Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa. Tiedän sen tunteen, kun on innoissaan jostain. Ei millään malttaisi odottaa, että asiat tapahtuvat nopeasti. Ilmaisia blogeja on helppo perustaa muutamassa minuutissa ja jo 15 min kuluttua on mahdollista kirjoittaa ensimmäistä postausta. Jipii!

Mutta nopeus voi tuoda mukanaan yllättäviä virheitä, jotka voivat estää oman tavoitteen saavuttamisen pitkällä aikajänteellä. Moni on sanonut minulle, että blogi on vain harrastus, jotain mitä kokeilee ja testaa. Ja se on hyvä lähtökohta. Mutta jos taustalla on kuitenkin haave rahan tienaamisesta, bloggaamisen aloittamista tulisi hieman venyttää ja lähteä rakentamaan rauhassa vahvaa pohjaa.

Oletko kuullut, että omakotitalon perusta olisi rakennettu viidessä minuutissa? Kuinka vahva talosta tulee sen jälkeen, jos pohjatyöhön ei käytetä riittävästi aikaa?

Aivan sama idea on myös bloggaamisessa. Jos tavoitteesi on, että blogi tuottaa sinulle rahaa pitkällä aikajänteellä, ennen aloittamista on tärkeää pysähtyä ja miettiä rauhassa, mitä tehdä. Toki aina on mahdollista tehdä se ”harjoitusblogi” ja myöhemmin se ”oikea blogi”. Tavallaan näinhän minäkin lähdin liikkeelle Unelma Onnellisuudesta blogin kanssa.

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa

Järjestyksellä on merkitystä

Bloggaamisen aloittamisessa on olemassa tietty järjestys, askeleet, jotka on otettava tietyssä järjestyksessä, jotta kokonaisuudesta tulee toimiva. Tiedän, että moni haluaa hyppiä osan näiden askeleiden yli, koska osa niistä on ”tylsiä” ja ”aikaa vieviä”. Mutta ne ovat välttämättömiä, jos tuloksia haluaa aidosti saada.

Kun aloin itse etsimään ja testaamaan asioita omassa blogissa, törmäsin monta kertaa tilanteeseen, jossa olin löytänyt hyvän ohjeen ja kun lähdin testaamaan sitä omassa blogissani, huomasin ettei se toimi, koska minulta puuttui jokin toinen asia.

Ja tätä tapahtui paljon. Ja se oli turhauttavaa. Etsin Googlen syövereistä satoja erilaisia paloja ja yritin saada niitä sopimaan paikoilleen mutta joka kerta huomasin, että minulta puuttuu juuri se edellinen pala.

Ja koska jouduin kaivamaan aivan kaikki palat ja asettelemaan ne paikoilleen, rakensin Bloggaamisen peruspilarit™, jotta bloggaamisen hahmottaminen olisi kaikille helpompaa.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksessa keskitymme näihin asioihin erittäin syvällisesti. Valmennuksen aikana emme kuitenkaan lähde teknisesti rakentamaan blogia vaan peruslähtökohta on se, että blogi on jo perustettu tai lisätty yrityksen kotisivuille.

Aiheen rajausta ja fokusointia voidaan silti tehdä eikä blogin nimeäkään tarvitse muuttaa vaikka blogi on jo perustettu. Teemme vain muutamia korjausliikkeitä ja tarkennuksia, jotta kokonaisuudesta tulee toimiva.

Jos yksi strategia ei toimi, vaihda toiseen – vai kannattaako?

Alussa on vaikeaa keskittyä yhteen tiettyyn asiaan. Koska bloggaaminen on laaja kokonaisuus, joskus on vaikeaa malttaa odottaa tuloksia. Kun ensimmäinen postaus kirjoitetaan ja jaetaan someen, se ei välttämättä herätä vielä mielenkiintoa. Jos lukijoita ei tule välittömästi, on helppo ajatella, että postaus oli huono tai että ketään ei kiinnosta mitä kirjoitetaan.

Tämä ei kuitenkaan ole totta.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että postaus saa harvoin näkyvyyttä heti sen jälkeen kun se on julkaistu. Siksi postauksia kannattaa jakaa useamman kerran sosiaaliseen mediaan tulevien kuukausien aikana.

Esimerkiksi minulla on tapana etsiä muutama suosittu blogiteksti ja jakaa niitä pari kertaa vuodessa someen. Joka kerta ne herättävät yhä enemmän ja enemmän kiinnostusta.

On helppoa kokeilla erilaisia pieniä vinkkejä ja strategioita ja hyppiä niiden välillä. Mutta jos et jaksa keskittyä yhteen riittävän pitkään, et tule näkemään tuloksia.

Tiedän kuinka turhauttavaa se on, kun tuloksia haluaisi heti mutta niitä ei näy eikä kuulu. Paniikki iskee, kun ajattelee että on tehnyt suuren virheen.

Mutta kuten jo hetki sitten sanoin, kyse ei ole sinusta tai siitä että olisit huono. Kyse on ihan normaalista asiasta, eli siitä, että ihmiset tarvitset aikaa ja lämmittelyä ennen kuin he tulevat blogiisi lukijoiksi.

Malta siis mielesi ja muista että bloggaaminen on aina maraton, ei pikajuoksu.

”Julkaisen blogini sitten kun se on täydellinen…”

Oliko Facebook täydellinen kun se julkaistiin?

Entä Instagram?

Kuinka monta kertaa olet lähtenyt kokeilemaan jotain tiettyä tuotetta tai ohjelmaa ja huomannut, että siinä on bugeja? Ajattelitko, että blogini on ollut tämännäköinen alusta saakka?

Katso, miten blogini on kehittynyt viidessä vuodessa (kuvat on otettu kuvakaappauksena Instagramista):

Muista, että täydellisyyttä ei ole olemassa. Tälläkin hetkellä blogissani on asioita, joita ”pitäisi hioa ja korjata”. Siksi täydellisyyden tavoittelusta kannattaa luopua nyt saman tien.

Ajattele asiaa tällä tavalla:

Nyt, kun aloitat ja harjoittelet, pieni osa ihmisistä näkee blogisi ulkoasun ja lukee tekstisi. Sitä mukaa, kun sinun taitosi karttuu, yhtä suurempi määrä ihmisiä tulee blogiisi. Nämä uudet ihmiset eivät enää näe sinun alkutaivaltasi, joten se ei haittaa, vaikka alussa teksti ja ulkoasu ei ole täydellinen.

Hiot, parannat ja kehität näitä matkan varrella.

Mitä enemmän kirjoitat, sitä paremmaksi kirjoittajaksi tulet. Mutta jos et uskalla kirjoittaa ja julkaista ensimmäistäkään tekstiä, jos yrität hioa sitä täydelliseksi, pysyt paikallasi.

Valitse kourallinen postaustyyppejä ja kierrätä niitä

On helppoa toistaa samaa asiaa kerta toisensa jälkeen, koska siitä tulee ajan kanssa rutiinia. Niin myös postaustyyppien kohdalla. On helppoa kirjoittaa samanlainen postaus yhä uudelleen ja uudelleen. Mutta jollain aikajänteellä se voi puuduttaa sekä sinua että lukijaa.

Esimerkiksi hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, pitkät, yli 1000 sanaa sisältävät postaukset ovat loistavia. Mutta se ei tarkoita, että jokainen postaus tulisi olla vain 1000 sanaa pitkiä.

Minun blogissani on yksi postaus, jossa on alle 300 sanaa, ihan tarkoituksella. Ja sitten on niitä, joissa on yli 5000 sanaa. Ja kaikkea siltä väliltä.

Postauksia on turha pitkittää turhaan höttötäytteellä mutta niitä ei myöskään tarvitse aina tiivistää olennaiseen. Blogitekstien tarkoituksena on opettaa, ilahduttaa, hämmästyttää ja näyttää että olet ammattilainen ja asiantuntija.

Jos olisin yrittänyt tiivistää tämän postauksen 300 sanaan, kuinka asiantuntevalta olisin vaikuttanut?

Mistä tietää millaisia postaustyyppejä kannattaa omaan blogiin laittaa?

Ei me sitä tiedetäkään etukäteen vaan niitä täytyy testata. On kirjoitettava useampia blogitekstejä ja jaettava niitä somessa, jotta sinä näet, mihin postaustyyppeihin sinun yleisösi tarttuu kiinni. Viisikin erilaista postaustyyppiä riittää mainiosti.

Mihin alussa kannattaa keskittyä?

Ulkoasu vai sisällön kirjoittaminen? Kumpaan kannattaa keskittyä?

Ulkoasussa riittää alussa että se on siisti ja perusasetukset on kunnossa. Blogin ulkoasua ei tarvitse hioa täydelliseksi eikä siihen tarvita kallista teemaa. Jos palaat takaisin ja katsot kuvia, joita näytin omasta blogistani niin ensimmäisen blogin ulkoasun olen toteuttanut ilmaisella WordPress.org teemalla ja kaksi seuraavaa maksullisella teemalla. Teeman hinta oli alle 100 €.

Riittää siis, että ulkoasu on siisti ja sitten kannattaa keskittyä kirjoittamiseen. Jos blogin ulkoasun muokkaus vie yli viikon, pysähdy ja pyydä apua. Voi olla, että joku pyytää siitä hieman rahaa mutta se säästää sinulta lukemattomia tunteja ja pääset itse siihen tärkeimpään eli kirjoittamiseen.

Kirjoita sisältöä, joka hyödyttää sinun asiakkaita

Jos et halua tuloja etkä kaipaa yli 300 kuukausilukijaa enempää, kirjoita blogiisi ihan niitä asioita, joita itse haluat. Mutta jos tavoitteenasi on saada tuloja ja vähintään 1000 kuukausilukijaa, sinun on otettava toinen asenne kirjoittamiseen.

Vaikka blogi on sinun ja tavallaan sinulla on lupa kirjoittaa mistä haluat, muista että raha, jonka tienaat, tulee aina sinun lukijoiltasi. Sinun on siis autettava ja palveltava heitä.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennuksessa on tällä hetkellä yli 1200 opiskelijaa (kevät 2021). Mitä luulet, olisinko saanut näin montaa opiskelijaa, jos olisin kirjoittanut omassa blogissani vain itsestäni, elämästäni ja arjestani?

En todellakaan.

Siksi tiedän, että blogin sisältö täytyy suunnitella eri tavalla, kun tavoite on tienata rahaa.

Mikä sinun yleisöäsi sitten hyödyttää?

Se, että autat heitä ratkaisemaan pieniä ja todellisia ongelmia. Ajatellaan, että kirjoitat uusioperheen arjesta. Millaisiin haasteisiin olet itse omassa arjessa törmännyt? Entä miten olet ratkaissut nämä haasteet? Olisiko sinua auttanut, jos joku olisi kertonut nämä asiat sinulle etukäteen? Olisiko se nopeuttanut, helpottanut tai säästänyt jotain, jos olisit tiennyt?

Jos vastasit kyllä, seuraava askel on joko etsiä joku yritys, joka ratkaisee nämä ongelmat jo nyt tai jos sinua itseäsi kiinnostaa tehdä vaikkapa digitaalisia tuotteita, voit ratkaista ne itse.

Tämän jälkeen kirjoitat blogiisi aihetta tukevia sisältöjä ja ohjaat ihmisiä ostamaan näitä tuotteita.

Ja jos nyt ajattelit, ettei ketään kuitenkaan kiinnosta miten nämä asiat ratkaistaan tai että kaikkihan ne jo tietää niin uskallan väittää vastaan. Et ole ensimmäinen, viimeinen etkä ainoa uusperheenäiti tai -isä, joka kamppailee niiden asioiden kanssa.

Jaa postauksia somessa

Jos julkaisen tämän postauksen omassa blogissani mutta en jaa sitä missään, miten sinä löydät tiesi tänne? Et mitenkään. Eikä sinunkaan lukijasi löydä sinua, ellet kerro että olet olemassa.

Tiedän, että postausten jakaminen somessa ei tunnu kivalta. Moni ajattelee, että ihmiset ärsyyntyvät, jos omia tekstejä jakaa siellä jatkuvasti. Eivät ärsyynny, jos sisältö on heille hyödyllistä.

Sitä paitsi tarkoitus ei ole, että jaat yhden postauksen 15 eri FB ryhmään 5 minuutin sisällä. Tätä en kannusta tekemään jo siksi, että pahimmillaan Facebook voi tulkita sinut spämmääjäksi, jolloin se heittää sinut ulos alustaltaan. 24h tai 48h bännit ei ole kovin kiva asia…

Parempi vaihtoehto on tehdä somejakolukkari, jonka avulla jaat omaa sisältöä somessa tasaisesti. Itse jakolukkarin tekemiseen menee muutama tunti alussa mutta myöhemmin noin 30 – 45 min viikossa. Ja varsinaiseen postausten jakamiseen menee noin 30 sekuntia per jako.

Tiedän, että tämä voi kuulostaa tylsältä ja jopa työltä…

…mutta tiedätkö, tätä bloggaaminen tänä päivänä on. Ja alussa tämä vaatii enemmän työtä mutta ajan kanssa ja työn rutinoituessa tilanne helpottuu ja nopeutuu.

Esimerkiksi meillä on nyt menossa sisällöntuotantokausi, mikä tarkoittaa että pyrimme tekemään ja ajastamaan jokaiseen kanavaan sisällöt nyt etukäteen loppuvuoteen saakka. Sen jälkeen voimme keskittyä yrityksen ja blogin kehittämiseen ja uusien asiakkaiden palvelemiseen.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi