Ennen kuin aloitat bloggaamisen, vastaa näihin 7 kysymykseen

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Ennen kuin aloitat bloggaamisen, vastaa näihin 7 kysymykseen | Jos päädyit lukemaan tätä postausta, olet todennäköisesti tosissasi bloggaamisen suhteen. Olet saattanut lukea monia postauksiani ja haaveilet vapaudesta ja kasvavasta tulovirrasta.

Unelmasi on realistinen ja siitä tulee tavoite, kun asetat itsellesi selkeän päivämäärän, mihin mennessä unelmasi on totta.

Sitä ennen haluan kuitenkin pysäyttää sinut hetkeksi ja kysyä sinulta 7 kysymystä. Kysymyksiin ei ole olemassa oikeita tai vääriä vastauksia. Tärkeintä on, että olet itsellesi rehellinen. Jos olet, postauksen lopussa tiedät, kannattaako sinun aloittaa bloggaaminen tai edetä ammattilaisbloggaajaksi.

1 | Tiedätkö, MIKSI aloitat bloggaamisen tai bloggaat tällä hetkellä?

Olipa kyseessä parisuhteeseen ryhtyminen, lapsen hankkiminen tai blogin perustaminen, on tärkeää tietää, MIKSI sitä haluaa. Vääristä syistä aloitettu matka on yleensä tuhoon tuomittu. Bloggaamisessa se tarkoittaa, että motivaatio laskee, kun tuloksia ei näy.

Tuloksia ei välttämättä näy, koska tavoite on väärä.

Tavoite on väärä, koska syy, miksi alun perin aloitti bloggaamisen, ei enää innosta.

Kun itse aloitin ammattimaisen bloggaamisen vuonna 2016, olin jo perustanut yrityksen, koska halusin olla kotona läsnä lapsilleni. Syy, miksi valitsin bloggaamisen, johtui Facebookin algoritmista. En siis perustanut blogia vain saadakseni rahaa vaan yhdistääkseni kaksi itselleni tärkeää asiaa.

Syy MIKSI haluat aloittaa bloggaamisen on vain sinun. Sinun ei tarvitse jakaa sitä kenenkään kanssa. Mutta se auttaa sinua jaksamaan myös silloin, kun asiat eivät mene putkeen.

2 | Ketä blogisi palvelee?

Kun haluat olla ammattibloggaaja, et voi enää ajatella, että blogi on vain sinua varten. Sinun on kuunneltava yleisöäsi, yhteistyökumppaneitasi ja itseäsi. Sinun arvomaailmasi määrittelee ja asettaa rajat blogillesi. Yleisö haluaa viihtyä blogissasi ja saada siitä jotain hyötyä. Yhteistyökumppanit toivovat, että yleisösi on sitoutunutta ja aktiivista.

Kaikki lähtee aina siitä, mikä kiinnostaa sinua itseäsi ja löytyykö sille samanhenkisiä ihmisiä. Samanhenkiset ihmiset sitoutuvat ja kuuntelevat sinua mielellään. He ovat kiinnostuneita sinun ajatuksistasi ja mielipiteistäsi. He tutustuvat tuotteisiin, joita tarjoat ja joista kerrot omakohtaisia kokemuksia.

Jos lähdet rakentamaan blogia vain itsellesi, älä hämmästy, jos et saa ihmisiä innostumaan.

3 | Tiedätkö, mistä aiheesta puhut blogissasi?

Rajaa blogisi aihe, ja yleisö löytää tiensä luoksesi. Kuvittele sekatavarakauppa, josta sinun pitää etsiä oikeankokoinen vasara. Kauppa on täynnä erilaisia tavaroita jääkaapeista auton akkuihin ja suihkulähteisiin. Kuljet käytäviä ristiin rastiin, mutta puolen tunnin kuluttua luovutat ja lähdet kaupasta ilman vasaraa.

Kuvittele sitten, että naapurissa on rautakauppa. Kuljet ovesta sisään, näet oikean kyltin, kävelet hyllylle, otat vasaran, kävelet kassalle ja maksat vasaran.

Useat blogit ovat alkuvaiheessa kuin sekatavarakauppoja. Bloggaajat eivät halua rajata blogiaiheita, sillä heitä itseään kiinnostaa kirjoittaa monesta eri aiheesta. Mutta koska ammattibloggaajan tulisi ajatella myös lukijaa, tällainen aiheiden sekamelska saa lukijat vain hämmentymään ja poistumaan blogista.

Siksi kannattaa valita yksi laajempi aihe ja organisoida se 5 pienemmällä aiheella (kategorialla). Näin lukijat tietävät aina, mistä etsiä tietoa, jota he tulivat blogistasi etsimään.

Ennen kuin aloitat bloggaamisen

4 | Pystytkö oppimaan uusia asioita?

Ammattibloggaajien on tärkeää oppia käyttämään erilaisia ohjelmia ja tekniikoita sekä myös kehittämään itseään yhä syvällisemmin. Tämä ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi ostaa viisi verkkokurssia vuodessa ja opiskella ne samalla kertaa läpi.

Kun haluat tulla ammattibloggaajaksi, sinun on luovuttava tietyistä asioista elämässäsi, jotta sinulla on aikaa ja kapasiteettia oppia uusia asioita.

Lue myös tämä: Täytyykö blogilla olla bisnesmalli (ja mikä se edes on)?

Se voi tarkoittaa uuden blogialustan oppimista tai sähköpostiohjelman käyttöönottoa. Se voi tarkoittaa, että hankit itsellesi mentorin tai valmentajan tai että käyt yhden koulutuksen vuodessa.

Jos elämäsi ja arkesi on jo nyt täynnä kaikkea, sinulla ei ole jaksamista oppia uusia asioita. Kun itse aloitin yrittäjänä, luovuin kokonaan television katsomisesta. Tänäkään päivänä en katso televisiota. Ainoastaan silloin tällöin katson leffan tai pari suoratoistopalvelusta.

5 | Oletko valmis investoimaan kehittymiseen rahallisesti?

Niin ihanalta kuin se kuulostaisikin, ammattibloggaajaksi ei päästä ilman investointeja. Se ei tarkoita, että sinun pitäisi investoida tuhansia euroja vuosittain. Alussa puhutaan muutamasta sadasta eurosta. Myöhemmin summa voi nousta tuhanteen euroon vuodessa. Mitä isommaksi blogisi kasvaa, sitä realistisempaa on, että myös kulut kasvavat.

Lue myös tämä: Kannattaako ammattibloggaajaksi lähteä lainarahalla?

Suosittelen lämpimästi, että lähdet liikkeelle aina mahdollisimman edullisilla vaihtoehdoilla. Et tarvitse kalleinta ja uusinta kameraa tai Macbookia. Nykyiset toimivat mainiosti. Kun alat saamaan tuloja, siirrä tuloista pieni siivu syrjään ja investoi sitten vasta, kun sinulla on riittävästi rahaa säästössä.

6 | Oletko valmis tekemään pelkän suunnittelun sijasta?

Fakta on, että vaikka hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, et pääse eteenpäin, ellet konkreettisesti vie suunnitelmaa käytäntöön. Tämä tarkoittaa, että sinun on käärittävä hihat ja ryhdyttävä töihin.

Postaukset on kirjoitettava, postauksia on jaettava somessa, yhteydenottoja on lähetettävä yrityksiin ja yhteistyökampanjoista on neuvoteltava. Vaikka se alussa voikin tuntua inhottavalta.

Sietokykysi kasvaa sitä mukaa, kun menet ulos omalta mukavuusalueeltasi.

Olen useasti sanonut, että lopulta ei ole merkitystä sillä, kuinka kaupallistat oman blogisi. Suurin merkitys on sillä, kuinka aktiivisesti markkinoit blogiasi. Markkinointi tuo yleisön blogiisi, ja tapa, jolla olet kaupallistanut sen, tuo tulot.

7 | Ymmärrätkö, että tuloksia voi tulla vasta pitkänkin ajan päästä?

Joskus tähdet osuvat kohdilleen ja saat nopeasti blogisi lentoon. Joskus töitä joutuu tekemään pidempään. Joku toinen blogiaihe on juuri nyt ajankohtaisempi kuin joku toinen. Jossakin toisessa aiheessa yleisö odottaa innolla uusia tuotteita, jossakin toisessa ihmiset käyttävät tuotteita useamman vuoden ennen kuin heidän tarvitsee ostaa uusia.

On tärkeää ymmärtää, että joskus tuloksia voi tulla pitkänkin ajan kuluttua. Sen ei pitäisi lannistaa vaan enemmänkin tuoda uskoa siihen, että pitkäjänteisellä työllä on merkitystä.

Bloggaaminen ei ole pikajuoksu vaan maraton.

Ennen kuin aloitat bloggaamisen, vastaa näihin 7 kysymykseen. Kuinka monta ”kyllä” vastausta sait?

Ennen kuin aloitat bloggaamisen, vastaa näihin 7 kysymykseen

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit