Kuinka luoda ura sisällöntuottajana?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Kuinka luoda ura sisällöntuottajana?

”Haluaisin työn, jossa ei tarvitse olla esillä. Voisin olla ns. haamukirjoittaja, joka tuottaa laadukasta sisältöä muille. Ei tarvitsisi perustaa somekanavia tai tehdä videoita TikTokiin tai Instaan. Voisin vain kirjoittaa ja myydä kirjoitukseni muille.”

Esillä oleminen ei ole kaikkia varten. Esimerkiksi itse väsyn aika nopeasti, jos olen paljon livenä tai koulutan. Itsekin rakastan kirjoittamista ja voin hyvin samaistua tähän lukijani kommenttiin. Minä olen kuitenkin valinnut toisen polun. Onneksi sinun ei tarvitse.

Bloggaaminen on siitä hyvä juttu, että sen kanssa voi toimia hyvin usealla eri tavalla. Voit kirjoittaa blogia ja

  • näyttää tuleville työnantajille sisällöntuotannon taitoja
  • opettaa lukijoita
  • kasvattaa tietoisuutta jostain asiasta
  • julkaista työnäytteitä
  • hankkia automatisoitua (ns. passiivista) tuloa
  • tai jos olet yrittäjä, myydä omia tuotteitasi tai palvelujasi.

Tässä postauksessa puhun kuitenkin sinulle, joka haluat kirjoittaa ja esimerkiksi myydä postauksesi yrityksille. Haluat toimia kulissien takana, haamukirjoittajana, ja olet onnellinen, kun sinun työnantajasi tai yritysasiakkaasi saa omia asiakkaita sisältösi avulla.

Tämä sopii loistavasti sinulle, joka haluat rakentaa omannäköisen uran vaikka paikkariippumattomasti. Haluat asettaa itsellesi omat työajat, sillä meillä kaikilla on muutakin elämää kuin olla aina nenä kiinni läppärissä. Voit unohtaa herätyskellon ja kirjoittaa silloin, kun olet virkeimmilläsi. Ah, miten ihanan vapauttavaa!

Eikä se ole niin kaukaa haettua kuin ehkä tällä hetkellä tuntuu…

Kuinka luoda ura sisällöntuottajana?

Jokainen osaa kirjoittaa. Mutta jokaisesta ei tule sisällöntuottajaa. Sisällöntuottajana et voi vain kirjoittaa, mitä mieleen juolahtaa, vaan tarvitset tiettyjä periaatteita ja prosesseja. Keskimäärin yhden laadukkaan tekstin kirjoittaminen vie noin pari tuntia. Toki siihen kuuluu muutakin ennen ja jälkeen kirjoittamisen, mutta noin yleisellä tasolla voidaan sanoa, että kun tiedät ja tunnet aiheen, pystyt kirjoittamaan laadukkaan tekstin parissa tunnissa.

Hyvä uutinen on se, että kirjoittamista voi opetella. Ja mitä enemmän kirjoittaa, sitä paremmaksi kirjoittajaksi voi tulla. Mutta sisällöntuottajana on tärkeää, että opit myös taidon arvioida omaa sisältöäsi itse.

Tiedän mitä ajattelet, enkä tarkoita sitä. Me kaikki olemme superkriittisiä omaa tekstiämme kohtaan. Haluamme aina sen olevan täydellinen. Mutta täydellisyyttä ei ole olemassa, joten siksi tarvitset toisenlaisen taidon arvioida omaa sisältöäsi.

Nimittäin sen, kuinka hyvin ihmiset siihen reagoivat. Tähän on olemassa muutama erilainen mittari, joita voidaan käyttää. Esimerkiksi kuinka paljon

  • postausta jaetaan somessa (tarvitset postaukseen somejakopainikkeet)
  • postausta kommentoidaan joko suoraan blogiin tai sosiaaliseen mediaan
  • postaus tuo affiliate-komissioita
  • postaus tuo suoria yhteydenottoja eli liidejä.

Nämä kertovat sinulle neutraalisti sen, kuinka tehokas blogiteksti on. Huomaatko, että en sanonut ”hyvä” vaan ”tehokas”? Hyvä blogiteksti ei tarkoita automaattisesti sitä, että postaus tuo haluttuja tuloksia. Siksi kannustan sinua siihen, ettet arvioi omia blogitekstejäsi hyviksi tai huonoiksi, vaan katsot, millaisia tuloksia ne tuovat.

Kuinka saada asiakkaita sisällöntuottajana?

Paras keino saada asiakkaita on näyttää, millaista tekstiä tuotat. Tämän voi toteuttaa viidellä eri tavalla:

  1. Etsit potentiaalisen asiakkaan ja kirjoitat hänelle työnäytteen.
  2. Etsit potentiaalisen asiakkaan ja kirjoitat uudelleen hänen kirjoittamansa blogitekstin.
  3. Kontaktoit potentiaalisia asiakkaita suoraan ja varaat ajan maksuttomaan puheluun.
  4. Etsit potentiaalisen asiakkaan ja lupaat kirjoittaa hänelle yhden tekstin ilmaiseksi palautetta vastaan.
  5. Aloitat oman blogin ja kirjoitat sinne laadukasta sisältöä ja houkuttelet asiakkaita inbound-markkinointia hyödyntäen.

Neljäs vaihtoehto on suosittu, mutta henkilökohtaisesti en suosittele tekemään sitä enempää kuin korkeintaan kahdelle ensimmäiselle asiakkaalle. Ilmaisissa teksteissä on se huono puoli, että niihin ei oikein jaksa panostaa. Kun alitajuisesti tietää, ettei teksti tuo rahaa, sen kanssa haluaa mennä sieltä, mistä aita on matalin.

Siitä taas seuraa se, ettei asiakaskaan ole siihen tyytyväinen, jolloin asiakas ei anna sinulle tekstistä palautetta.

Kannustan siis ehdottomasti pyytämään rahaa jo ensimmäisestä tekstistä alkaen. Hinta voi olla ensimmäisellä kerralla 350 e, toisella 500 e, kolmannella 750 e ja siitä eteenpäin 1000 e per teksti.

Uudet asiakkaat eivät tiedä (ellet itse sitä kerro), paljonko edellinen asiakas on maksanut blogitekstistä.

Uusia asiakkaita löytyy – yllätys yllätys – googlettamalla sekä sosiaalisesta mediasta. Yksi tärkeimmistä pointeista on tämä:

Valitse asiakas sellaiselta alalta, joka on sinulle itsellesi tuttu, josta haluat oppia lisää tai josta sinulle on kertynyt kokemusta.

Tämä helpottaa sisällöntuotantoa hurjasti, kun sinun ei tarvitse lähteä opettelemaan kaikkea nollasta.

Joko luit tämän: Miten kirjoitat blogipostauksen [8 askelta]

Sisällöntuottajana menestyy henkilö, joka on valmis…

…ottamaan yhden ylimääräisen askeleen. Törmään säännöllisesti sisällöntuottajiin, jotka tekevät vain vaaditun minimin ja nostavat sitten palkan. Tämä ei kuitenkaan vie sinua kovinkaan pitkälle. Maine kiirii yllättävän nopeasti, ja yrityksissä olevat ihmiset siirtyvät uusiin yrityksiin. Pyri siis aina yllättämään asiakkaasi positiivisesti. Lupaa vähemmän ja tee enemmän.

…kulkemaan ulos omalta mukavuusalueeltaan. Asiakkaiden kontaktointi, hintaneuvottelut, palautteen saaminen asiakkailta ja kehittyminen kirjoittajana vievät sinua joka päivä ulos omalta mukavuusalueeltasi. Tarvitset jonkin verran vastoinkäymisten sietokykyä sekä mukautumiskykyä uusien tilanteiden edessä. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että mitä useammin menet ulos omalta mukavuusalueeltasi, sitä suuremmaksi se laajenee. Eikä sinun tarvitse tehdä sitä kuin kolmesti lyhyen ajan sisällä, kun se alkaa jo tuntua normaalilta epämiellyttävän sijaan.

…oppimaan lisää siitä, kuinka luoda lisäarvoa tekstisisällöllä asiakkailleen tai työnantajalleen.

…luomaan omaa uraa pitkäjänteisesti. Tämä ei tarkoita, että sinun pitää odottaa tuloksia vuosikausia. Mutta se tarkoittaa, että oman uran eteen on tehtävä säännöllisesti töitä. Jos vain haaveilet mutta et tee mitään, ura odottaa kaukana tulevaisuudessa. Siksi on lopetettava haaveilu, käärittävä hihat ja ryhdyttävä hommiin.

Törmään useasti bloggaajiin ja sisällöntuottajiin, jotka odottavat, että yritykset ottavat heihin yhteyttä. Sinun tulee alussa olla itse aktiivinen ja ottaa yhteyttä yrityksiin. Mitä pidempään odotat, sitä pidempään kestää saada tuloksia. Älä myöskään ajattele, että ”kirjoitan vielä nuo kolme postausta ja sitten otan yhteyttä yritykseen” tai että ”minulla pitää olla 100 julkaistua postausta ennen kuin voin ottaa yhteyttä yritykseen…

Ei tarvitse.

Yksikin laadukas blogiteksti on arvokkaampi kuin 100 nopeasti kirjoitettua. Kuten postauksen alussakin mainitsin, et välttämättä tarvitse omaa blogia, mutta tarvitset vähintään yhden laadukkaan tekstin, jonka voit lähettää sähköpostin liitteenä potentiaaliselle yhteistyökumppanille.

Kuinka menestyä sisällöntuottajana?

On tärkeää muistaa, että sisällöntuottajan työ ei ole pelkkää kirjoittamista. Varsinkin alussa joudut tekemään töitä tehdäksesi itsesi tunnetuksi ja rakentaaksesi ympärillesi ammattitaitoisen brändin. Mitä epäsäännöllisemmin tuotat sisältöä, sitä pidempään oman brändin rakentaminen vie.

Toisaalta oikeassa yhteisössä pääset nopeasti esille ja voit alkaa saamaan uusia potentiaalisia asiakkaita nopeastikin. Esimerkiksi meidän Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -Facebook-yhteisössä on noin 450 yrittäjää, joista joku aina tarvitsee apua sisällöntuotantoon.

Kun tulet mukaan valmennukseen, lisään nimesi Sisällöntuottajat-listaan, joka on kaikkien nähtävillä. Näin yritykset voivat ottaa suoraan sinuun yhteyttä. Olenkin kuullut muutamalta yrittäjältä, että kun he ovat kontaktoineet meidän opiskelijoitamme, opiskelijoilla on ollut jo kädet täynnä töitä. Mahtavaa!

Mitä enemmän opettelet sisällöntuottajalta vaadittavia taitoja, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on menestyä.

Millaisia taitoja sisällöntuottajan työ vaatii?

1. Strategia

Sisällöntuottajana on tärkeää, että ymmärrät strategian merkityksen ja osaat katsoa asioita isommasta näkövinkkelistä. Yleensä yrityksillä voi jo olla oma strategia, jota voit hyödyntää, mutta jos ei ole, voit käyttää tätä:

  1. Kuka on loppuasiakas eli sinun asiakkaasi unelma-asiakas?
    1. Yhdellä blogitekstillä tulee olla vain yksi unelma-asiakas.
    2. Pyydä, että yritys antaa sinulle unelma-asiakkaan profiilikuvauksen tai vähintään tilastoja siitä, kuka asiakas on.
    3. Pyri asettumaan unelma-asiakkaan kenkiin: mieti, miksi hän ostaisi yritykseltä, jolle kirjoitat sisältöä.
  2. Mikä sisällön tavoite ja tarkoitus on?
    1. Yhdellä blogitekstillä on vain yksi tavoite: se on joko ohjaus
      1. sähköpostilistalle
      2. yhteydenottolomakkeelle
      3. myyntisivulle
      4. kauppaan
      5. yksittäisen tuotteen tuotesivulle.
  3. Missä kanavassa asiakas kohdataan?
    1. Pääsääntöisesti blogin kautta.
  4. Kuinka usein julkaistaan?
    1. Tavoite olisi kerran viikossa, mutta vähintään kerran kuukaudessa.

Sisällöntuotannon tulisi olla looginen osa yrityksen kokonaisvaltaista markkinointistrategiaa. Valmennuksessani opetan sinulle, mitä sisältömarkkinointi on, joten sinulla on huomattavasti paremmat lähtökohdat tuottaa sisältöä yrityksille kuin muilla.

2. Suunnittelu

Blogitekstiä tulee suunnitella ennen kuin se kirjoitetaan. Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksessa opetan kirjoitusprosessin sekä postausrakenteen, jotka helpottavat tässä.

Postaukselle valitaan aina yksi tavoite sekä kohderyhmä, ja sen jälkeen sisältöä suunnitellaan näistä lähtökodista käsin.

3. Postausrakenne

Postausrakenne ratkaisee sen, halutaanko postauksessa suoraan myydä jotain vai ohjataanko postauksen avulla ihmisiä esimerkiksi sähköpostilistalle tai yhteydenottolomakkeelle.

Vääränlainen postausrakenne ei tuo haluttuja tuloksia. Valitettavasti näen tästä hyvin paljon esimerkkejä monien yritysten blogeissa. Pienellä viilauksella postaukset alkaisivat tuottaa paljon enemmän asiakkaita. Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksen jälkeen ymmärrät, mitä nämä pienet viilaukset ovat, ja voit auttaa omia asiakkaitasi saamaan parempia tuloksia pienellä vaivalla.

4. SEO eli hakukoneoptimointi

Yksi sisällöntuottamisen tärkeimmistä hyödyistä on se, että kotisivut päivittyvät säännöllisesti. Kun kotisivut päivittyvät säännöllisesti, sisällöt alkavat nousta yksi toisensa jälkeen korkealle Googlen hakutuloksissa. Tämä taas auttaa siinä, että yritys voi (halutessaan, ei välttämätöntä) vähentää maksullisen mainonnan budjettia ja panostaa entistä enemmän orgaaniseen näkyvyyteen.

Sisällöntuottajana on kuitenkin tärkeää ymmärtää, miten SEO toimii ja miten pienillä asioilla saat asiakkaasi postaukset nousemaan hakutulosten ensimmäiselle sivulle – ilmaiseksi.

5. Asiakasymmärrys

Tämä on hieman edistyneempi taito ja karttuu sinulle kyllä matkan varrella. Asiakasymmärrys on sitä, että opit tuntemaan loppuasiakkaan kuin parhaimman ystäväsi. Ymmärrät miten hän ajattelee, missä vaiheessa ostoprosessia hän on menossa ja mitkä asiat vaikuttavat eniten hänen päätöksentekoonsa.

Tämä taito karttuu ja hioutuu ajan kanssa, eikä tässä valitettavasti olla koskaan valmiita. Mitä enemmän yrität ymmärtää loppuasiakasta, sitä helpompaa sisällöntuottamisesta tulee.

Nyt tiedät pääpiirteittäin, kuinka luoda ura sisällöntuottajana. Kaikkeahan en valitettavasti pysty tähän yhteen postaukseen avaamaan, mutta voit aina laittaa minulle viestiä joko sähköpostilla asiakaspalvelu(at)tiiakonttinen.fi, yhteydenottolomakkeen kautta tai vaikka Instagramin yksityisviestillä.

Psst… Pinnaa postaus Pinterestiin, niin löydät sen myöhemmin

Kuinka luoda ura sisällöntuottajana

Nyt tiedät, kuinka luoda ura sisällöntuottajana. Mikä on sinun seuraava askeleesi?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit