia potentiaalisia asiakkaita siellä taustalla.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi

Opettele oikea kirjoitusprosessi

Kirjoitusprosessi voi tarkoittaa joko sitä tapaa jolla kirjoitat blogitekstin tai sitä, kuinka luot itsellesi rauhallisen kirjoitusympäristön. Käsittelin jälkimmäistä hetki sitten joten tässä keskitymme blogitekstin kirjoitusprosessiin.

Kirjoitusprosessi on tapa, jolla kirjoitat blogitekstejä. Se nopeuttaa ja helpottaa ja auttaa sinua hakukoneoptimoimaan blogitekstit samalla kertaa kun kirjoitat niitä. Sinun ei siis tarvitse tehdä töitä useampaan kertaan vaan saat kaiken samalla kertaa valmiiksi.

Olet saattanut kuulla sanonnan:

”Kirjoita ensin yleisölle ja optimoi Googlelle vasta sitten”

Tämä on juurikin sen oikean kirjoitusprosessin idea. Kun sinulla on oikea kirjoitusprosessi, hakukoneoptimoit blogitekstit vähän niin kuin huomaamatta.

Saattaisit pitää myös tästä: 15 keinoa kehittää kirjoitustaitoa

SEO optimoi blogitekstit

Mitä SEO (Search Engine Optimization) eli hakukoneoptimointi oikeastaan on? Se on keino tehdä itsesi näkyväksi Googlen ja sitä kautta potentiaalisten asiakkaiden silmissä.

Yksinkertaisimmillaan SEO on sitä, että valitset muutaman sanan lauseen (long tail keyword), jolla haluat löytyä Googlen hakutuloksista ja lisäät tuota lausetta loogisesti blogitekstiin.

Yhdellä blogitekstillä ja sivulla tulee olla oma uniikki hakulause.

Olen kehittänyt vuosien saatossa kirjoitusprosessin – josta puhuin myös hetki sitten – johon on lisätty SEOn kannalta tärkeimmät elementit. Sinun ei siis tarvitse erikseen miettiä SEO kun otat opettamani kirjoitusprosessin käyttöön. Kerron tästä kirjoitusprosessista lisää tässä webinaarissa.

Markkinoi blogitekstejä

Aivan samalla tavalla kuin yritystäkin tulee markkinoida, myös blogitekstejä tulee markkinoida. Mutta tämäkin on helppoa. Riittää, että jaat säännöllisesti tietoa blogiteksteistä sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi kerran viikossa nostat yhden blogitekstin stooreissa esille, lisäät linkin blogitekstiin ja katsot, kuinka 24 h aikana ihmiset menevät lukemaan blogitekstiä.

Blogitekstien markkinointiin voi käyttää myös enemmän aikaa esimerkiksi minä jaan opiskelijoilleni somejakolukkarin, johon he kokoavat joka viikko 3 eri blogitekstiä, joita markkinoivat viikon aikana. Somejakolukkarin täyttäminen vie n. 30 minuuttia ja blogitekstien jakaminen n. 30 sekuntia kolme kertaa päivässä.

Mitä virheitä kannattaa välttää?

Kuten kaikessa, myös bloggaamisessa on tiettyjä virheitä, joita kannattaa välttää. Kokosin tähän sinulle muutaman yleisimmän.

Vältä ammattijargonia

Ehkä se suurin helmasynti ammattilaisilla on se, että he kirjoittavat kollegoille ja muille ammattilaisille sen sijaan, että kirjoittaisivat potentiaalisille asiakkaille.

Asiakkaat eivät ole ammattilaisia (ellet sitten myy osaamistasi kollegoille), joten tekstin tulisi olla heille sopivaa. Sanotaan, että jos 14-vuotias ymmärtää mistä kirjoitat, tekstisi on sopivaa.

Tämä ei tarkoita, että asiakkaat olisivat tyhmiä vaan sitä, että verkossa tekstin tulee olla helposti ymmärrettävää ja selkeää, jotta sitä luetaan.

Jos vastaan tulee yksikin sana, jota lukija ei tunne, lukeminen jää todennäköisesti siihen.

Vältä epäsäännöllisyyttä

Toinen virhe on se, että blogitekstejä julkaistaan epäsäännöllisesti. Epäsäännöllisyys karkottaa asiakkaat ja lukijat. On turhauttavaa, kun löytää blogin, jota aidosti haluaa lukea ja sitten joutuu käymään monta viikkoa putkeen blogissa vain näkemässä, ettei uutta blogitekstiä ole edelleenkään tullut.

Olen itse tehnyt kolmen kertaa niin, että en ole julkaissut neljään viikkoon mitään sisältöä blogissani. Neljässä viikossa lukijamääräni laskivat niin paljon, että minulta kesti 3 kuukautta saada se samalle tasolle kuin ennen taukoa.

Tämän takia myös kirjoitamme ja ajastamme, jotta meillä on aina puskuria. Koska joskus emme vain jaksa kirjoittaa, joskus sairastumme tai joskus töissä on niin kiirettä, ettei uusia blogitekstejä vain ehdi kirjoittaa.

Vältä jatkuvaa mainostamista

Kolmas tyypillinen virhe on se, että mainostetaan jatkuvasti. Myös siellä blogiteksteissä. Tätä en suosittele. Jos julkaiset yhden blogitekstin kerran viikossa, yhdessä ohjaat ihmiset ostamaan tai ottamaan yhteyttä ja kolmessa muussa ohjaat ihmiset vaikkapa sähköpostilistalle.

Jatkuva mainostaminen ärsyttää. Mitä mieltä olisit siitä, jos katsoisit lempiohjelmaasi ja jokaisen 5 minuutin jälkeen sinulle tyrkytettäisiin kahden minuutin mittainen mainoskatko?

Laatu ennen määrää. Myös siinä mainostamisessa. Sitä paitsi, kun ihmiset tulevat blogiisi ensimmäistä kertaa, he tutkivat myös kotisivusi. He näkevät palvelusi tai verkkokauppasi. He eivät välttämättä osta heti mutta he näkevät mitä tarjoat.

Mitä blogiin kirjoitetaan?

Seuraava kysymys on varmasti se, mitä ihmettä sinne blogiin kirjoitetaan. Annoinkin sinulle jo muutaman idean tuolla aikaisemmin mutta palaan tähän vielä vähän syvällisemmin.

Valitse 5 – 7 postaustyyppiä, joita kierrätät

Postaustyypit ovat erilaisia blogitekstejä, joita kannattaa kierrättää. Näitä ovat mm.:

Postaustyyppejä ei kannata olla kovinkaan monta, 5 – 7 riittää mainiosti. Kierrättämällä näitä tyyppjeä saat sisältöösi kivasti vaihtelua ja monipuolisuutta, josta lukijatkin tykkäävät.

Mistä ideoita blogiteksteiksi?

Kuten aikaisemmin mainitsin, helpointa on lähteä liikkeelle kysymyksistä, joita sinulta ja kilpailijoilta kysytään. Jokainen kysymys on tavallaan oston este ja mitä enemmän pystyt purkamaan näitä kysymyksiä etukäteen, sen helpompaa myynnistä lopulta tulee.

Mutta kysymykset saattavat loppua joskus ja silloin suosittelen kirjoittamaan yhdestä suositusta aiheesta mutta vaihtamaan näkökulmaa.

Esimerkiksi minun blogiini tullaan säännöllisesti Googlesta haulla ”tienaa 15000 € kotona”.

Tuosta voisin kirjoittaa esimerkiksi tällaiset postaukset:

  • Kuinka tienata 15 000 € kotoa käsin?
  • 5 tyypillistä virhettä kun yritetään tienata 15 000 € kotoa käsin
  • 5 vinkkiä, kun haluat tienata 15 000 € kotona ollessasi
  • 5 myyttiä jotka estävät sinua tienaamasta 15 000 € kuukaudessa

Ja tätä voidaan jatkaa vielä kuinka pitkään. Kuten huomaat, pysyn saman aiheen ympärillä mutta annan erilaisia näkökulmia eri blogiteksteissä.

Koska tätäkin ihmiset tarvitsevat. He tarvitsevat saman tiedon usealla eri tavalla, jotta he alkavat kiinnostua siitä, mitä sinä tarjoat.

Nyt tiedät kuinka aloittaa blogi valmentajana.

Muista, että jos matkan varrella tulee mieleen kysymyksiä, ota yhteyttä matalalla kynnyksellä. Autan sinua mielelläni eteenpäin.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit