Näin markkinoit uutta postaustasi tehokkaasti

Näin markkinoit uutta postaustasi tehokkaasti. Kirjoittaminen on usealle bloggaajalle helppoa. Mutta kun postauksesta pitäisi alkaa kertomaan muille, moni jähmettyy. On helpompi jättää postaus vain olemaan kuin kertoa siitä vapaaehtoisesti muille.

Bloggaajat ajattelevat, että muut ärsyyntyvät, jos postauksesta kertoo somessa toistuvasti. He ovat saattaneet saada jopa negatiivista palautetta ja heitä on kutsuttu ”spämmääjiksi”, eivätkä he siksi uskalla jakaa omia sisältöjään somessa.

Toivon, että jatkossa et enää pelkää sitä, mitä ihmiset ajattelevat sisällöstäsi. Käännä sen sijaan ajatuksesi siihen, mitä ihmiset hyötyvät sisällöstäsi. Kun lukijat saavat lisäarvoa ja hyötyä, he ovat innoissaan ja kiitollisia, että jaat postauksiasi somessa.

Näin markkinoit uutta postaustasi tehokkaasti

Voit saada lukijoita kahdella tavalla:

  • somesta
  • Googlesta.

Somesta saat lukijoita nopeammin, Googlesta hitaammin. Molemmat on tärkeää valjastaa käyttöön, jotta lukijamäärä kasvaa ja on tasainen.

Tässä postauksessa kerron sinulle tarkemmin 7 erilaista keinoa, miten voit markkinoida omaa postaustasi.

1 | Sähköpostilista tai postausten tilaus omaan sähköpostiin

Sähköpostilista ja postausten tilaaminen omaan sähköpostiin ovat kaksi eri asiaa. Ensimmäistä varten tarvitset erillisen ohjelman (esimerkiksi Active Campaign) ja rekisteri- ja tietosuojaselosteen.

Jälkimmäistä varten tarvitset tiivistetyn tietosuojaselosteen sekä yhden maksuttoman lisäosan WordPress-blogiisi.

Lue lisää täältä: Näin lukijat voivat tilata blogitekstit omaan sähköpostiin

Kun lukijat voivat tilata uusimmat postaukset omaan sähköpostiinsa, he saavat välittömästi tiedon, kun uusin postaus on julkaistu. Kaikki tapahtuu automaatiolla, eikä sinun tarvitse tehdä mitään muuta kuin julkaista postaus.

Sama automaatio toimii myös, vaikka ajastaisit postaukset etukäteen. Sinun kannattaa vain käydä tarkistamassa, että postaus on julkaistu toivottuna päivänä ja aikana.

Oman sähköpostilistan kerääminen on tärkeää, jos tavoittelet kasvavaa tulovirtaa. Sähköpostilistan kasvattamista varten tarvitset pienen ilmaisen liittymislahjan, joka liittyy aiheeseen, josta kirjoitat. Esimerkiksi muotibloggaaja voi tarjota tyylin muistilistaa ja kauneusbloggaaja opasta, jossa hän kertoo yleisimmät virheet juhlameikin kanssa.

Myös nämä sähköpostit lähtevät automaatiolla, mutta ne täytyy ensin kirjoittaa. Esimerkiksi me käytämme Airtable-ohjelmaa, johon kokoamme kaikki tulevat blogitekstit sekä viikkokirjeet. Näin kuka tahansa tiimistä pääsee etukäteen lukemaan ne ja hyödyntämään sisältöä omissa työtehtävissään.

2 | Kaikki irti sosiaalisesta mediasta

Sosiaalinen media on käytännössä rakennettu sen varaan, että jaamme siellä meille tärkeitä sisältöjä. Kun postaus on kirjoitettu, voit tehdä siitä useita erilaisia sisältöjä eri somekanaviin. Tämä on nimeltään sisällön kierrättämistä.

Lue myös tämä: Kierrätä sisältöä – Sitouta yleisöäsi ja säästä samalla aikaasi

Sisällön jakaminen sosiaalisessa mediassa ei tarkoita sitä, että siellä jaetaan pelkkä linkki blogitekstiin. Sinun kannattaa kirjoittaa houkutteleva tiiseri, joka kannustaa ihmisiä klikkaamaan linkkiä ja lukemaan postauksen blogista. Tätä tarkoitusta varten olen kehittänyt somejakolukkarin, jota voit täydentää sitä mukaa, kun julkaiset uusia postauksia. Näin sinulla on jatkuvasti valmiit sisällöt jaettavaksi.

Opetan somejakolukkarin teon ja käytön Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksessa.

Postauksen jako sosiaaliseen mediaan kannattaa tehdä somejako-lisäosan kautta.

Lue myös tämä: Näin otat käyttöön somejako-painikkeet

Somejakopainikkeiden käyttö auttaa sinua saamaan lisää lukijoita. Ensinnäkin jakaminen someen on superhelppoa, ja toiseksi lisäosa laskee kaikki jaot yhteen. Mitä enemmän saat jakoja, sitä houkuttelevammaksi postaus lopulta käy.

Kun uusi lukija tulee lukemaan postausta, hän näkee, että sitä on jaettu somessa paljon, jolloin syntyy automaattisesti mielikuva, että postaus on hyödyllinen ja siihen kannattaa käyttää aikaa.

Näin markkinoit uutta postaustasi tehokkaasti

3 | Ota Pinterest haltuun

Pinterest ei ole varsinaisesti somealusta vaan enemmänkin hakukone. Ihmiset etsivät inspiraatiota ja ideoita todella paljon Pinterestin kautta. Vaikka Pinterestin algoritmi muuttuu vuosittain kuten Instagramin ja Facebookinkin, sisältö eli pinnit voivat levitä hyvin laajalle hyvin nopeasti.

Pinterest-profiili kannattaa optimoida ja rajata aivan kuten blogit ja muutkin somealustat. Sinun ei siis kannata ainakaan julkisesti tehdä taulua, johon keräät inspiraatiokuvia tatuoinneista, jos kirjoitat vauvablogia.

Voit automatisoida pinnit erilaisten ohjelmien avulla tai ilmaiseksi suoraan Pinterestiin. Tämä auttaa mm. siinä, että pystyt yhden päivän aikana ajastamaan jopa kuukauden pinnit kerralla. Tämä vapauttaa aikaasi huomattavasti.

Sinun kannattaa myös tehdä valmiit pohjat ilmaisella Canvalla, jolloin varsinaisen pinnin teko on helppoa ja nopeaa ja brändisi näyttää yhtenäiseltä jatkuvasti.

4 | Jätä kommentteja muiden blogeihin

Vaikka kommentointi on vähentynyt blogeista ja keskittynyt enemmän someen, suosittelen silti vierailemaan muiden blogeissa kommentoimassa. Koska kommentteja ei tule paljon, sinun kommenttisi ja profiilisi erottuvat joukosta kirkkaasti.

Kommenttina ei kannata jättää pelkästään ”olipa kiva teksti, tässä linkki minun blogiini”, sillä tämä ei hyödytä ketään. Sen sijaan kannustan sinua lukemaan postauksen alusta loppuun ja kirjoittamaan merkityksellisen kommentin.

Voit miettiä esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Mitä hyödyit lukiessasi postauksen?
  • Millaisen oivalluksen sait?
  • Mihin ongelmaan todennäköisesti sait vastauksen?
  • Miten voit loogisesti lisätä tietoa itsestäsi, blogistasi tai postauksestasi kommenttiin?

Kommentin kirjoittamiseen menee lopulta vain 5 minuuttia aikaa. Kun teet tätä systemaattisesti, ihmiset alkavat etsiä lisätietoja sinusta ja blogistasi. Tämä on pitkäjänteistä työtä, mutta se etenee lumipallon lailla ja hyödyttää sinua ennen pitkää.

5 | Vastaa kysymyksiin FB-ryhmissä

Aihealueesi ympärillä on varmasti erilaisia keskusteluryhmiä, myös Facebookissa. Liity näihin ja käy pari kertaa viikossa näissä ryhmissä etsimässä kysymyksiä, joihin sinä pystyt vastaamaan. Useisiin FB-ryhmiin ei enää saa jakaa suoraan postausten linkkejä, mutta tätä sääntöä voi hieman venyttää.

Ensin sinun tulee vastata varsinaiseen kysymykseen ja sen jälkeen kertoa, että olet kirjoittanut aiheesta laajemmin omassa blogissasi. Vastauksesi loppuun voit lisätä linkin blogiisi ja mainita, että jos linkki rikkoo ryhmän sääntöjä, kommenttisi voi ilman muuta poistaa.

Tämä toimintamalli on järkevä siksi, että pyrit kunnioittamaan ryhmän sääntöjä mutta et halua kuitenkaan pitkittää vastausta turhaan. Siksi lyhyt vastaus ja linkki blogiin on toimivampi vaihtoehto.

Kun haluat pitää hyvät välit ryhmän ylläpitäjiin, voit myös kysyä heiltä etukäteen, onko tällainen toiminta sallittua. Pyri selittämään asia siten, ettei ole järkevää kirjoittaa pitkästi, kun sama teksti löytyy jo blogista.

6 | Optimoi Googlea varten

Hakukoneoptimointi eli SEO on järkevää jokaisen postauksen kohdalla. Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksessa opetan SEOn perusteet sekä kuinka kirjoitat sisältöä, joka on jo lähes kokonaan optimoitu.

SEOn kohdalla on tärkeää toimia takaperin. Ensin sisältö kirjoitetaan yhdelle lukijalle (jotta se on henkilökohtainen ja samaistuttava) ja vasta sen jälkeen se optimoidaan Googlelle.

Useat tahot opettavat juuri päinvastoin eli kehottavat kirjoittamaan sisällön jonkin tietyn hakusanan tai lauseen ympärille. Tämä toimii myös, mutta teksti on tällöin turhan mekaanista eikä välttämättä edes hyödyllistä.

Muista, että ihmiset etsivät tietoa Googlesta eikä päinvastoin.

7 | Jaa omilla henkilökohtaisilla sivuillasi

Blogillasi on todennäköisesti oma FB-sivu ja IG-profiili. Kannustan silloin tällöin jakamaan postauksia myös omilla henkilökohtaisilla sivuillasi ja profiileissasi.

Tätä ei tarvitse tehdä jatkuvasti, mutta muutaman kerran kuussa on sopiva tahti.

Säännöllisyys tuo haluttuja tuloksia

Lukijat eivät löydä itseään sattumalta blogiisi. He tulevat joko somen tai Googlen kautta. Jos et optimoi sisältöä Googlelle etkä jaa postauksia missään, lukijamäärä ei tule kasvamaan.

Kun jaat säännöllisesti sisältöä somessa, ihmiset alkavat pikkuhiljaa kiinnittää sinuun huomiota. He alkavat nähdä otsikoita ja ennen pitkää myös klikkaamaan niitä.

Siksi somejakotaulukko on erinomainen työkalu, joka auttaa sinua jakamaan sisältöä säännöllisesti ja tehokkaasti eri kanavissa.

Näin markkinoit uutta postaustasi tehokkaasti

Näitä jaetaan eniten somessa

Miten tutkijasta tuli bloggaaja?

Sain vastikään palautetta eräältä Paikka kaikelle -blogin lukijalta. Hän kirjoitti ihailevansa ”määrätietoista brändin, konseptin ja toimenkuvan kehitystyötäni”. Olin näistä sanoista ilahtunut, mutta häkeltynyt. Olen kirjoittanut Paikka kaikelle -blogia lokakuusta 2014.

Näin uudistat blogisi viikossa [10 askeleen ohjeet]

Näin uudistat blogisi viikossa ja houkuttelet lisää lukijoita ja asiakkaita. Moni miettii pitkään millainen blogin ulkoasun pitäisi olla, jotta se houkuttelee lukijoita ja asiakkaita. Kaikista tärkeintä on, että blogin ulkoasu

Tee töitä kotona | Rakenna blogista 27 422 euron kuukausitulovirta

Miltä sinusta tuntuisi tehdä töitä kotona ja rakentaa blogista tulovirta, joka tuo sinulle yli 27 000 euroa joka kuukausi? Tässä postauksessa kerron, miten tämä on mahdollista toteuttaa. Lukemalla postauksen loppuun

Milloin blogi kannattaa kaupallistaa?

Minulta kysytään usein, milloin blogi kannattaa kaupallistaa. Ja vastaan aina, että heti kun se on mahdollista ja perustyö on tehty. Niin kauan kuin kohtelet blogiasi harrastuksena, se tuottaa sinulle yhtä

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa

Vältä nämä virheet bloggaamisen aloittamisessa. Tiedän sen tunteen, kun on innoissaan jostain. Ei millään malttaisi odottaa, että asiat tapahtuvat nopeasti. Ilmaisia blogeja on helppo perustaa muutamassa minuutissa ja jo 15